dinsdag 3 mei 2011

Uit heel kleine zaadjes komen...



...heel kleine plantjes, natuurlijk. Wat had je dan gedacht ? Maar dat de lobelia's, die ik een paar weken geleden in mijn balkonbakken, zaaide zo minuscuul klein boven de grond zouden komen had ik niet verwacht.


Met een vijf keer vergrotende macrolens op de camera, kun je net onderscheiden dat het twee piepkleine kiemblaadjes zijn, die zich tussen de zandkorrels door naar boven wurmen.


Als je elke dag in die bloembakken staat te turen lijkt het alsof het allemaal niets opschiet. Maar dat valt toch eigenlijk wel mee. Een paar dagen later kun je de blaadjes al een stuk duidelijker zien.


Anderhalve week verder en het eerste echte blad begint zich te vormen. 


Weer een week later zijn het al complete miniatuur-planten geworden.


Het zal nog wel even duren voor de eerste bloemetjes zich aandienen. Maar gelukkig groeien er ook wilde planten op mijn balkon. De vroegste bloeier in mijn bloempotten is, traditiegetrouw, het muurbloempje. Ja, sorry, zo heet het echt ! Een piepklein plantje, maar reusachtig vergeleken met de lobelia's...

Volgende keer foto's van mijn andere zaailingen...


13 opmerkingen:

Unknown zei

mooi werk tuinman Jan

Herman zei

Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd, schijnt de lobelia te denken.

Jan de Stripman zei

@cor - Dank je ! Maar de lobelia's doen het zware werk. Ik geef ze alleen elke dag een beetje water...;o)

@herman - En gelijk hebben ze. Het is een dankbaar plantje. Eenmaal volwassen bloeien ze de hele zomer door, tot in oktober...!

Anoniem zei

Mooie plantjes, Stripman, en vogelmuur is ook een schoonheid zo gefotografeerd.

Jan de Stripman zei

@antoinette - Dank je ! Ik hoopte al dat jij zou kunnen zeggen welke soort muur het was...;o)

Glaswerk zei

Maar dat de lobelia's, die ik een paar weken geleden in mijn balkonbakken, zaaide zo minuscuul klein boven de grond zouden komen had ik niet verwacht.

Had je dan verwacht dat de lobelia's er ineens 's ochtends, terwijl jij over de rand van de balustrade leunde om een opgaande zon te schieten, in een flits ter grootte van een uit de kluiten gewassen bonzai eik naast je zouden staan?

Mooie tijdserie Jan.

En je hebt overduidelijk groene vingers, dat mag ook wel eens gezegd worden.

Jan de Stripman zei

@glaswerk - Ja, je hebt gelijk, het is hartstikke logisch. Maar als al een paar weken tegen kale potgrond aan zit te kijken geloof je echt je ogen niet als je zo'n microscopisch groen puntje ziet verschijnen...

Mijn vingers zij trouwens heel gewoon vingerkleurig en absoluut niet groen. Wat denk je wel...;o)

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Kleine plantjes, minimale hoeveelheid water?

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Nou, voor hun formaat zijn ze flink dorstig...;o)

Anoniem zei

Zoals Glaswerk ook al opmerkte;
Had je echt direct reuze bladeren verwacht van de de lobelia's?
Kleine kinderen worden groot.

Jan de Stripman zei

@beusekom - Laten we het hopen ! ik heb ze voor de zekerheid vannacht maar even binnen gezet. kunnen ze zo weer lekker in het zonnetje...;o)

Anoniem zei

Deze stadia heb ik ook allemaal meegemaakt. Dat getuur naar die groene puntjes. Even moest ik een weekje weg en stonden er ineens allemaal kleine plantjes in de tuin. Het groeit ook als je even niet kijk :-)

Jan de Stripman zei

@panoramiq - Waarschijnlijk heb je gelijk. Maar voor de zekerheid moedig ik ze elke dag even aan...;o)