zondag 13 januari 2019

Christelijke kringen


Mensen die mij een beetje kennen weten dat ik niet gelovig ben. Ik heb Gods woord niet van huis uit meegekregen en heb me later ook nooit tot een geloofsgenootschap aangetrokken gevoeld. Niet dat ik het anderen misgun, hoor, ieder moet vooral doen waar hij zin in heeft, zolang het mij maar niet belemmert.

We waren dus nogal verbaasd toen we afgelopen week een brief in de bus vonden van Christenen voor Israel. Hij was gericht aan mijn vrouw, of althans, aan Dhr. Dr. en dan haar naam. De aanhef was: 'Geachte dominee / voorganger'. Er werd een reeks studiebijeenkomsten en een reis naar het beloofde land in aangekondigd. De brief besloot met: 'Ik wens u Gods zegen en hopelijk tot ziens...'

Onderaan de brief stond dat mijn vrouw opgenomen was in het kerkenbestand van NAWplus en dat je je tot hun website kon wenden om de gegevens te laten wijzigen. Nu is mijn vrouw geen heer, geen dominee of voorganger en wonen we niet in een kerk. Dus dat er hier iets niet klopte was wel duidelijk.

We stuurden ze een mailtje en kregen prompt antwoord: Excuses en de gegevens zouden gewist gaan worden. Uit die christelijke kring wordt mijn vrouw dus verwijderd.

Uit andere christelijke kringen steeg afgelopen weken een geluid op dat velen niet meer verwachtten te horen. Jullie hebben er vast wel over gelezen, de Nashville-verklaring waarin een aantal prominente gelovigen hun afkeuring uitsprak over, onder meer, het homohuwelijk.

In het TV-journaal kwamen ondertekenaars aan het woord en die leken toch wat geschrokken over alle ophef en protest. Ik hoorde er twee die zich beklaagden. Ze hadden het gevoel dat ze niet de vrijheid kregen om hun overtuiging uit te spreken. Ze voelden zich gediscrimineerd.

Nou moet me toch iets van het hart. Dat 'we mogen niet meer zeggen wat we denken' is wel de slapste uitvlucht die ik me voorstellen kan. Je hoort hem ook wel eens van uiterst rechtse politici en zogenaamde 'verdedigers van het vrije woord'. Die zeggen de meest vreselijke dingen over minderheden, andersdenkenden, vrouwen, buitenlanders of gekleurde medemensen en als ze dan kritiek krijgen... Dan zijn ze zielig, want ze mogen niet meer zeggen wat ze denken.

Natuurlijk mogen ze dat. Iedereen mag alles zeggen. Maar als je dat in het openbaar doet, op internet, op radio of TV, op een bijeenkomst, op een pamflet, of een Nashville-verklaring, dan moet je kritiek verwachten. Als je een ander discrimineert en uitsluit, of uitscheldt en beknot, dan moet je rekening houden met reacties van mensen die het daar niet mee eens zijn.

Als je verwacht dat je bij alles wat je zegt alleen maar bewonderende schouderklopjes krijgt, dan heb je niet begrepen hoe een openbare uitwisseling van gedachten werkt. En vooral als je je uitspreekt over en tegen andere mensen, buiten je eigen kringetje. Als je niet tegen andere meningen kunt, hou dan gewoon je mond.



De Strip: Deze strip is gemaakt door de Stripman. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 - deel 8 - deel 9 - deel 10 - deel 11 en deel 12 van het voorgaande verhaal. 

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men




7 opmerkingen:

Unknown zei

mooi gezegd natuurlijk mee eens, mijn xegen heb je !!!!

Jan de Stripman zei

Dank je, Cor...!

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Hebben ze geen poging ondernomen jou of je vrouw alsnog te bekeren? Voor de rest natuurlijk eens met je stelling.

Antoinette Duijsters zei

We leven in een land waar je een eigen mening meg hebben, als die gelijk is aan een grote groep, anders kun je beter niets zeggen. zelfs nuances aanbrengen kan al tot vervelende reacties leiden.

Ik ben zeer RK opgevoed, maar ben nu atheíst.

maar heb het christelijk geloof, het ontstaan, uit het jodendom bestudeerd. Ook de islam komt uit dezelfde hoek. De hele bijbel is gewoon bedacht door mensen, vooral mannen. Maar er zijn dus drie godsdiensten uit voortgekomen. En deze hebben heel veel invloed in de wereld. Wij leven in een gebied waar je niet gelovig hoeft te zijn. Maar dit gebied is klein in vergelijking met de rest van de wereld

Jan de Stripman zei

@zelfstandigjournalist - Dat NAWplus is een soort christelijk marketingbureau, die doen niet aan bekeren. Dat laten ze aan hun klanten over...;o)

@antoinette - Dat is zeker waar, we zijn een minderheid waarvan een minderheid nog streng gelovig is...

martin zei

Heb je nog gekeken wie de Christenen voor Israël zijn? Niet iedereen is blij met deze groep. Je komt in hun kielzog ook al in de onverdraagzame krochten van het Nederlandse Christendom terecht. (De NGO-monitor, waaran zij meewerken, is onderdeel van een bredere ontwikkeling waarbij kritische organisaties worden aangevallen en belasterd zegt Jan Jaap van Oosterzee van de Katholieke organisatie Pax. "Wij zijn steeds bezig met het weerleggen van beschuldigingen, terwijl we eigenlijk willen werken aan mensenrechten," aldus Van Oosterzee.

Jan de Stripman zei

@martin - Ik had wel begrepen dat het een erg rechtse club was. Wat het nog vreemder maakt dat wij post van ze krijgen...