vrijdag 7 januari 2011

Is het vogel-webcam-seizoen al begonnen ? Reken maar !



tekening - de stripman
Niet dat ik er zelf echt tijd voor heb, met al het vogel-gewoel en -gefladder op mijn balkon, maar het is weer mogelijk om per webcam naar de vogels te kijken, hoor. Ja, eigenlijk kan dat het hele jaar door wel, omdat het altijd wel ergens broedseizoen is en er altijd wel ergens iemand een webcam op een nestelend vogeltje gericht heeft.

Maar in ons eigen land was tot nu toe de winter toch niet de beste tijd voor de vogel-webcam liefhebbers. Daar moet wat aan gebeuren, zullen ze bij Vogelbescherming hebben gedacht, want vanaf afgelopen zondag kunnen we terecht op de website Beleef de Winter

Geen broedende vogels, maar voedertafels en een drinkplaats. Daar wemelt het van de mezen, merels, boomklevers, roodborstjes enzovoort. Leuk, vooral voor mensen die geen tuin of balkon hebben waar ze zelf de hongerige vogeltjes kunnen ontvangen.

Zelf heb ik er dus nog niet al te veel naar gekeken. Bij mij zijn sinds een paar dagen de glanskopmezen weer helemaal terug. Het is opmerkelijk hoe wisselend het bezoek in mijn voederhuisje is. In vorige jaren had ik veel staartmezen en glanskoppen, dit jaar nog bijna niet een.

Ook de boomklever, vaste bezoeker op mijn balkon, laat het dit jaar nog afweten. Ik zie en hoor ze regelmatig aan de overkant van de straat, maar de eerste moet de oversteek nog maken. De specht die een paar maanden geleden bijna dagelijks even langs kwam heb ik ook al tijden niet meer van dichtbij gezien.

Wat dat betreft is het misschien toch de moeite waard om die webcams in de gaten te houden. Er is bovendien een kans dat je er bosmuizen en eekhoorns ziet en die heb ik nog nooit op mijn balkon gehad.

Zie voor de laatste Vogel-Twitterberichten ook: http://twitter.com/#!/vogelnieuws

NB: De glans op de glanskop is in het echt niet zo spectaculair als in mijn tekeningetje wordt gesuggereerd...


Geen opmerkingen: