zondag 8 juli 2012

B – double E – double R – U – N, beer run !



De Amerikaanse singer-songwriter-komiek, Todd Snider, zingt het al meer dan 15 jaar, avond aan avond. Al wat je nodig hebt is wat geld, autosleutels en een nuchtere chauffeur. Dan kun je er op uit om bier te kopen.

Mits je oud genoeg bent, natuurlijk, wat de jongens in Snider's lied niet zijn. Het leidt tot komische verwikkelingen en maakt meteen duidelijk dat een leeftijdsgrens, op de verkoop van alcohol, niet direct alle problemen oplost.

Er wordt in ons land ook zo nu en dan over gediscussieerd. Moet je de verkoop van alcoholhoudende dranken moeilijker maken voor jongeren onder de 18 ? Of onder de 21, zoals in de Verenigde Staten ?

Er zijn onderzoeken waaruit blijkt dat zo'n hogere grens inderdaad het alcoholgebruik door jongeren afremt. Maar het maakt het ook spannender om te drinken en je ziet dat juist Amerikaanse jongeren zich, op vakantie in het buitenland, met groot enthousiasme op de drank storten.

Net als de Engelsen trouwens, die lange tijd gewend waren dat de kroeg maar een klein deel van de dag open was. Zij dronken in een razend tempo en als ze in het buitenland een bar aantroffen die niet vroeg sloot, liep het vaak helemaal verkeerd. Op die manier gezien werken beperkingen dus juist excessen in de hand.

Dat wil niet zeggen dat onze, meer ontspannen, benadering er automatisch toe leidt dat jongeren probleemloos met alcohol om leren gaan. We krijgen de verontrustende berichten regelmatig te horen. Jongeren drinken steeds meer en steeds jonger, zegt men.

Maar er zijn ook onderzoeken waaruit het tegendeel blijkt. Nederlandse jongeren drinken momenteel aanmerkelijk minder dan 5 jaar geleden, lees ik op de website van Elsevier. Dus misschien loopt het allemaal zo'n vaart niet.

In mijn jeugd waren de regels niet al te strikt. Er werd bij ons thuis wel eens bier en andere alcoholica gedronken, maar het heeft lang geduurd voor ik dat zelf ging doen. Toen ik een jaar of 16 was vond ik het maar vies. En pas een jaar of 5 later begon ik, op bescheiden schaal, aan de wijn en het bier.

Ik ben best wel eens dronken geweest, na een erg gezellig feest. Maar nog steeds ben ik een matig gebruiker. Ik drink liever 1 lekker biertje op een avond, dan 10 smakeloze, goedkope pilsjes van de supermarkt.

Desalniettemin stap ik wel eens op de scootmobiel, om dan, terwijl ik 'B – double E – double R – U – N, beer run' neurie, naar de slijter te rijden. Ik ben zelfs al eens naar ons buurdorp Baarn gereden, om te zien welke biertjes ze daar verkochten.

Kijk hier voor een collage van de bijzondere biertjes die ik de afgelopen 12 maanden kocht. Om te weten hoe ze smaakten zul je ze toch zelf eens moeten proberen.



Alcohol info met argumenten voor- en tegen een hogere leeftijdsgrens voor alcoholverkoop.



De Strip: Deze aflevering van het Stripmannen-vervolgverhaal is weer gemaakt door Jan de Stripman.


Klik op de strip voor een grotere weergave. 



Ga voor eerdere hoofdstukken naar het Strip Jaaroverzicht van 2011  en  het Strip-overzicht van dit jaar

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men

10 opmerkingen:

Ron Roelandt zei

Mooie strip, Jan! En een interessant verhaal. Het nodigt snel uit om te zeggen dat ons systeem goed werkt, want wij hebben geen problemen met alcohol. Geen idee, altijd lastig dit soort problemen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik in mijn jonge dagen best wel eens te veel heb gedronken en toch op de brommer of, erger, in de auto kroop. Gelukkig ben ik nooit een controle tegengekomen terwijl ik iets teveel gedronken had. Dus misschien is onze 'vrijheid' wel goed, maar in combinatie met meer controles. Tegenwoordig ben ook ik een zeer matig drinker. En dat bevalt me uitstekend.

Annet zei

We zouden ook meer moeten 'smoezelen'zo heet dat geloof ik.

Meer elkaar aanhalen, vlooien, warmte uitdelen...kortom zoals de aapjes dat doen....

Maar ja niet iedereen kan daar mee uit de voeten:)

We zijn te geremd en zouden vaker los moeten gaan....

Gisteravond gevoetbald met de honden in de paardenbak met mooi wit zand, zo leuk....

Van dieren kun je zoveel leren....

Heb het leven lief, zeggen ze...

Lieve groet van Annet! ;)

Antoinette Duijsters zei

Nou, ik moet niet veel van drank hebben, ben teveel in aanraking geweest met de negatieve kanten ervan.
Ik verbaas me ook dat mensen het zo erg nodig hebben.

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Als ik de Antwerpse jeugd bezig zie goedkope halve liter blikken Cara pils naar binnen te werken, ben ik toch bang dat het met hen niet goed gaat komen. Ook van halve liter blikken Jupiler lusten ze wel pap. Kan nooit gezond zijn ...

Jan de Stripman zei

@annet - Voetballen is er voor mij niet meer bij. Maar ik speel wel regelmatig met de kat...;o)

@antoinette - Als je denkt het nodig te hebben dan is er iets mis. Af en toe een alcohol-houdend drankje kan echter geen kwaad...

@zelfstandig journalist - Nee, maar dat is iets anders dan van een speciaal bier genieten...

martin zei

Jan als jij zegt "jongeren drinken minder" dan heb ik daar toch een ander idee bij dan wat in Elsevier staat. Ze hebben het daar uitdrukkelijk over jongeren van 11 en 13 jaar. Hoe het zit met 12 en 14 en ouder staat er niet eens bij.

De campagne over de gevolgen voor de hersenen in de groei heeft zeker wel vruchten afgeworpen, maar is al weer een stuk stiller dan twee jaar geleden. Misschien dat een Kabinet SP, PvdA, CDA en D'66 het weer op kan pikken.

Wat volgens mij zonder enige schade voor mens en dier kan worden verboden is reclame voor alcoholische dranken.

Wie meer wil weten kan op blogs als het jouwe terecht voor goed advies over bier, bij een ander over wijn en whisky weer elders. (Hier staat nog steeds een staartje Glenmorangie.)

martin zei

15 jaar is gelijk gebleven en nu ga ik toch nog even kijken of ik snel door het oorspronkelijke rapport kan. Dat is inderdaad zo positief als de toon van Elsevier artikel. (Het gaat over 2009/2010) Lekker overzichtelijk met kaartjes en kleurtjes: Social-determinants-of-health-and-well-being-among-young-people.pdf

Opvallend is dat de Vlaamse jeugd er een stuk slechter voorstaat dan de Waalse.

Jan de Stripman zei

@martin - Een onderzoek is meestal ook maar een deel van de waarheid. Maar zelfs al zou het alcoholgebruik bij de jeugd afnemen dan moet er nog steeds veel aandacht naar voorlichting, natuurlijk.

En laten we bidden dat we daar het CDA niet bij nodig hebben...;o)

Annet zei

Smoezelen zou wel kunnen...dat is o.a. ook gezellig een pintje pakken..

Nou Jan bij mij is fibromyalgie geconstateerd...dat is wennen om niet meer te kunnen lopen als voorheen....en het wordt snel slechter...

Jan de Stripman zei

@annet - Dat is minder mooi...