zondag 3 februari 2019

Natuurberichten zijn leuk, interessant en belangrijk


Onze jaarlijkse Nationale Tuinvogeltelling... Ga je nou weer beginnen over die vogeltjes ? Zijn er geen belangrijkere onderwerpen ? Nou, ja en nee. Natuurberichten zijn leuk, interessant en belangrijk. En ik vind het ook nodig om vooral dit soort verhalen in de sociale media te delen.

De sociale media ? Daar schelden mensen elkaar alleen maar uit. Het staat vol nepnieuws en haatberichten ! Wie wil daar nou iets mee te maken hebben ? Nou, ik dus. Want er zitten wel negatieve kanten aan die sociale media, maar die zijn lang niet zo overheersend als veel mensen ons willen doen geloven.

Er zat laatst, in het TV-programma De Wereld Draait Door, een jonge vrouw aan tafel die beroemd was geworden op internet, door filmpjes die ze maakte over mode en make up. Lekker belangrijk, zul je nu weer zeggen, en ik geef toe: het zijn geen onderwerpen die mij interesseren.

Maar ze maakte één opmerking waar ik het heel erg mee eens ben. Je kunt wel klagen dat er aan die sociale media niks deugt, maar je kunt daar ook iets aan doen. We moeten, met z'n allen, meer leuke en positieve berichten plaatsen !

De sociale media zijn namelijk ook heel leuk, voor mensen die zich niet bezig houden met schelden en dreigen. Je kunt er hartstikke fijn bezig zijn met je hobby's, je kunt contacten leggen met mensen over de hele wereld. Dus waarom zouden we Facebook, Twitter en Instagram dan aan de nare en negatieve types overlaten ?

En geloof me: sinds ik me niet meer zo bezig hou met de zware politieke en maatschappelijke discussies, is het internet er een stuk leuker op geworden. Voor mij in ieder geval en hopelijk ook voor mijn internetvrienden. Daarnaast is de natuur gewoon het belangrijkste onderwerp dat er is.

De Nationale Tuinvogeltelling, van vorige week dus. Die is uiteindelijk ingevuld door 77.316 personen en die hebben 1.271.486 vogels geteld. Een mooi aantal ! Voor de verdere resultaten kun je terecht op de website. www.tuinvogeltelling.nl/resultaten

Maar ik moet er wel een kanttekening bij plaatsen: Ik heb mijn tellingen ingevoerd via de website van de Jaarrond Tuintelling en ik dacht dat dan alleen mijn eerste telling mee zou tellen. Ik heb drie keer geteld en nou blijkt dat die alle drie terug te vinden zijn bij de resultaten van de Nationale Tuinvogeltelling.

Een kennis wees mij er op dat het bovendien best zo kan zijn dat ik een vogel tel, dat die daarna een eindje verderop in een andere tuin, of op een balkon gaat zitten en dat hij dan, door iemand anders, nog een keer geteld wordt. Dus niet al die tellers en getelde vogels zijn ook echt afzonderlijke personen en beesten.

We nemen het met een korreltje zout dus. Wat niet wegneemt dat wetenschappers in binnen- en buitenland blij zijn met dit soort tellingen. Want ze geven een goede indruk van het vogelbestand en de veranderingen daarin van jaar tot jaar. Ook in het buitenland dus. In Groot-Brittannië houden ze al 40 jaar The Big Garden Birdwatch. Sinds 1979 zijn daar al meer dan 130 miljoen voges geteld ! Zie: celebrating-40-years-of-the-big-garden-birdwatch

In Vlaanderen telden, afgelopen weekend, '...33.500 mensen in ruim 17.500 tuinen en 218 speelplaatsen meer dan een half miljoen vogels...', tijdens Het Grote Vogelweekend van Natuurpunt. Zie: vogelweekend.natuurpunt.be

In Duitsland kennen ze meerdere jaarlijkse tellingen. Ik zag bij de Naturschutzbund Deutschland (NABU), de Stunde der Wintervögel en de Stunde der Gartenvögel. Die laatste is pas in mei, maar aan de wintervogeltelling deden afgelopen weekeinde 138.000 vogelliefhebbers mee. Dat waren er meer dan vorig jaar, maar ze telden minder vogels. Zie: www.nabu.de/news

Nog een ander natuurbericht: De Troeteleik, die bij Breda in de middenberm van de A58 staat en vorig jaar tot nationale boom van het jaar werd verkozen, doet nu ook mee aan de Europese Tree Of The Year verkiezing. Stemmen kan nog de hele maand op deze website: www.treeoftheyear.org



De Strip: De strip - die los staat van het geschreven bericht - is gemaakt door de Stripman. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 en deel 3 van het stripverhaal.

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 - deel 8 - deel 9 - deel 10 - deel 11 en deel 12 van het voorgaande verhaal. 

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men



4 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Het hangt er ook vanaf wie je volgt op de sociale media. Sommige personen volg ik bewust niet. Die vogel in jouw tuin kan een dag/week later ook in Vlaanderen of Duitsland zijn geteld. Vogels kennen geen grenzen.

Jan de Stripman zei

@zelfstandigjournalist - Je moet je vrienden goed uitkiezen. Ik bemoei me bewust niet met allerlei zaken waar ik best een mening over heb, maar waarbij ik niet verwacht dat ik de tegenstanders overtuigen kan. Ik blijf dus weg van fanatici, populisten en andere mafkezen. Dan blijft er nog heel veel internet over, vol leuke mensen...;o)

martin zei

Ook als je de zware politieke onderwerpen niet schuwt, valt het erg mee op de sociale media. Af-en-toe krijg ik zelfs een like op een wapenbericht.

En om eerlijk te zijn je bericht over de noodtoestand op de Nederlandse straten was ijzersterk, humor doet soms wonderen of een beetje bij de feiten blijven en meningen niet altijd en overal uitspugen.

Ga een dezer dagen met een stuk een 'gele-hesjes' blog op dat er wat ingewikkeld ligt, maar verwacht er geen problemen mee en waarom zou ik altijd in mijn eigen wittewijbubbel publiceren?

Verder deel ik de mening van Johan (muzikaal komt dat niet vaak voor.)

martin zei

Een like van een wapenfabrikant, bedoelde ik. De tekst die er nu staat is wel erg triest.