zondag 29 juli 2012

Hè, hè, eindelijk kan er gesport worden !



Het zal de meeste lezers niet ontgaan zijn dat de Olympische Spelen dit weekeinde begonnen zijn. Op zowel de publieke als de commerciële tv- en radiozenders is er de afgelopen weken ruim aandacht aan besteed. Ook in de krant konden we regelmatig lezen hoe de voorbereidingen in Londen verliepen en hoe het met onze sporters ging.

Op de Duitse en Belgische TV werd er eveneens uitgebreid vooruitgeblikt. Maar dat viel uiteraard in het niet bij de Britse BBC. Daar waren de week voor de openingsceremonie al avondvullende Olympische programma's te zien. Het reguliere BBC-journaal werd uitgezonden vanuit het Olympische park.

De 'build up', de aanloop naar de spelen, verdrong daarbij het internationale nieuws. Politici werden voornamelijk in beeld gebracht als ze iets over de spelen te melden hadden. Zelfs de Amerikaanse presidentskandidaat, Mitt Romney, op bezoek in Londen, deed daarbij een duit in het zakje.

Maar ook de grijs bebaarde Chinese boer, Chen Guanming, die met een riksja vanuit China naar Londen gefietst was, speciaal voor de Olympische spelen kreeg een minutenlange reportage.

Geweldig, natuurlijk, dat deze sportliefhebber 60.000 kilometer en door 16 landen reed. Maar ik ben nu toch onderhand wel blij dat alle flauwekul achter de rug is en de spelen zijn begonnen.

Misschien dat ik er mensen door op de tenen trap, sommigen vinden de openingsceremonie een hoogtepunt, maar voor mij hoeft het allemaal niet. Ik ben erbij in slaap gevallen. Waarom moet die opening, en zo meteen ook weer de sluiting, een halve avond duren ? Aan een half uurtje, op zaterdag ochtend, voor het eerste atletiek-onderdeel, zou je toch genoeg moeten hebben.

Laten ze een vlag hijsen, die vlam ontsteken en laat de voorzitter een paar woorden zeggen, bij voorbeeld: 'Hierbij verklaar ik de Olympische Spelen voor geopend !' En dan vooruit met de geit.

Dat gesjouw met die vlam begon de laatste weken toch belachelijk vormen aan te nemen ? Meer dan een maand hebben ze met die toortsen rond gerend ! En niet alleen sporters, waarvan sommigen gehandicapt, maar ook lieden die zich verdienstelijk hadden gemaakt in het vrijwilligerswerk, industriëlen, acteurs, diplomaten en andere hotemetoten mochten een stukje meelopen in de estafette.

In de nieuwsberichten dook die vlam telkens weer op. We zagen de vlam op allerlei plekken in Groot-Brittannië. Het werd een echte 'running gag', zoals men dat in de filmwereld noemt. Een flauwigheidje dat zo vaak terugkomt dat het op de lachspieren gaat werken.

Begin deze week kwam het vuur, per helikopter, aan in London. De reden daarachter ontgaat me volkomen. Om tijd te besparen zal het niet zijn geweest, want men heeft er vervolgens nog een hele week mee door de stad rondgelopen.

In elke nieuwsuitzending zag je dat maffe ding weer voorbijkomen ! De vlam op het reuzenrad, de vlam in Hyde Park, de vlam bij Buckingham Palace, de vlam op een boot op de Theems, de vlam op een brug over de Theems... Om de slappe lach van te krijgen !

De Britten vonden het prachtig, want ze stonden met drommen langs de weg. Maar misschien zagen we hier de evolutie wel in volle werking. Wat ooit bedacht is bij de Olympiade van Amsterdam, in 1928, toen een eenvoudige medewerker van het gasbedrijf het vuur met een knopje aanzette, is gegroeid tot iets megalomaans.

Of het nog groter gaat worden durf ik niet te voorspellen. De volgende spelen worden in Brazilië gehouden en dat is een groot land. Misschien gaan ze daar wel jaren met die toorts lopen slepen. Maar misschien blijken de Brazilianen wel verstandiger en houden ze het bescheiden. Ik ben nu in ieder geval blij dat het achter de rug is. Eindelijk mag er gesport worden !



De Strip: Deze aflevering van het Stripmannen-vervolgverhaal is weer gemaakt door Jan de Stripman. Klik hier voor deel 1 - deel 2 en deel 3 van dit hoofdstuk.


