zondag 3 mei 2020

Zeldzame strips en oude detectives


Hier is alles nog steeds goed, hoor. Geen zieken en geen ernstige andere problemen. De pimpelmezen vliegen regelmatig heen en weer naar het nestkastje, maar ik denk dat er nog geen kuikens zijn uitgekomen. De dropplant is op balkon geknakt door de wind, maar dat was hij vorig jaar ook en toen heeft hij later prachtig gebloeid.

En we vermaken ons ondertussen prima, met af en toe wat gezang en gitaarspel. Ook lees ik vrolijk verder in, meestal, spannende e-boeken. Die ik deels gratis download, omdat ze meer dan 100 jaar geleden geschreven zijn.

Eén van die gratis boeken was van Emile Gaboriau, een Franse schrijver en journalist, die wordt gezien als een pionier van het detectiveverhaal. Ik las een Engelse vertaling van zijn roman 'Gevangen In Het Net', geschreven rond 1860, maar dat viel me niet mee. Het verhaal was nogal langdradig, dus na een bladzijde of 150 vond ik het wel genoeg.

Ik sloeg een flink stuk over en ging naar de laatste paar hoofdstukken, zodat ik in ieder geval zou weten hoe het afliep. Uiteindelijk bleek, op de laatste pagina, dat dit pas deel 1 was van het verhaal, de spannende ontknoping zou komen in het volgende boek. Had ik daarvoor dagen lang, tegen heug en meug, doorgelezen !?

Gelukkig zijn er genoeg boeken die wel leuk zijn. Bijvoorbeeld van een andere vroege detectiveschrijver, Carolyn Wells, een Amerikaanse, die leefde van 1862 tot 1942. Het leuke is dat ze ook teksten schreef voor stripverhalen, die in de kinderbijlage van de krant verschenen. Het loont de moeite om op internet te zoeken naar 'The Adventures of Lovely Lilly'. Mooi tekenwerk, door G. F. Kaber, en leuke verhaaltjes op rijm. 

Het detectiveverhaal dat ik van Wells las heet 'A Chain of Evidence', speelt in New York en verscheen in 1912. Het is een prima boek, hoewel de schrijfster de neiging heeft om de raadselachtige feiten, rondom de moord op een rijke oude man, wat te vaak te herhalen. Opmerkelijk is verder dat ze de vooroordelen van de vroege 20ste eeuw zo getrouw weergeeft.

De vrouwen in haar boek zijn emotioneel en wispelturig, of moederlijk en zorgzaam. De mannen zijn de logische denkers. Het schrilste portret wordt geschetst van het zwarte dienstmeisje, dat beschreven wordt als een, kromtaal brabbelende, malloot. Waarschijnlijk keken de New Yorkers aan het begin van de 20ste eeuw zo tegen hun gekleurde medemensen aan, maar stilletjes hoopte ik in een boek, dat door een vrouw geschreven is, wat meer verlichte ideeën te lezen.

Als je over dit soort ouderwetsigheden heen leest is 'A Chain of Evidence' best een leuk boek, hoor. Grappig is dat pas in de laatste paar hoofdstukken Fleming Stone, de eigenlijke detective, opduikt. Hij weet van wanten want, terwijl iedereen tot dan toe het spoor helemaal bijster was, lost Stone daarna de zaak razendsnel op.

Bij Wikipedia lees ik dat Carolyn Wells op het idee kwam om detectives te gaan schrijven toen ze, in 1897, een verhaal van een andere schrijfster, Anne Katherine Green, hoorde voorlezen. Dat maakte me nieuwsgierig, dus ben ik nu een boek van Green aan het lezen, haar eerste succes, 'The Leavenworth Case'.

Toen het verscheen ontstond er een discussie, schrijft Wikipedia, over de vraag of een vrouw wel in staat kon zijn om zo'n spannend verhaal te schrijven. Green werd later de moeder van het detectiveverhaal genoemd en dat is begrijpelijk als je weet dat haar eerste romans verschenen, 10 jaar voor Sherlock Holmes zijn debuut maakte.

Ze was een van de eersten die een serie boeken schreef met dezelfde detective in de hoofdrol. Ze introduceerde ook een oudere, vrouwelijke speurder die model zou kunnen staan voor Miss Marple. Het lijkt er dus op dat Conan Doyle en Agatha Christie, in haar voetsporen, hun populaire helden ontwikkelden.


E-boeken van Wells en Green zijn gratis te downloaden bij het Project Gutenberg.  En je hebt niet per sé een e-reader nodig om ze te lezen. Dat kan ook op je pc, tablet, laptop, of op de smartphone.



De Strip is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 en deel 5 van dit verhaal. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 - deel 8 - deel 9 - deel 10 - deel 11 en deel 12 van het vorige verhaal.

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men

4 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Nog even en je kunt zelf als detective aan de slag :-).

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Nou, in één van de boeken wordt een personage beschreven die denkt er alles van af te weten, omdat hij zoveel detectives heeft gelezen, maar die slaat de plank dus helemaal mis...

martin zei

Tegen heug en meug lezen, ja dat doe ik ook wel eens. Hier thuis aan papieren boeken geen gebrek. Er ligt een stapel die zich als vanzelf de hele tijd vernieuwd. Ik doe daar neits aan en pak er iets uit. Misschien ben je al tevreden, maar de Openbare Bibliotheek hier biedt gratis e-books aan nu de stenen vestiging is gesloten. Je kan dan nog modernere vrouwen (of mannen) lezen. Ik weet niet of je lid bent, maar heeft Soest dat niet?

Jan de Stripman zei

@martin - Misschien wel, maar dan moet je wel lidmaatschap betalen, neem ik aan. Kobo, de maker van mijn e-reader heeft ook een abonnement-mogelijkheid. Ik weet niet of die veel aanbieden in het Engels. Maar een abonnement is altijd nog duurder dan gratis...;o)