zondag 19 augustus 2018

Binge reading


Zou er zoiets bestaan als 'binge reading' ? Van 'binge watching' heeft iedereen wel eens gehoord. Dat is heel veel, zo mogelijk alle, afleveringen van een TV-serie achter elkaar bekijken. Het kan tegenwoordig steeds makkelijker, dankzij online mogelijkheden en anders ouderwets met DVD-tjes.

De term komt van het Engelse 'binge drinking', een gebruik van Britse jongelui, die zich op uitgaansavonden, zo snel mogelijk, helemaal lam zuipen. Dat heeft kwalijke gevolgen. Van 'binge watching' weet ik het niet, ik heb het nooit gedaan en voor 'binge reading' probeer ik mezelf te behoeden.

Ik ben inmiddels aan het 3e boek van Nicci French bezig en heb de volgende 2 delen al aangeschaft. Het zal wel toeval zijn, maar sinds ik er aan begonnen ben zijn de prijzen voor de Engelse pocketuitgaven flink gedaald. Kocht ik de eerste twee voor 20 euro, samen. Het volgende duo kostte net iets meer dan 15 euro. Er zijn 8 delen verschenen, als ik nog even wacht... Of misschien moet ik nu toeslaan ?

Nee, ik hou me in. En ik lees ook geen twee delen direct na elkaar. Tussendoor las ik Julius Ceasar, verhalen van Nescio – daar heb ik een mooie uitgave van met allerlei jeugdwerk en ongepubliceerde stukken – en een aflevering van Kappie, van Marten Toonder. Die laatste viel me iets tegen. Mooi getekend, ik vermoed de hand van Jan van Haasteren, stripkenners weten dan genoeg, anderen moeten hem maar eens opzoeken.

Toonder zelf deed niet veel aan series als Kappie en Panda, het meeste schrijf- en tekenwerk werd door anonieme assistenten gedaan. Dat merk je vooral aan het verhaal, dat best leuke momenten heeft, maar eigenlijk een aaneenschakeling van slapstick-scenes is. Dan was het boekje over Koning Hollewijn, dat ik wat eerder las, een stuk leuker. Het zou best kunnen dat Toonder daar ook niet veel aan bijgedragen heeft, veel van zijn verhalen werden, gedeeltelijk of helemaal, bedacht door zijn broer Jan Gerhard en Lo Hartog van Banda.

Tussendoor maakte ik ook foto's van de bloeiende kaneelbasilicum op mijn balkon en een klein wespje dat op een bloembak was gaan zitten. Echte tuinders zullen roepen dat je basilicum niet in bloei moet laten komen, want dat gaat ten koste van het blad en dus de smaak. Maar ik ben nu eenmaal heel goed in het kweken van bloemen. Ik had ook al eens bloeiende radijs, peen, rucola, peterselie en dille op mijn balkon. Allemaal niet de bedoeling, maar toch best mooi.

Dat wespje was waarschijnlijk een graafwesp. Geen paniek, mensen, die eten alleen maar andere insecten. Probleem is wel dat er meer dan 150 verschillende soorten van zijn, in ons land. Dus dat wordt nog even zoeken.

Ondertussen keek ik ook eens op Google-maps en Streetview, naar de straten in Londen waar Nicci French haar – of eigenlijk hun, er zit een echtpaar achter de schuilnaam – verhalen laat afspelen. Maar dat moet ik afraden. De werkelijkheid is veel minder sfeervol dan het beeld dat in mijn hoofd ontstond tijdens het lezen.

Een aardig straatje uit het boek bleek in het echt onderdeel te zijn van een zouteloze nieuwbouwwijk. Een andere straat, waar het in het boek regende terwijl er een ijzige wind woei, was door Google gefotografeerd bij mooi zomers weer en ligt tussen lelijke, moderne kantoorflats. Dat doe ik dus niet meer.

Zo. Nu eerst de was buiten hangen en dan misschien eens een stukje lezen...

De foto van de kaneelbasilicum 

En het graafwespje    



De Strip: In verband met de hittegolven en andere natuurrampen hanteren de Stripmannen voor de komende paar weken een tropenrooster. Dus deze keer een oud stripje. Ondertussen is het werk aan nieuwe verhalen hervat, dus nog even geduld. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 - deel 8 - deel 9 - deel 10 - deel 11 en deel 12 van het vorige verhaal.

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men

4 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Als ik een leestip mag geven: Antonio Pennacchi, Het Mussolinikanaal. Fictie gebaseerd op ware feiten en Mussolini heeft natuurlijk echt bestaan.

Jan de Stripman zei

Er blijken nog allerlei boeken in mijn kast te staan die ik nooit gelezen heb. Maar als ik alles uit heb zal ik aan je denken, als ik het dan niet vergeten ben...;o)

martin zei

Tijdens de vakantie reageren het moet kunnen bij zo'n strip. Gek wel dat het kan alsof ik nooit meer echt weg ben.

Jan de Stripman zei

@martin - Het is dat het zegt, maar je reactie ziet er net zo uit als anders...;o)