zondag 24 maart 2019

Na de verkiezingen wordt het weer gewoon lente


Okee, ik ben waarschijnlijk niet helemaal normaal. Gisterenochtend heb ik, met rubber-handschoenen aan, om mijn gitaarspeel-kunstnagels te beschermen, op balkon de inhoud van een bloembak op z'n kop gezet, een beetje uit elkaar getrokken, aangevuld met een nieuw laagje aarde en ingezaaid met bijenbloemenmengsel.

Veel van mijn internetvrienden zitten nog met hun kop tegen de muur te bonken vanwege de verkiezingsuitslag, maar kom aan, het leven gaat door. Dat die malle Baudet, met zijn Forum Voor Democratie, de grote winnaar zou worden had ik misschien niet direct verwacht – en ik sta er ook niet bij te juichen – maar het had nog een stuk erger gekund.

Door de Uil van Minerva is de Blonde Komkommer wel mooi gekortwiekt, als iemand me nog volgen kan. Er blijkt, ter rechter zijde in onze politiek, geen plaats voor twee extreme partijen. En die Uil heeft dan wel gewonnen, maar wat betekent dat nou eigenlijk ?

Als er één ding duidelijk is dan is het dat de Nederlandse kiezer niet met een grote meerderheid gekozen heeft voor de Boreale Leider. Zijn Forum is de grootste geworden, maar krijgt slechts 17% van de zetels in de eerste kamer. 83% gaat naar andere partijen. Rekenen we zijn blonde concurrent mee dan is 24% van de stemmen uitgebracht op een extreem rechtse partij.

Dus, jongelui en oude makkers, vrienden van de vooruitstrevende politiek, driekwart van de stemmen is uitgebracht op niet extreemrechtse politieke partijen. Dat betekent niet dat Nederland voor driekwart links is, of zelfs links van het midden, want maar 60% van de kiesgerechtigden heeft de moeite genomen om te gaan stemmen. De ultrarechtse jongens kregen dus maar 24% van 60% achter zich. Dat is ongeveer 15% van het geheel.

Worden jullie hier ook al wat vrolijker van ? Het komt er namelijk op neer dat 85% van de Nederlanders, die had kunnen gaan stemmen, niet op de Uil of de Komkommer heeft gestemd!

Voeg daar bij dat de Waterschapsverkiezingen gewonnen zijn door Water Natuurlijk en we kunnen de toekomst heel wat zonniger in gaan zien dan menige zwartkijker ons, in de afgelopen dagen, heeft voorgespiegeld.

Natuurlijk is die Uil van Minerva een rare snijboon met heel akelige ideeën. Dat 'Boreale wereld' heeft hij bijvoorbeeld overgenomen van Jean-Marie Le Pen,  de oprichter van het Franse, extreemrechtse, Front National, die zozeer is geradicaliseerd dat zijn eigen dochter hem inmiddels uit de partij gegooid heeft.

Voor wie zich verder wil verdiepen, in de donkerbruine achtergronden van de Uil van Minerva en zijn bizarre overwinningsspeech, is dit een aardig artikeltje: Minervas uil en de wedergeboorte van Nederland


Ondertussen wordt het gewoon weer lente, of de Borealen nu in de opwarming van het klimaat geloven of niet.  


De Strip: De strip - die los staat van het geschreven bericht - is gemaakt door Jan de Stripman zelf. Klik hier voor deel 1 van dit verhaal. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 en deel 5 van het vorige verhaal. 

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men

9 opmerkingen:

martin zei

Jan fijn dat je mensen een hart onder de riem wilt steken, maar van islamofobie, naar een nieuwe rechts ideologie lijkt me geen verbetering.

Helaas is er geen links alternatief voor die mensen die kennelijk denken dat ze in de hel leven i.p.v. een hemel waar alleen de insecten (hoewel ik heb er een paar doorgeslikt en één uit mijn ooog geknipperd vrijdag) moeten wijken. Het is klimaatdominee Jesse, de gespeelde boosheid of de niet-inenters moeten ook kunnen.

Waarom bestaat er geen linkse partij meer met oog voor de wereld, natuur en milieu en minder bedeelden en dat met een beetje rode gloed aan de horizon i.p.v. migratie-, EU- en portemonneespoken?

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

25% is al veel te veel. Volgens de meest recente peiling van Maurice de Hond zou FvD nu de grootste partij van Nederland worden. Ik zie geen reden tot optimisme. En hoelang blijft GroenLinks nog pieken? Jesse Klaver is het trouwens ook niet, wat mij betreft (zeg ik als oud GL-stemmer begin deze eeuw). Lente wordt het wel weer. En zomer, herfst en winter ook. Onder welke politieke constellatie, dat blijft echter een grote vraag en zorg.

Jan de Stripman zei

@martin - Hans Goslinga vergelijkt het in zijn column met boer Koekoek en de opkomst van D66. Er blijkt altijd behoefte aan een protestpartij, de ene keer links de andere keer rechts. Maar echte invloed krijgen ze zelden. Zelfs D66 heeft van de kroonjuwelen nog vrijwel niets kunnen verwezenlijken.
Wat hoopvol links betreft kunnen we nu kiezen tussen Groen Links en de Partij vd Dieren. Die laatste heeft de schijn tegen, maar wel goede ideeën. Groen Links was me lang te liberaal, maar heeft nu weer mijn voordeel van de twijfel...

Jan de Stripman zei

@zelfstandigjournalist - Schrijf op en herinner me eraan als ik er naast blijk te zitten: Ik voorspel dat Baudet geen schijn van kans krijgt om zelfs maar in de buurt van een ministerspost of premierschap te komen. De grootste in een versplinterd politiek landschap geeft je geen enkele macht.
Als er een paar andere partijen zo slim zouden zijn om te fuseren zou hij al snel weer een van de kleintjes zijn...

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Zinspeel je op een cordon sanitaire? Ik heb het genoteerd.

jan krosenbrink zei


Heren, heren wel een beetje met de tijd meegaan hoor!De standpunten van het huidige Groenlinks gaan voorbij aan die van destijds Janmaat, en jullie zitten nog vast in de tweede wereldoorlog, ik heb het dan over Stripman en de zelfstandig journalist. Lees een boek ofzo van bijvoorbeeld Houellebecq.

Jan de Stripman zei

@jan krosenbrink - Ik weet dat de Zelfstandig Journalist regelmatig boeken leest en ik zelf ook. Geen idee hoe je bij de tweede wereldoorlog komt...

jan krosenbrink zei

Je gebruikt de omschrijving extteem rechts, terwijl de Volkskrant als sinds 13 april voor Wilders de titel radicaal rechts gebruikt, precies ook het verschil tussen pa en dochter Le Pen. Verder gebruik je het adjectief bruin, naar de kleur van van de fascistische bruinhemden, een verwijzing naar de WOII. Thilo Sarrazin schreef in 2011 al het boek Deutschland schafft sich af, ik wens je veel nieuwe inzichten.

Jan de Stripman zei

@jan krosenbrink - En dan zeggen ze dat wij linkse jongens zo politiek correct zijn...;o)