zondag 7 juli 2013

U heeft uw abonnement opgezegd...


Een paar maanden geleden werd ik in mijn siësta gestoord door een telefoontje van de krant waar ik op geabonneerd ben. De medewerker vroeg me of ik mijn digitale abonnement, met alleen een papieren krant op zaterdag, om wilde zetten in een volledig papieren abonnement. De krant zou mij, uit dankbaarheid, een serie boeken cadeau doen.

Ik bedankte daar vriendelijk voor. Ik ben al heel lang abonnee van dat dagblad en daarvoor heb ik het ook nog een tijdje los gekocht. Maar de laatste jaren kan ik, door fysieke problemen, niet meer elke dag de trap af om de krant uit de bus te halen. Bovendien scheelt zo'n digitaal abonnement een aardig bedrag per kwartaal en een berg oud papier.

Dat vertelde ik de man aan de telefoon niet. Ik zie dat ik heel tevreden was met hoe het was en dat ik dat graag zo wilde houden. Dat zinde hem niet. Ik moest begrijpen dat het voor de krant heel belangrijk was om zoveel mogelijk papieren exemplaren te verkopen. Daar haalden ze hun advertentie-inkomsten uit.

Ik bleef beleefd, maar bedankte beslist voor het aanbod. Het was duidelijk dat hij me dit kwalijk nam, maar ik liet me niet vermurwen en beëindigde het gesprek.

Afgelopen week merkte ik lukte het me ineens niet meer om de digitale krant op mijn laptop te lezen. Ik kreeg de melding dat mijn abonnementsnummer niet meer geldig was. Ik dacht aanvankelijk aan een storing, maar toen het een dag later nog niet ging vulde ik een klachtenformulier in.

Een paar dagen later kreeg ik een mail: 'Bedankt voor uw bericht. Bij nagaan van onze administratie blijkt dat uw abonnement is stopgezet per 30 juni. Wij zien uw reactie graag tegemoet in een antwoord op dit bericht. Tevens kunt u tijdens kantooruren een medewerker spreken via onze afdeling Lezersservice...'.

Dat laatste besloot ik te doen. De mevrouw aan de telefoon vertelde me dat ik in maart mijn abonnement had opgezegd. Ik was stomverbaasd. Ik had helemaal niets opgezegd. Ze begreep ook niet hoe het kon, maar dat stond toch echt in de computer.

Ineens herinnerde ik me het wat vreemd verlopen telefoontje van maanden eerder. Dat was het enige contact dat ik in de afgelopen tijd met de krant had gehad. Ik vroeg haar of het daar iets mee te maken kon hebben. Dat kon ze zo niet zien, maar ze zou het proberen na te gaan.

Gelukkig kon ze er voor zorgen dat ik weer mijn oude digitale abonnement terug kreeg. En dat de papieren krant er zaterdag weer zou zijn. Ik weet natuurlijk niet of de twee voorvallen echt met elkaar te maken hebben. Maar ik ben in het vervolg extra voorzichtig met telefonische verkopers...



De Strip: De strip van deze week is weer gemaakt door de Stripman zelf. 

Klik op de strip voor een grotere weergave.

Ga voor eerdere hoofdstukken naar het Strip Jaaroverzicht van 2011  -  het Strip-overzicht van 2012 en het Strip-jaaroverzicht van 2013

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men



8 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Als je vermoeden juist is, is dat geen fraaie werkwijze van die verkoper.

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Nee, ik kan me ook niet voorstellen dat de krant er blij mee is...

Annette zei

Jan, gewoon zeggen waar het op staat. Dat je dus fysiek... en het geld...De mens (de krant) zijn (terecht) bang hun baan te verliezen...

En over je strip: uiteindelijk komt het goed maar levenslessen komen steeds weer terug en altijd in een akelige vorm anders merkte je ze niet op....

Lekker weer hè!!

Groetjes! (zoveel vogels hier) Wat een rijkdom....

Jan de Stripman zei

@annette - Ik heb al lang geleden afgeleerd om te zeggen wat ik denk. Vooral omdat ik geen zin meer heb in lange discussies.

Het weer is heerlijk ! Net nog een vlinder naar buiten geholpen...;o)

martin zei

Vast iemand dioe van het UWV iets moest gaan doen en jij was zijn slachtoffer. "Ik zal ze krijgen mij een slappe houding te verwijten. Ik neem het op voor de krant en iedereen die niet naar me luistert straf ik. Als ik dan weer bij het UWV aanklop moeten ze toch uit een ander vaatje tappen." Zo zijn er natuurlijk nog 131 andere mogelijkheden.

Jan de Stripman zei

@martin - Het wasin ieder geval een bizar gesprekje. Maar het kan best aan mij gelegen hebben. Als ik direct enthousiast op het aanbod in was gegaan was het vast heel anders gelopen...;o)

ramireziblog zei

Daarom doe ik dus nooit iets aan de telefoon of aan de deur - voor je het weet ben je ergens ingeluisd...

Jan de Stripman zei

@ramirezi - Of uitgeluisd, zoals bij mij...;o)