zondag 1 juli 2012

De zieke dient gestraft te worden



In het wereldbeeld, dat door veel politieke partijen aangehangen wordt, zou elk mens voor zichzelf moeten kunnen zorgen. Het dogma is dat als je de mens maar genoeg vrijheid en verantwoordelijkheid geeft hij vanzelf wel zijn eigen boontjes gaat doppen. Wie dat niet wil of kan moet een duwtje in de goede richting krijgen.

De praktijk is dat mensen die niet, of in mindere mate, in staat zijn hun eigen boontjes te doppen, daartoe gestimuleerd worden met boetes en kortingen. Zo staat er tegenwoordig zelfs een boete op ziek zijn. Men noemt dat 'het eigen risico in de zorg'. Geld dat je alleen hoeft te betalen als je ziek wordt. Eigen schuld, had je maar niet ziek moeten worden.

Er is geen plaats voor zieken, of gehandicapten, in dit wereldbeeld. Er bestaan geen mensen met beperkingen, alleen maar mensen met mogelijkheden ! Ieder mens kan voor zichzelf zorgen en kun je dat niet dan moet je beter je best doen. Solidariteit met de zwakkeren is uit den boze. Armen en zieken zijn mislukkelingen, slappelingen waar je geen medelijden mee hoeft te hebben !

Ik hoorde laatst een interview met Karin Spaink, schrijfster, journaliste en activiste, die aan MS lijdt en borstkanker en een hersenbloeding overleefde. Voor een project werkte ze samen met iemand, die na verloop van tijd informeerde naar haar ziekte. Hij reageerde verbaasd toen ze hem op de hoogte bracht: 'Goh, en je hebt zulke mooie ogen...'

Toen ze hem vroeg waar die reactie vandaan kwam legde hij uit dat hij een boek gelezen had waarin stond dat MS veroorzaakt wordt door geestelijke hardheid. Spaink zocht dat boek op *) en het bleek dat daarin elke ziekte geweten werd aan nare trekjes in de persoonlijkheid van de patiënt, of aan een verkeerde leefstijl. Het bleek ook een bestseller te zijn.

Voor de lezers van dit soort boeken is een zieke, of gehandicapte, dus een slecht mens met een nare persoonlijkheid en een verkeerde leefstijl. Geen wonder dat er zo gemakkelijk gedacht wordt over het verhogen van het eigen risico, eigen bijdragen aan verschillende vormen van zorg en afschaffen van vergoedingen voor hulpmiddellen. Dat zal die nare zieken en gehandicapten leren !

Spaink vertelde ook dat ze regelmatig te horen krijgt dat ze tegen haar ziekte moet vechten. Alsof dat mogelijk is. Een ziekte is geen tastbaar iets, geen beest dat je van je af kunt slaan, geen irritante buurman die je kunt negeren. Het is iets dat je overkomt en je in zijn greep houdt, zonder dat je er om gevraagd te hebt.

Toch zijn er veel mensen die verwachten dat je je er tegen verzet. Want als je maar positief denkt en vecht, dan kun je alles overwinnen. Dat doet denken aan de Amerikaanse droom, de grote liberale drijfveer. Iedereen die dat wil kan van zijn leven een succes maken. Ook de zieke !

De keerzijde is dat als je toch ziek blijft, of misschien nog zieker wordt, je kennelijk niet hard genoeg gevochten, of positief genoeg gedacht hebt. Waarmee we weer terug zijn aan het begin. Ziek zijn is je eigen schuld. Zoals in de Amerikaanse droom een mislukkeling altijd zelf schuldig is aan zijn falen.

Mochten er lezers zijn die het hier helemaal mee eens zijn dan wens ik ze een ernstige... Nee, dat doe ik niet. Een ernstige ziekte of handicap is niet iets dat je anderen toewenst. Hoe dom ze ook mogen zijn en hoe leerzaam een levensveranderende aandoening ook kan wezen.

Wat ik wel wens is dat meer mensen in gaan zien dat het idioot is om te denken dat mensen zelf schuldig zijn, of gekozen hebben, voor hun ziekte of handicap. En dat solidariteit, goede zorg en voorzieningen noodzakelijk zijn en bovendien een teken van beschaving. Iets waar iedereen zich voor in zou moeten zetten. Een ziekte of ongeval kan ons allemaal overkomen.

Het is opmerkelijk dat afgelopen week juist in de VS, het land van de Amerikaanse droom, een wet is goedgekeurd die betaalbare gezondheidszorg voor iedereen mogelijk moet maken. Zelfs daar wil men nu solidair zijn met de zieken...

*) Het gaat om 'Je kunt je leven helen' geschreven door Louise Hay.

