dinsdag 28 februari 2012

Indrukwekkende vliegbewegingen - Reigers in het park


Lentekriebels is een beetje lullige omschrijving voor de indrukwekkende manoeuvres die de reigers de afgelopen dagen in het park uitvoerden. 
Maar het heeft ongetwijfeld met het komende voorjaar te maken 
dat ze nu zo actief zijn.


Er worden rondjes gevlogen, soms achter elkaar aan. 
Er worden diepe, rauwe, soms ook schrille kreten geslaakt. 
En er worden flinke nesten gebouwd...


Dit is een beetje een zoekplaatje, 
maar er staan drie reigers op deze foto...


Er zijn mensen die een hekel aan ze hebben, vooral stadbewoners, die last hebben van de uitwerpselen, of bezitters van vijvers die hun kostbare vissen in hongerige reigermagen zien verdwijnen. Maar het zijn indrukwekkende vogels. 

Zie ook Wikipedia en Vogelbescherming over de Blauwe reiger.

Op de onderste foto kun je doorklikken voor een grotere weergave...



12 opmerkingen:

Unknown zei

Mooi met die foto's. Ik heb altijd een zwaak voor reigers gehad. In het dorp van mijn jeugd hoorde ik ze in de avond ovekomen als terugkwamen van een vistocht naar dde Zuiderzee, of het IJsselmeer

Antoinette Duijsters zei

Natuurlijk krijgen ze de kriebels met deze temperatuur.

Jan de Stripman zei

@cor - Ik zie het voor me...;o)

@antoinette - Toch wel een beetje kil en klam vandaag...;o)

Bart zei

Zoals je wel weet zijn alle vogels me lief - en zo kijk jij er ook tegenaan Jan.
Ook de reigers zie ik graag, leuk dat ze zo overduidelijk bij jou ook hun aanwezigheid laten blijken.
De derde foto is erg mooi, met die machtige gespreide vleugels zo goed in beeld - een vergrote afbeelding zeker waardig! ;-o)

Jan de Stripman zei

@bart - Hij is een van de grootste vogels van ons land. Spanwijdte rond de 130 cm. Eigenlijk dacht ik dat het nog meer zou zijn, zo op het oog, maar ik heb het opgezocht...;o)

Paul Nijbakker zei

Vroeger, waren ze zeldzaam, werd de vaderlijke auto speciaal aan de kant gezet: Kijk eens... een reiger!

Reigers heeben we hier niet, nooit gezien althans, maar wel wulpen, snippen en een heel enkele keer een kraanvogel...

Anoniem zei

Ik vind het altijd zo'n stom gezicht als reigers op een tak zitten. Voor mij horen ze aan de waterkant met hun benen in de sloot.
Soms zie je een eend die in een boom zit, ook zoiets.

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Blijf het toch uitzonderlijk vinden: reigers in de stad.

Jan de Stripman zei

@paul nijbakker - Zo heeft elk land zijn eigen vogels...;o)

@cornutus - Toch zijn alle reigers in bomen geboren...;o)

@zelfstandig journalist - De reigers waren er doorgaans eerder dan de stad...;o)

natuurkieker Coby Koops zei

Wat een mooie beelden in deze reigerblog. Zit er een reigerkolonie vlak bij je in de buurt?
Toch een prachtig gezicht die grote vogels die zich in de boom ophouden en met van die grote trage vleugelslagen langs komen zeilen.
Natuurkieker Coby

Jan de Stripman zei

@natuurkieker - We hebben een kleine kolonie, 8 à 10 nesten, in het park aan het eind van de straat. We zien ze elke dag overvliegen...;o)

Anoniem zei

Bij ons voor in het bos zijn de Blauwe Reigers ook druk in de weer met het bouwen van hun nest. Ze waren al bezig voor de vorst periode,na een korte onderbreking zijn ze nu weer druk aan het bouwen.
Een mooi schouwspel het gesleep met takken.