Klik op de strip voor een grotere weergave. Ga voor eerdere hoofdstukken naar het Strip Jaaroverzicht van 2011  en  het Strip-overzicht van dit jaar

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men




14 opmerkingen:

rob alberts zei

Nu ik dit bij jou lees begin ik mij toch ernstige zorgen te maken.
Op heel veel plaatsen lees en hoor ik dat het Aardgas bijna op is.
Als ik jouw blog goed begrijp kunnen we dus straks geen Olympische Spelen meer hebben.
Zonder Olympische Vlam, geen Olympische Opening dus ook geen Olympische Spelen.
Wat een vrije tijd zal dat geven, geen urenlange en dagenlange radio en tv rapportages meer.
Misschien kan iedereen dan zelf gaan sporten ???
Zonnige zomergroet

Antoinette Duijsters zei

Nou van mij hoeft het allemaal niet, al dat gesport, met veel poeha.

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Dan deden de oude Grieken het toch een stuk oprechter :-). Het zal een soort van vasthouden aan 'traditie' zijn, alhoewel ik betwijfel of de oude Grieken er ook meteen een rockshow van maakten. Ik heb overigens niet gekeken. Was te moe van het bezoek aan Lamb de avond daarvoor. Ik had mijn portie spektakel sowieso al gehad daarmee. Bovendien heb ik een hekel aan de band Muse.

Bart zei

Ja, mij kan al het gebabbel en gedoe rond de Spelen ook gestolen worden, evenals openings- en sluitingsceremonies, die ik het toppunt van saaiheid en bombast vind... :-)
Eigenlijk onbegrijpelijk dat er toch zo'n belangstelling voor is, al die bijzaken en het voor- en napraten.

Mooie sport gezien gisteren, de vrolijk chaotische wielerkoers, én de spannende zwemfinale. fijn toch? ;-o)

Jan de Stripman zei

@rob - Nou, het is niet om je hoop de grond in te boren, maar wat mij betreft is die vlam geen noodzaak, hoor...;o)

@antoinette - Wat mij betreft mag de poeha in ieder geval een stuk minder !

@zelfstandig journalist - Van Muse heb ik niets gemerkt. Paul McCartney zag ik ook pas in de herhaling...;o)

@bart - Gelukkig lijdt de sport er allemaal niet teveel onder. Het wielrennen was inderdaad mooi...!

Ron Roelandt zei

Inderdaad, weinig nieuws onder de zon wat de openingsceremonie betreft. Wat het rondzeulen met die vlam betreft, mooi hoe je het samenvat, Jan. Ik ben een beetje euforisch geworden toen ik eerder deze week één van de 18 Italiaanse vlammendragers bij toeval ontmoette, maar aan het eind van het liedje doet ook hij gewoon zijn werk zoals iedereen dat zou moeten doen. Aangezien dat een uitzondering is mag je de Olympische vlam een stukje dragen: het is ver gekomen.

martin zei

Er waren ook Britten die het minder prachtig vonden en net als andere maanden hun fietstocht maakten. Ze werden aangehouden en werden gearresteerd.

Een stad wordt voor de bewoners doorgaans een stuk minder vrij met de spelen.

Na WK Voetb. Wimbel. TourdeFra. is het even genoeg voor me al dat gesport op TV.

Jan de Stripman zei

@ron - En als we niet oppassen gaat het nog veel verder !

@martin - Dus je hebt onze eerste gouden medaille gemist...!?

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Ik weet niet beter dan dat Muse de hymne van de OS vertolkte. Of ik ben verkeerd geïnformeerd geweest. Whatever ...

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Dat is me dan door alle heisa niet opgevallen. Of misschien ben ik er door heen geslapen...;o)

Glaswerk zei

Ik kom hier af en toe wel bij lezen voor de samenvattingen.

Jan de Stripman zei

@glaswerk - Dat zal dan wel een heel summiere samenvatting worden...;o)

martin zei

Ja helemaal. Geen idee. Zo een van Rio Tinto een paar jaar geleden nog aangeklaagd wegens genocide. Nu de gulle gever van Olympisch eremetaal. Het gaat niet om winnen, maar om deelnemen, toch?

Jan de Stripman zei

@martin - Die moest ik even opzoeken, maar dat is inderdaad niet zo'n fijn bedrijf. Milieuproblemen ook en ruzie met de vakbonden. Maar kom, de sport is veel belangrijker, natuurlijk...;o(