Ps: Een alternatieve en ook tamelijk stuitende kijk op MS (en een aantal andere aandoeningen) vond ik op www.kruidenvrouwtje.nl 

Het radio-interview met Karin Spaink


De Strip: Deze aflevering van het Stripmannen-vervolgverhaal is weer gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van deze episode.
Klik op de strip voor een grotere weergave. 

Bezoek onze nieuwe internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men

Ga voor eerdere hoofdstukken naar het Strip Jaaroverzicht van 2011  en 
 het Strip-overzicht van dit jaar

20 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

De Amerikaanse ziektewet kent nog steeds veel tegenstanders. Republikeinen, het meest godvruchtige deel der natie. Alhoewel ik wel dingen herken in wat je zegt, vind ik het hele artikel toch iets te negatief. Er wordt best wel veel gedaan voor gehandicapten in Nederland. Zeker ook om de beeldvorming daaromtrent te verbeteren. Zelf hoop ik op een iets wijder niveau daar volgend jaar zelf een steentje aan bij te dragen met mijn Europese reis.

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Ja, ja, er wordt veel gedaan. Maar aan veel regelingen wordt wel gemorreld, onder het mom van bezuinigingen. Bij ons in het dorp zijn er plannen om flink te snijden in de voorzieningen en dat terwijl er vorig jaar een overschot was op de uitgaven voor maatschappelijke ondersteuning. Zieken en gehandicapten zijn een makkelijk doelwit...

Annet zei

Jan het heeft niks van doen met schuld...(een eeuwig misverstand)..
Ik had astmatische bronchitis en ben erover na gaan denken (wat Louise schreef)en het verdween. Ook had ik ischias en heb mezelf flink aangepakt want het zou voor schijnheiligheid staan, wat was ik kwaad op dat mens! Heb wat met haar afgestreden. Maar het hielp de andere gedachte. Heb het nooit meer gehad. Ook de mogelijke verklaring van diabetes type 2 klopt als een bus! Maar nu heb ik weer iets en *PLONG* wat klopt die beschrijving...Onthutsend allemaal...Je kunt er toch over nadenken en het uitproberen..Maar van mij hoeft dat niet hoor. Maar voor mij zijn lichaam en geest onlosmakelijk met elkaar verbonden. De taal is ook doorspekt met diverse uitdrukkingen. Het is zoals het en zo is het. Maar schuld: nee! Dat is de negatieve uitleg....

Annet zei

Wat ik zeg heeft niets te maken met de stompzinnige onmenselijke bezuinigingen!

Antoinette Duijsters zei

Stripman, ik ben het met je eens en niet met Annet, die blijkbaar in kruidenvrouwtjes en religie gelooft.

antoon soetens zei

Uw commentaar “ziekte of handicap is eigen schuld”, klink middeleeuws maar dat is voorbije tijd.
Sedert 2007 heb ik ontdekt hoe het komt dat men ziek wordt en indien men de oorzaak niet herstelt dan zal uw lichaam verder aftakelen en kunnen er erge ziekten ontstaan zoals MS , dementie… of… kanker of een handicap ontstaan. Bijgevolg iedereen moet zichzelf onderzoeken in welke toestand zijn gezondheid zich bevindt. Zie mijn site : www.logicalwayhealing.com/index_ned.htm Doet u dat niet dan bent u verantwoordelijk voor de gevolgen, want veel kan voorkomen worden (80 %).
Een ongeval is het noodlot en hier kan de reguliere geneeskunde veel goed maken door hun mechanische technieken.
Bij een ziekte is de behandeling verkeerd, medicamenten zijn niet de oplossing, zie mijn site.

Anoniem zei

Posiviteit heeft wel degelijk invloed op ziekte! Of je nu religieus bent of in kruidenvrouwtjes gelooft of geen van beide.
Mensen die niet positief in het leven staan bij ziekte in welke vorm ook,leven minder lang.
een zonnige zondag.
Trijntje

Antoinette Duijsters zei

Je kunt in wonderen geloven, maar iedereen gaat eens dood.

Een gezegde, krakende wagens lopen het langs:-)

Niet iedereen heeft het leven mee en kan zijn/haar eigen weg kiezen. je moet mee met de omgeving waarin je leeft. Mijn ervaring is ook dat mensen die het goed gaat ook weinig geldzorgen hebben.
En al die alternatieve geneeswijzen kosten heel veel geld, men verdiend er goed aan.

Heb je geen geld dan mag je binnenkort gewoon kreperen, net als in het grote voorbeeld de VS.

Jan de Stripman zei

@annet - Je ziet bij de reactie van Antoon Soetens hoe het werkt. Als je niet de goede kant op denkt, of handelt, ben je schuldig aan de gevolgen.

