dinsdag 3 januari 2012

Bollen geplant, wortel gevonden




Mijn vrouw kreeg via haar werk een kerststuk. Het bestond uit een witgekalkte, houten ster, waarin rode sierappeltjes, hersfttakjes, houtsnippers en veenmos geschikt waren, met in het midden drie bloembollen.

Twee daarvan leken me overduidelijk hyacinten. Van die bollen met rechte groene bladeren, waaruit een bloemstengel met allemaal kleine kelkjes ontspruit. Niet dat het al zover was, maar je kon de knoppen al zien zitten.


De 'Amaryllis' is z'n nieuwe pot
Toen ik de derde bol eens aandachtig bekeek zag ik dat het overduidelijk geen hyacint was. Een veel grotere knol, breder blad en nog geen spoor van een bloemstengel. Als ik me niet vergiste was dit een Amaryllis.

Een van mijn grootmoeders kweekte die in haar huiskamertje. Niet dat ze er tientallen van had staan, maar toch elk jaar wel eentje. Ze deed dan haar uiterste best om de bol de winter over te houden en daarna weer in bloei te krijgen. En ze maakte er aquarellen van, heel decoratief.


Peen !
Op Wikipedia lees ik dat het vermoedelijk helemaal geen Amaryllis is, maar een Hippeastrum. Een heel andere plant die bloemen heeft die veel op de Amaryllis lijken en daarom in de volksmond en in de handel, ook Amaryllis wordt genoemd. De echte Amaryllis komt uit Afrika, de Hippeastrum uit Zuid-Amerika.

Geeft verder niets, maar in dat kerststukje kon hij niet blijven staan. Dus van het balkon haalde ik een paar bloempotten, waar ik restanten van de uitgebloeide korenbloemen en slaapmutsjes uit verwijderde. Terwijl ik daarmee bezig was stuitte ik op iets hards. Ik groef wat dieper en ontdekte tot mijn verbazing een peen.


De Hyacinten opnieuw geplant
Nu herinnerde ik me dat ik in de zomer in verschillende potten krullerig loof gezien had waarvan ik me afvroeg wat het toch wezen kon. Peen dus ! Of eigenlijk liever: wortel, de gekweekte vorm van de wilde peen.

Een beetje een frommelig exemplaar is het wel en met zijn 5 centimeter lengte, niet echt groot genoeg voor in de hutspot. Die ga ik dus maar weer in een balkon-bloempot stoppen. Wie weet is de oogst volgend jaar groter...

Je kunt op de kleine foto's doorklikken voor een grotere weergave..


Zie Wikipedia voor: HyacintAmaryllisHippeastrum en Peen of eigenlijk Wortel 
 

8 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Van de ene verrassing in de andere vallen, heet zoiets :-).

Antoinette Duijsters zei

Weer mooi gedaan, Stripman.

sprakeloosID zei

Kleine groene verhalen, altijd leuk

Jan de Stripman zei

@antoinette - Dank je !

@sprakeloosID - Vooral in deze tijd van het jaar...;o)

natuurkieker Coby Koops zei

Wat een fraai natuuravontuur...
Jammer dat je geen ring vond om de wortel, maar ja je kunt ook niet alles hebben.
Prachtige foto's heb je er ook bij.
Geweldig wat een mens allemaal op zijn balkon kan beleven!
Natuurkieker Coby

martin zei

Verrassingen op het balkon. Hij maakt waarschijnlijk weer blad en zaad en slaapt dan weer in als hihj zoveel mogelijk voedsel uit het loof weer in de wortel heeft opgenomen. Grappig een peen met een lang leven.

Jan de Stripman zei

@natuurkieker - Een gouden ring, ja... Maar dan was het wel een beetje griezelig geworden...;o)

@martin - Ik denk dat het een 1e jaars worteltje is. Gebloeid heeft ie nog niet, maar dat kan dan volgend jaar nog komen...;o)

Glaswerk zei

Ha, een groen hergebruik van groene zaken.