zondag 3 maart 2019

De haan kraait, de wind loeit


Het was nog donker toen ik vanochtend wakker werd. In de verte hoorde ik iets roepen. Een dier ? Of was het een kind ? Het geluid was telkens hetzelfde. Langzaam drong het door tot mijn slaperige hoofd: Het moest een haan zijn. Ergens, een paar straten verderop, had iemand een paar kippen en een haan in zijn achtertuin. Daar zullen zijn buren blij mee zijn.

Ik probeerde weer in slaap te komen en me te herinneren wat het laatste was dat ik gedroomd had. Iets over een oorlogssituatie en een man die riep dat ze hem geen kwaad moesten doen want hij was chirurg. Als jullie straks zelf gewond zijn zullen jullie me nog nodig hebben, riep hij. En ik herinnerde me dat hij De Smet heette.

Buiten riep nog steeds die haan. Wat als het nou toch een kind was ? Dan zou er toch wel iemand dichter in de buurt zijn om poolshoogte te nemen ? Nee, het was duidelijk een haan.

Ik stond op en ging naar het toilet. De wind rammelde aan het huis. Eén van mijn Facebookvrienden schreef dat de lente alweer voorbij was. Het was natuurlijk absurd warm vorige week. Ik had op het balkon gezeten en was na een half uurtje naar binnen gevlucht omdat het te warm werd. In de spiegel zag ik dat mijn gezicht rood was van de zon.

In mijn balkonbloempotten bloeide één enkel madeliefje. Gek dat er niet nog meer in bloei staat, dacht ik. Gek ? Je bent zelf gek ! Het is pas februari !

Maar ik had vliegen rond zien vliegen, er zat ook een hommelkoningin op de muur, zich te warmen in de zon, de Japanse kers begon in bloei te komen en de eksters sleepten takken aan voor hun nest. Lente inderdaad, maar vanochtend leek het meer op herfst. Met die loeiende wind, grijze wolken die voorbij trokken, regenspetters op de ruit.

En schaatsen op TV, maar laat ik daar niet over beginnen. Voor je het weet krijg ik weer reacties van lezers die schrijven hoe onzinnig schaatsen is. Nee, dan liever wielrennen. Dat is er ook, vandaag. En gisteren, want de voorjaarsklassiekers zijn begonnen.

Toch voorjaar dus. En wielrennen is net zo onzinnig als schaatsen. Denk je echt dat de renners van Kuurne naar Brussel fietsen omdat ze in de Belgische hoofdstad iets belangrijks te doen hebben ? Nee, joh, ze fietsen meteen weer terug naar Kuurne. En als ze in daar iets te zoeken hadden, waarom zijn ze dan eerst naar Brussel gereden ? Als dat geen onzin is !?

Maar wel leuk om naar te kijken en misschien nog wel leuker met wind en regen. Terwijl je zelf lekker warm binnen zit.


Meer informatie over Kuurne-Brussel-Kuurne op deze website. Of bij Sporza.be, waar een live-blog bijgehouden wordt. De wedstrijd is, vanaf 13:30 uur, live te volgen op de Belgische TV en wat later ook op Eurosport. 



De Strip: De strip - die los staat van het geschreven bericht - is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. Klik hier voor deel 1 - deel 2 en deel 3 van dit verhaal. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van het vorige stripverhaal.

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men

3 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Je haalt me de woorden uit mijn mond wat het koersen betreft :-). Die eendaagse koersen daar kan ik nog wel de lol van inzien. Maar drie weken Giro, Tour de France, Vuelta? Hoe verzin je het! Ik ben veel nieuwsgieriger naar die haan!

martin zei

Heb je alle rondes in het Midden-Oosten, Spanje en Portugal overgeslagen. Die Belgen zijn al niet meer de eersten. Ik hoorde iemand Stybar al tippen voor de voorjaarskoersen, omdat die het in het Zuiden zo goed deed. Ja helemaal eens: sport is onzin. Toch vind ik het heerlijk om ernaar te kijken.

Maar ook wakker worden uit de droom door een geluid van elders is soms heerlijk én soms juist vemoeiend. Ik heb het de afgelopen week regelmatig.

Veel plezier. Had vorig jaar veel plezier in Niki Terpstra hoop hem vanmiddag meer te zien dan gisteren. Op Mathieu is het nog een maandje wachten. Kijken of die de hoge verwachtingen waar kan maken. Ach Van Avermaet mag ook wel in een van mijn dromen opduieken met zijn vrolijke wielergezicht.

Jan de Stripman zei

@zelfstandigjournalist - De haan liet zich, na een uur of 7, niet meer horen. Dus daarover heb ik niets meer te melden. Maar over de grote rondes zou ik je nog heel veel kunnen vertellen...;o)

@martin - Met wielrennen is het bij mij net als met tennis. Ik volg alleen de grote tournooien, rondes en klassiekers. Alle rest is voorbereiding op het echte werk. Met darten doe ik dat ook, maar met snooker heb ik dat dan weer niet...;o)