Het kan best zijn dat jij je beter voelt bij een bepaalde filosofie, het kan helpen als je het idee hebt dat je er zelf iets aan doet. Maar het is verkeerd om dat op ieder ander en ieder andere aandoening te projecteren.

@antoon soetens - Sorry, maar ik ben niet geïnteresseerd in uw theorieën.

@trijntje - Ik ben zelf chronisch ziek. Aanvankelijk werd ik daar depressief van. Op een zeker moment heb ik 'de knop omgedraaid'. Ik sta nu tamelijk opgeruimd en positief in het leven, lees mijn blog !

Maar ik ben er niet minder chronisch ziek door geworden...

Jan de Stripman zei

@antoinette - Verreweg de meeste aandoeningen zijn het gevolg van genetische aanleg en de omstandigheden waarin je leeft. Je hebt daar zelf maar heel beperkte invloed op.

Ik heb een aantal alternatieve therapieën geprobeerd, maar ze helpen me net zo min als de reguliere geneeskunde me kan helpen.

Zoals veel andere zieken en gehandicapten zal ik er gewoon mee moeten leven. Maar het maakt me wel boos als ik lees en hoor hoe er door sommige mensen over gedacht wordt en hoe makkelijk er op de zorg bezuinigd wordt.

Margreet zei

Jan, je slaat de spijker op zijn kop! Meer kan ik er niet over zeggen.

En nu lees ik net ook in de krant dat je als alleenstaande AOW'er, als de wet wordt aangenomen, een onverwachts bezoek van de SVB kan verwachten. Als AOW'er mag je namelijk niet te sociaal zijn, op straffe van korting op de uitkering. Want hoe socialer je bent, hoe meer je een economische eenheid (kunt) vormen. Belachelijk!

martin zei

Jan en dan heeft het misbruik van WAO door bedrijven en bonden geleid tot de WIA die uitgaat van de mogelijkheden van de mens en niet van de ziekte. Wat zoveel wil zeggen u kunt niet meer dat, maar nog wel dit. Gaan uw inkomsten bij 'dit' niet verder dan 35% achteruit dan heeft u geen recht op uitkering.

Het lijkt alleen op het eerste gehoor mooi. In combinatie met flexwerk en tijdelijke contracten is het een slechte combinatie. In mijn geval betekent het nauwelijks inkomen, omdat mijn partner een schamel inkomen heeft.

De aanval op de voorzieningen voor zieken staat niet op zichzelf, je ziet over de hele lijn dat er meer geëist wordt van niet-productieven en dat die daar steeds meer prestaties voor terug moeten leveren.

Antoinette Duijsters zei

Stripman, dat zijn ook mijn ervaringen, positief denken geneest niet alles. Kan er wel voor zorgen dat je beter met je beperkingen omgaat en ze kan accepteren.

Jan de Stripman zei

@margreet - En tegelijkertijd wordt er bezuinigd op belastingcontroleurs en worden de aangiften van bedrijven niet gecontroleerd...

@martin - En als je dan gaat solliciteren met je beperkingen, dan merk je dat geen bedrijf op je zit te wachten. Er wordt wel geëist, maar er worden geen reële mogelijkheden geboden.

@antoinette - Met positief denken kun je niets genezen, hooguit uit je negatieve denken komen. Het maakt het leven wel leuker, natuurlijk...

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

De balans tussen wat de maatschappij vraagt van mensen met een beperking en wat de maatschappij hen biedt, ligt scheef. Dat was al in de jaren 80.

antoon soetens zei

@ Jan de Stripman zei " Sorry, maar ik ben niet geïnteresseerd in uw theorieën"
Het bewijs dat uw "theorie" of "onzin" klopt.

Jan de Stripman zei

@antoon soetens - Het spijt me, maar wonderdokters die zeggen voor een paar tientjes alle ziektes te kunnen genezen kan ik niet serieus nemen.

antoon soetens zei

@stripman
Het klopt terug: mensen zonder inzicht kan ik niet genezen.

Anoniem zei

Dat wat Antoinette zei-met positiviteit kun je niet genezen,maar wel beter in het leven staan-dat was wat ik bedoelde.
In mijn 'stukje'staat niet,dat je met positief zijn,kunt genezen.
Zelf ben ik ook chronisch ziek.
Medelijden met jezelf hebben,of negatief zijn,heeft wel invloed op je ziekzijn en hoe je in het leven staat.
Heb nog maar net je blog ontdekt,maar zal zeker je andere verhalen lezen.
Trijntje

Jan de Stripman zei

@trijntje - Een positieve instelling kan natuurlijk een groot verschil maken in hoe je een aandoening ervaart. Ik zou het iedereen aanraden, maar niemand verwijten als hij/zij het niet op kan brengen...