In 2011 zijn 2000 scootmobiel-gebruikers behandeld op de spoedeisende hulp, lees ik in de krant. Een stijging van 800 slachtoffers sinds 2007. Het is niet mis ! Maar het aantal scootmobielers is in die periode ook met bijna 100.000 toegenomen tot 250.000.
Met minder dan 1% van de scootmobielrijders gaat het dus wel eens verkeerd. In de meeste gevallen omdat hun voertuigje omvalt, door slecht wegdek of opritten die niet deugen. Van dat laatste kan ik meepraten. Maar dat er mij nog geen ongeval is overkomen is dus niet zo vreemd. Ik hoor tot de 99% die nog niet omgevallen is.
Toen ik mijn scootmobiel pas had kreeg ik, van vrolijke vrienden, wel eens berichtjes toegestuurd in de trant van: 'Scootmobiel belandt in vijver', of 'Scootmobiel ramt glazen winkelpui'. Het komt ongetwijfeld voor, met name omdat sommige gebruikers de voor- en achteruit-hendel verwisselen. Dat is me ook wel eens gebeurd, maar zonder ernstige gevolgen.
Met mijn scootmobiel kun je met zowel de linker- als de rechterhand het voor- en achteruitrijden bedienen. Handig, maar verwarring ligt op de loer. Als je in stilstand de motor in een lagere snelheid zet kunnen de gevolgen nooit erg ernstig zijn.
Een van de spannendste momenten beleefde ik onlangs bij een tamelijk onschuldige actie. Ik wilde, na een jaar zorgeloos rijplezier, de banden van mijn voertuigje oppompen. Je bent daarvoor aangewezen op de apparaten, die tankstations aanbieden, om autobanden op spanning te houden.
De dichtstbijzijnde is een kwartiertje rijden van mijn huis. Het oppompen is nogal een gedoe, je moet op je knieën onder je scootmobiel rommelen, om de doppen van de ventielen te draaien. Eerst op de band kijken welke spanning je er op kunt zetten, dan een muntstuk in het compressie-apparaat gooien en dan weer op de hurken om de slang op het ventiel te drukken.
Voor automobilisten waarschijnlijk een peulenschil, maar ik rijd geen auto. Bij het oppompen van de eerste achterband leek het dan ook helemaal fout te gaan. De band werd zachter in plaats van harder ! Even zakte de moed me in de schoenen. Wat als het apparaat defect was ? Zou ik de onderhoudsdienst moeten bellen ? Kon ik misschien een ander tankstation bereiken ?
Toen ik nog eens goed keek zag ik dat ik de luchtdruk verkeerd ingesteld had. Na nog wat prutsen vulde de band zich met lucht. Opgelucht en volledig op spanning kon ik weer op weg. Ik vraag me wel af hoe hulpbehoevende oudjes dit doen ?
De Strip: De strip van deze week is weer gemaakt door de Stripman zelf. Klik hier voor deel 1 van dit verhaal.
Klik op de strip voor een grotere weergave.
Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men
8 opmerkingen:
In het woord hulpbehoevend zit denk ik het antwoord. Eén op de 68 Nederlanders (17 : 4) heexft een scootmobiel? Das veel.
@martin - Die berekening had ik nog niet gemaakt. Ik ben in ieder geval bij dat ik het deze keer nog zonder hulp heb gered...;o)
Kun je een scootmobiel eigenlijk opvoeren, net als brommers en scooters? Zou ook een verklaring kunnen zijn: scootmobielgebruikers als wegpiraten :-).
@zelfstandig journalist - Het zal best kunnen, maar ik rij nu al vaak langzamer dan mogelijk is. De wegen en fietspaden zijn zo hobbelig dat je, bij maximale snelheid, veel teveel door elkaar geschud wordt...
Wat een gedoe Jan dat oppompen. Vooral door de knietjes is geen sinecure...
Ja hoe moet dat met ouderen...
Je inleven in een ander...
Misschien draait daar wel het hele leven om...
Mooie strip!
@zelfstandig journalist Er zijn verschillende typen scootmobielen, ook met verschillende snelheden. Door de ontwikkeling kunnen ze steeds harder. Vroeger zo'n 12 km/u, tegenwoordig wel richting 18 km/u.
@herman willem en @zelfstandig journalist - Hogere snelheden bereik je met een grotere scootmobiel, met betere vering en grotere wielen. Ik heb maar een kleintje...
:) het zijn de kleine dingen die 't um doen Jan....
Een reactie posten