woensdag 10 juli 2013

Bloemen genoeg, maar weinig insecten...




Gisterenochtend kwam ik langs dit bloeiende weitje. Vrolijke gele bloemen waarvan ik de naam niet weet en een paar blauwe korenbloempjes...


...maar om die te zien moet je flink inzoomen. Je zou verwachten dat het boven zo'n bloemenzee gonst van de insecten. Maar het was er opvallend stil...



Meer bijen, vliegen en vlinders zag ik op en rond deze reuzenberenklauw. 



Voor de insecten dus een welkome plant, maar mensen zijn er vaak minder blij mee. Hij zaait gemakkelijk uit en bij het verwijderen moet je oppassen, het sap kan in combinatie met zonlicht voor een heftige allergische reactie zorgen, compleet met blaarvorming ! Daarom heeft men hier en daar varkens ingezet om de berenklauw op te eten...

Zie ook Wikipedia

5 opmerkingen:

martin zei

Op het balkon hier wordt het steeds drukker. Ik zal er een paar terug sturen.

Jan de Stripman zei

@martin - Je kunt het doen, maar op balkon staat er nog niet veel in bloei...

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Er zijn ook nog maar weinig muggen dit jaar, alhoewel ik las dat die een inhaalrace gaan beginnen.

Annet zei

Die gele bloemen is biggekruid of een havikskruidsoort. Misschien weet Antoinette het wel. Ze trekken niet veel insecten aan.

Van de bereklauw heb ik geen last met verwijderen (dat is een heksenproef).

Er zijn weinig insekten, kan gewoon het raam open hebben 's nachts zonder vitrage ervoor, opmerkelijk...Toen de zon scheen gonsde het wel in de tuin...(er was geen bij bij...)wel hommels. Achter de tuindeur zit een hommelhol, die kan wel uit 2 à 3honderd stuks bestaan....Er zijn opvallend veel vogelsoorten. Vanmorgen hoorde ik een kwarteltje....een poelepetaatje...

Herman Willem zei

Gisteren in Polderpark Cronesteyn in Leiden was het een drukte van belang, vlinders, bijen, hommels.
Heel mooi om te zien.