zondag 27 januari 2019

De Nationale Tuinvogel-tel-driedaagse


De trouwe lezers weten wel dat ik al sinds mensenheugenis mee doe met de jaarlijkse Tuinvogeltelling van Vogelbescherming. Het evenement, dat inmiddels van een weekend is uitgegroeid naar een 3-daagse, want op vrijdag mag je ook al tellen, haalt jaarlijks de krant en de TV-journaals. En mijn blog.

Ik heb er mijn verhalen van de afgelopen jaren nog eens op nagelezen en doorgaans was het niet erg winters en kwamen er niet veel vogels op mijn balkon. Sinds vorig jaar voer ik mijn telling in via de Jaarrond Tuintelling site, ook van Vogelbescherming, daar zijn de criteria wat ruimer, dus mag ik ook de vogels in de bomen aan de overkant meetellen.

Dat scheelt eens stuk. En dat het nu best lekker winterweer is, met sneeuw en ijs, zal ook schelen. Ja, ik schrijf dit op vrijdagochtend, voor zaterdag is er dooi en regen voorspeld. Dus heb ik meteen maar een telling gedaan:

14 houtduiven, 2 pimpelmezen, 5 vinken, 10 kauwtjes, 1 roodborst, 1 merel, 1 koolmees, 1 boomklever en 2 kepen.

Mooi resultaat. Ik zou morgen nog eens kunnen tellen. Normaal gesproken doe ik weektellingen, ik hou dan de hele week bij welke vogels ik zie. Maar de Nationale Tuinvogeltelling is een tijdstiptelling, je telt maar een half uur. Voor de Jaarrond telling kun je net zoveel tijdstiptellingen invoeren als je wil. Maar ik neem aan dat alleen de eerste, van dit weekend, meetelt voor de Nationale Telling.

Ik ga er een nachtje over slapen.

Zaterdagochtend. Het weer is helemaal omgeslagen. Regen, de sneeuw is gesmolten, de wind gedraaid naar het Zuidwesten, alleen op de vijver ligt nog wat ijs. Het is 10 graden warmer dan gisteren. Ik zie dat er vanochtend al ruim 12.000 tellers hun resultaten hebben doorgegeven.

Aanvankelijk zie ik beduidend minder vogels, bij mijn tweede telling. Maar dat wordt helemaal goed gemaakt door 2 haviken die een paar rondjes draaien boven de bomen voor mijn raam. Een paar kauwtjes probeert ze te verjagen. Ze landen niet dus tellen ze niet mee voor de telling:

3 houtduiven, 6 vinken, 1 koolmees, 2 pimpelmezen, 2 merels, 2 kauwtjes, 2 boomklevers, 1 gaai en 1 zwarte kraai.

Zondagochtend. Kijk, het is natuurlijk helemaal niet nodig om tijdens die Nationale Tuinvogel-tel-driedaagse elke dag te tellen. Maar omdat ik nou toch zo lekker bezig ben doe ik er nog een tellinkje bij. Deze keer maar weer eens ouderwets, alleen de vogels die echt op mijn balkonnetje landen.

Het weer is nog net als gisteren, bewolkt, beetje regen, beetje wind. Op de website zie ik dat inmiddels bijna 28.000 vogelliefhebbers hun telling hebben doorgegeven.

Mijn laatste telling van dit weekeinde, alleen de echte balkonvogels:

1 pimpelmees, 2 boomklevers, 2 koolmezen, 1 merel.

En aan de overkant van de straat nog van alles, waaronder een koperwiek, maar die tellen we nu dus niet mee. (Hij is wel genoteerd voor de weektelling !)

Je kunt nog de hele dag tellen en als je vandaag geen tijd hebt om het op de website www.tuinvogeltelling.nl in te voeren, dan kan dat ook morgen nog. Volgend jaar weer !


Ik heb vanochtend, tijdens de telling, ook nog 2 boomklevers gefotografeerd. Kijk maar hier...



De Strip: De strip - die los staat van het geschreven bericht - is gemaakt door de Stripman. 

Klik hier voor deel 1 en deel 2 van het stripverhaal.

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 - deel 8 - deel 9 - deel 10 - deel 11 en deel 12 van het voorgaande verhaal. 

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men



4 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Voor wie net als ik nog nooit van de keep had gehoord: hij behoort tot de familie van de vinken en staat op de rode lijst.

https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/keep

martin zei

Toch maar eens gekeken hoe dat nu zit met hout- en stadsduiven. Duidelijk onderscheid de witte plek in de nek bij Houtduiven. We krijgen ze dus beide op het balkon. plaatje duiven. De Tortels broeden zelfs bij de buren. Nu nog de holenduif spotten (groene plek in de nek).

Jan de Stripman zei

@zelfstandigjournalist - Heel goed ! Maar in deze tijd van het jaar kun je best veel kepen zien omdat ze bij ons komen overwinteren.

@martin - Holenduiven zag ik pas geleden nog bij ons in het park...;o)

Jan de Stripman zei

Tot mijn blijde verrassing zag ik alle drie mijn tellingen terug op de site van de Tuintelling. www.tuintelling.nl/resultaten