vrijdag 6 januari 2012

De bezoekers-aantallen van het afgelopen jaar



Start datum: 25-8-2006
Totaal pageviews: 284.226
Totaal bezoeken: 206.538
Totaal unieke bezoekers: 160.931
Drukste dag: 16-8-2010 (2.213)
Drukste week: Week 33 2010 (5.342)
Drukste maand: 3-2009 (9.694)
Gemiddelden:
Pageviews per dag: 145
Bezoeken per dag: 106
Dagelijkse bezoekers per dag: 82
Pageviews per week: 1.017
Bezoeken per week: 739
Dagelijkse bezoekers per week: 576
Pageviews per maand: 4.423
Bezoeken per maand: 3.214
Dagelijkse bezoekers per maand: 2.504
Pageviews per bezoek: 1,38


Het goeie ouwe Volkskrantblog, dat door de ontaarde eigenaren van de krant, vorig jaar om zeep geholpen is, had bij aanvang een standaard bezoekersteller. Vanaf het begin van mijn blog daar, in september 2005, heb ik elke week het aantal bezoekers opgeschreven.

Na de eerste grote onderhoudsbeurt van het blog verdween het tellertje. Gelukkig zijn er op internet verschillende sites waar je gratis een statistieken-teller kun verkrijgen. Ik installeerde er een van onestat.com en wat later, om niet van één bron afhankelijk te zijn nog een van gostats.com.

De aantallen van onestat telde ik elke week op bij het totaal van de oorspronkelijke Volkskrantteller. Toen men dreigde het blog op te heffen ben ik hier opnieuw begonnen, samen met de Geheimzinnige Hulpman, natuurlijk. De tellers van onestat en gostat heb ik overgezet, hoewel blogspot ook een eigen teller heeft.

Bezoekers per maand in 2011

Hierbij wat statistiekjes van OneStat over het afgelopen jaar. Zoals je hierboven ziet hebben de bezoekersaantallen een lelijke opduvel gekregen door het opheffen van het Volkskrantblog, maar de afgelopen paar maanden zitten er toch ook wel weer groei in. 

Percentage bezoekers gemiddeld per dag

Voor veel bloggers is het weekend een rustperiode. Zelf te druk met het gezinsleven, misschien, of wellicht denken ze dat de lezers te druk zijn om naar hun blogs te komen kijken. Uit bovenstaande plaatje blijkt dat voor ons zondag de beste dag is. Waarschijnlijk omdat wij dan de enigen zijn die iets nieuws op hun blog zetten.


Om veel bezoekers naar je blog te lokken zul je er iets op moeten zetten dat veel mensen interesseert. Dat is wellicht niet onze sterkste kant. Maar naarmate er meer bijdragen op het nieuwe blog staan, zullen de lezertjes wel weer in grotere aantallen toestromen.


Even ter vergelijking de aantallen pageviews, per jaar, van het begin:

2005: 1.650
2006: 15.477
2007: 33.581
2008: 63.244
2009: 76.034
2010: 79.160
2011: 25.693
Totaal sinds begin Stripblog: 294.839


Dan zie je dat we het, na een klein jaar op ons nieuwe blog, zo gek nog niet doen !


De teller van Blogspot geeft, voor het afgelopen jaar, 24.222 bezoekers, aan sinds het begin van het blog. Maar daarbij zijn de eerste paar maanden van het jaar, toen het blog nog op het Volkskrantblog stond niet meegeteld. Helemaal bovenaan de pagina staat het totaal van de onestat-teller, dat is lager dan het totaal hierboven, omdat daar het eerste jaar van het blog niet meegeteld is.


8 opmerkingen:

Antoinette Duijsters zei

De teller moet je eigen bezoeken niet mee tellen, want anders een scheve telling.

Mij kan het niet veel schelen, kijk nooit op de teller. Ik maak blog over wat ik kwijt wil. Krijg ik reacties, vind ik heel leuk, maar ja niet iedereen houd van hetzelfde.
Maar zou nooit terug willen naar dat gedoe op het VKblog.

Jan de Stripman zei

@antoinette - Bij de meeste tellers kun je dat instellen. Maar bij de oorspronkelijke VK-blog-teller kon dat niet. Omdat ik geleerd heb dat, als je eenmaal op een bepaalde manier begonnen bent, je verkeerde vergelijkingen krijgt als je na verloop van tijd de werkwijze verandert, heb ik het zo gelaten.

Eenmaal scheef begonnen ga ik nog immer scheef verder, dus...;o)

Ik heb ook vanaf het begin het aantal pageviews opgeschreven. Dat is iets anders (en een veel hoger aantal) dan het aantal bezoekers...

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Ik kijk één keer per week naar de stastistieken op Blogspot. Ben niet ontevreden. Vraag me wel af wie die bezoeken uit Nicaragua iedere week op zijn naam heeft ...

Bart zei

Op het VKblog had ikzelf geen teller, toen had ik er ook geen behoefte aan.
Er was toen meer aanloop onderling, er werd veel meer gelezen, bezocht en gereageerd.
Bij de overstap naar Blogspot heb ik toch maar besloten over te stappen naar een teller. Het was duidelijk dat we echt iets aan 'lijfsbehoud' moesten doen, het ging zeker niet vanzelf, zoals je ook hebt gezien aan de flink teruglopende bezoek- en pageview-aantallen.
Grappig dat de zondag bij jou de best bezochte dag blijkt, ik zal eens kijken hoe dat bij mij zit.
Blogger Klaverblad was er altijd van overtuigd, dat in het weekend de animo van medebloggers inzakte... ;-)

Bart zei

O ik zie het al Jan, ik kan met de (simpele) Blogspot teller niet zo veel...en zeker niet per dag uitsplitsen.
Maar over het aantal pageviews dit eerste jaar ben ik zelf ook zeker niet ontevreden.

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Ook in Nicaragua is er iemand geïnteresseerd in het wel en wee in Antwerpen...;o)

@bart - Het leuke is dat het aantal reacties veel minder gedaald is dan het aantal pageviews. Dat komt denk ik omdat de bloggers nog steeds langskomen. Het zijn de vluchtige bezoekers die je weer terug moet winnen...

Anoniem zei

Voor mij is het aantal lezers van ook wezenlijk belang. Bij het VK blog had ik er gemiddeld 50 per dag en nu 25. Veel ook via Google. Het aantal lezers van een blog was toen gemiddeld 140 en nu 70. Moet er wel moeite voor doen en gebruik daar Twitter en Facebook en soms zelfs Linkedin voor.

Jan de Stripman zei

@renescheffer - O, ja, ik maak ook schaamteloos reclame voor mezelf. Op facebook, twitter, hyves, linkedin, ekudos en nog andere plekken. Maar het meeste gaat gelukkig automatisch...;o)