zondag 3 maart 2024

De Vogelwebcams zijn weer in actie


De vogelliefhebbers
hoef ik niets te vertellen, die weten het al een week. En de mensen die geen moer geven om de natuur zal het ook niet interesseren. Maar misschien is er nog een enkeling die even niet opgelet heeft, of die nog wel een paar tips gebruiken kan. Dus hierbij dan toch het, inmiddels traditionele, jaarlijkse vogel-webcambericht.

De website van onze eigen Vogelbescherming, Beleef de Lente, is sinds vorig weekeinde weer in de lucht. Op dit moment zijn 5, van de beoogde 14, webcams actief. Daarvan zijn er 3 met uilen, die altijd vroeg beginnen met broeden – de bosuil heeft al 3 eieren – de anderen zijn de zeearend, ook een vroege broeder en een camera op de vijver, in de tuin van Vogelbescherming zelf.

Verwacht worden nog de slechtvalk, ooievaar, koolmees, merel en visarend. Er komt een camera op een weiland met weidevogels en dan nog 3 onbekenden. Gierzwaluw misschien, ijsvogel, of kiekendief ? Dat blijft nog een verrassing.

Ik heb ook weer even teruggebladerd, op ons Stripblog, om te zien wat ik er de afgelopen jaren over geschreven heb. Ik keek ook vaak even over de grens, wat heel makkelijk gaat, als je een laptop, of pc hebt met een internetverbinding. Ons land is niet het enige waar, via webcams, naar vogels gekeken wordt. Mijn oudste bericht dateert uit 2011, dat lijkt me wel erg lang geleden. Eens kijken of mijn iets recentere links, van 8 jaar geleden, nog werken.

All about birds, de Amerikaanse site van het Cornell Lab, doet het nog prima. Het lijkt even alsof je eerst ergens lid van moet worden, maar dat kun je wegklikken. Dan verschijnt er een hele reeks webcams, waarvan de actieve bovenaan staan. 

Momenteel zijn dat er 7, met een 'barred owl' – lijkt op onze bosuil – in Indianapolis; een vogelvoerplaats en het nest van een roodstaarthavik in Ithaca, New York; een visarendnest in Montana; een koninklijke albatros in Nieuw Zeeland; een voederplaats in Ontario, Canada en een voederplaats in het tropische Panama.

Op de website van Looduskalender uit Estland lijkt alles ook nog hetzelfde. Maar schijn bedriegt, de oude website werkt niet meer. Na enig doorklikken blijken er toch nog webcams te zijn, waaronder een voederplaats in Saarema. Het bericht eronder meldt dat een andere camera bedolven raakte onder een halve meter sneeuw en daarna niet meer werkte. In Estland was het dus wel echt winter.

De webcam op een Oehoenest doet het wel. In de toelichting staat echter dat het uilenpaar hier vorig jaar niet gebroed heeft. Een andere webcam kijkt uit over een besneeuwd landschap, geen nestelende vogels te zien. Misschien moet ik hier over een maandje nog eens gaan kijken.

Bij Sportsmansparadise  staat nog steeds een hele reeks links naar webcams, maar die lijken geen van allen te werken. Bij de Amerikaanse sites moeten we natuurlijk rekening houden met het tijdsverschil. Toen ik keek was het daar nog nacht. Maar het lijkt me gek om dan alle camera's uit te zetten.

Een website waar ik eigenlijk niets meer van verwachtte, de Duitse Uhu-cam, blijkt verhuisd en uitgebreid. In plaats van 1 webcam, op een steengroeve in de Eifel, hebben ze er nu 4. Op 2 daarvan zag ik ook echt een oehoe die zat te broeden. Verder op deze website veel informatie over verschillende uilensoorten.

Uit nieuwsgierigheid keek ik ook even bij de Britse vogelbescherming, de Britten zijn grote vogelliefhebbers, maar de RSPB, de Royal Society for the Protection of Birds, doet niet aan webcams. De site, van een Britse leverancier van vogelvoer, linkt door naar onze eigen Beleef de Lente, dus daar schieten we ook niet veel mee op. 

Een derde poging, de website van de Wildlife Trusts – een beetje vergelijkbaar met onze provinciale landschappen – is wel een succes. Een hele reeks camera's van verschillende locaties verspreid over Groot-Brittannië. Niet alles werkt en nog niet overal wordt gebroed, maar ik zag al kerkuilen in hun nestkast, in Dorset, en drieteenmeeuwen – 'kittiwakes' in het Engels – op een richel, in de gevel van een groot gebouw, in Newcastle. Een site om in de gaten te houden.

 

 
De Strip is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. Klik hier voor deel 1 en deel 2 van dit verhaal.
 
Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 en deel 5 van het vorige verhaal.
 
Klik op de tekening voor een grotere weergave. 
 

4 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Ik vind het toch een hoog 'gluren bij de buren' gehalte hebben. Hopelijk hebben de vogels er geen last van.

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Je moet ze niet teveel vermenselijken. Het zijn best slimme dieren, maar ze hebben echt niet door dat er iemand meekijkt.

Jan de Stripman zei

Een tweede poging bij Sportsmans Paradise leverde wel bewegende beelden op. Misschien klikte ik de eerste keer net een paar links aan die het niet deden. Je moet wel een eindje naar beneden scrollen voor de live-beelden.

martin zei

Veel meer dan wat Spring Watch later dit jaar zal hebben zie ik niet. In 2011 (ongeveer) had ik er een altijd op de achtergrond aan staan. Het was een plek met een pauw, die hoorde je af en toe zijn naam schreeuwen.