dinsdag 10 januari 2012

Scones – Geen 'skeuns' maar 'skons'



Er zijn veel kookprogramma's op tv, sommige daarvan heb ik een tijd gevolgd, naar andere kijk ik nog steeds regelmatig. In vroeger jaren keek ik graag naar het reis & kook programma 'Gentse Waterzooi' met de Belgische acteur en kook-enthousisast Gène Bervoets. Allerlei exotische bestemmingen en gerechten werden gekoppeld aan uien en peen.

Een andere favoriet was 'Ready Steady Cook' van de BBC. Daarin moest, binnen 20 minuten, een aantal gerechten bereid worden, met ingrediënten die voor de koks van tevoren onbekend waren. De beperkte tijd garandeerde eenvoud en daar hou ik wel van in de keuken.

Lezers die mijn eerdere kookverhalen kennen weten dat ik het graag simpel hou. Dat is niet uit overtuiging, of luiheid, maar vooral omdat ik door mijn fysieke ongemakken niet lang in de keuken kan staan.

Toch vind ik het leuk om nieuwe dingen te proberen en een beetje te experimenteren. Zo wilde ik al een hele tijd eens iets bakken. En bedoel ik geen biefstuk, of omelet, maar echt iets zelf maken in de oven. Zoals brood of gebak, want daar heb ik dus geen enkele ervaring mee.

Voor ze de oven in gaan...
In bovengenoemde programma's kwam wel eens een snel gemaakt broodje, of cakeje voorbij. Maar bij de 'Hairy Bikers' , een ander kookprogramma van de BBC, zag ik laatst iets dat me echt over de streep trok: Scones. Een traditioneel Brits gebakje.

De langharige en bebaarde koks, die het programma presenteren, spraken het trouwens uit als 'skons'. Zij komen uit het Noorden van Engeland en dreven de spot met de bekakte 'skeunes' uit het zuiden.

Hun werkwijze leek me zo eenvoudig en recht-toe-recht-aan, dat het zelfs mij zou moeten lukken. Hetcomplete recept staat hier , maar het komt in het kort hier op neer: neem een pak zelfrijzend bakmeel van een 500 gram. Zet daarvan een kopje apart, om later op je werkvlak en deegroller te strooien.

Doe de rest van het meel in een ruime kom. Meng het met 50 gram witte basterdsuiker en een half theelepeltje zout. Neem 100 gram koude roomboter, niet keihard uit de koelkast, maar keldertemperatuur, een graad of 10 - 12 dus. Snij dat in blokjes en kneed die met je handen door het meel. Net zolang kneden en knijpen tot je geen boterklontjes meer voelt en het meel er uit ziet als fijn broodkruim.

Nu werk je er, beetje bij beetje, al roerend met een houten lepel, 300 milliliter volle melk door. Zo krijg je een grote, plakkerige, klont deeg. Neem nu een flinke houten plank, of een luxe marmeren werkvlak, als je dat hebt en strooi daar wat van het meel op, dat je eerder apart gehouden hebt.

Stort de deegklont op je werkvlak of plank, strooi er wat meel bovenop en kneed het een paar minuutjes tot het een homogene massa is. Neem nu de deegroller en rol het deeg uit. Eventueel weer meel strooien als het teveel plakt. Vouw de uitgerolde deegplak dubbel en rol hem weer uit. Herhaal dat een paar maal. Rol de laatste keer uit tot een plak van ongeveer 2 centimeter dik.

Met een plastic bekertje, of een echt officiëel metalen bakvormpje, van ongeveer 6 cm doorsnee, stans je hier rondjes uit. Wat je overhoudt weer kneden en rollen en dan weer stansen, tot het deeg op is. Ik haalde er zo 21 scones uit.

Die moeten ongeveer een kwartier in de oven op 200 graden. Voor een mooi, goudbruin, effect kun je de top van je ongebakken scones inkwasten met melk, of geklutst ei. De Hairy Bikers kneedden er ook nog gedroogde aardbeien door en voegden zwarte peper toe. Ik deed er wat rozijnen door en liet de peper weg. En het resultaat was prachtig en erg lekker.

Echt Britse scones worden doorgaans doormidden gesneden en besmeerd met jam, of slagroom. Alleen een beetje boter en eventueel wat poedersuiker is ook heerlijk.

Toevallig is dit het 250ste bericht op dit nieuwe Stripmannenblog. Heb ik er zelf iets feestelijks bij gebakken !


De Hairy Bikers hebben een eigen website met honderden recepten. En zijn te vinden op de website van de BBC . Het is alleen jammer dat de meeste van hun internet-filmpjes niet te bekijken zijn voor ons niet-Britten.

6 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Ziet eruit als muffins.

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Maar dat zijn het niet ! Muffins worden gebakken in een vormpje, vandaar dat ze ook wel 'cupcakes' worden genoemd. En ze zijn zoeter en meer cake-achtig. Dit zijn eerder kleine, zoete broodjes..;o)

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Oké.

Bart zei

Mooi geslaagde scones, Jan! :-)
Ik hoorde ze door de twee makers van het Engelse tv programma Wheeler Dealers ook, terecht, als 'scons' uitspreken... ;-)
Ik kijk zelf wel graag regelmatig naar 24Kitchen, dat met een eigen zender op de kabel zit tegenwoordig, bij ons.
Maar alleen dan voor Rudolf van Veen, die het vind ik heel aardig doet, en rustig en netjes werkt en ook goed uitlegt wat hij doet.
Zo kom je nog eens tot inspiratie hè... ;-)

Jan de Stripman zei

@bart - 24Kitchen hebben we hier niet, maar misschien komt dat nog als we later in dit jaar over gaan op tv via de glasvezelkabel.

Ja, die kookprogramma's kunnen je aanzetten om zelf ook eens iets te proberen. Net als kookblogs, misschien...;o)

Anoniem zei

Ziet er smakelijk uit Stripman.
Dat wordt smikkelen en smullen.