zondag 22 september 2019

Leesstatistieken


Je zou kunnen zeggen dat ik tussen de boeken ben opgegroeid. Mijn ouders zijn fanatieke lezers, het hele huis staat vol met boeken. En dan bedoel ik echt vol. In alle kamers boekenkasten, bijna elk stukje muur is er mee bedekt, ook onder de ramen en boven de deuren.

Dus heb ik best veel gelezen. Wereldliteratuur, boeken over geschiedenis en natuur, maar ook detectives en andere spannende lectuur. Ik ben ook nog vrij lang lid geweest van de bibliotheek, die op loopafstand van de ouderlijke woning gevestigd was.

Inmiddels ben ik het huis uit en is de bibliotheek verhuisd, het oude gebouw is zelfs afgebroken en vervangen door appartementen. De afgelopen decennia las ik minder boeken. Wel veel informatie op internet en zo nu en dan een muzikantenbiografie.

Ruim een jaar geleden besloot ik dat ik weer meer wilde lezen. Dat wil zeggen minder via de laptop, meer echte boeken. Ik kwam er achter dat voor iemand als ik, met niet zoveel lichamelijke kracht als de meeste andere mensen, het vasthouden van een dik boek best vermoeiend is. Dus ik kocht een e-reader.

Dat bevalt prima, ik schreef er al eerder over. Het is een handzaam, licht ding. Je kunt hem vasthouden met één hand of, als je aan tafel zit, ergens tegenaan laten leunen, zodat je je handen vrij hebt. Bladzijden omslaan gaat met een tikje van de vinger. De accu gaat dagenlang mee en er passen heel veel boeken op.

E-boeken zijn ook nog eens goedkoper dan papieren exemplaren, je kunt ze direct downloaden en beginnen met lezen. Dat doe ik nu dus dagelijks en het leuke is dat de e-reader dat ook bijhoudt. In de leesstatistieken kan ik zien dat ik inmiddels 34 boeken heb gelezen in 881,3 uur. Het boek waar ik nu in bezig ben, 'After Dark' van de 19e eeuwse schrijver Wilkie Collins, verwerk ik in een tempo van 0,7 pagina's per minuut en met een gemiddelde van 17 minuten per sessie.

Ik doe niet aan illegaal downloaden of delen van e-boeken. Het is helemaal niet erg om iets voor een boek te betalen. Ik ben niet zo geïnteresseerd in de laatste bestsellers maar, wat oudere uitgaven, die als regulier boek moeilijk te krijgen zijn, zijn vaak wel beschikbaar als e-boek.

Bovendien is veel oudere literatuur, waar geen copyright meer op rust, gratis te verkrijgen. Maar ook daarvoor heb ik al een paar keer, vrijwillig, wat overgemaakt. Zo'n website in de lucht houden, bijvoorbeeld Project Gutenberg, kost immers ook geld.

Daarnaast krijg je als e-reader bezitter regelmatig gratis boeken aangeboden. Bijvoorbeeld van de internetprovider en de omroepgids, waar we op geabonneerd zijn. We hebben er ook al eens een stel gewonnen bij een loterij.

Ik heb wel gemerkt dat ik een wat minder fanatieke lezer geworden ben dan vroeger. Als ik toen aan een boek begon moest ik het uitlezen, hoe taai en saai het ook was. Een boek wegleggen voelde als een nederlaag.

Dat heb ik nu niet meer zo. Het moet wel een beetje leuk blijven. Dus die debuutroman van Virginia Woolf heb ik niet helemaal gelezen. Daar zat me toch te weinig actie in. En 'Meneer Visser's Hellevaart', van Simon Vestdijk heb ik na een paar halve hoofdstukken terzijde gelegd. Dat is een gedachtestroom die aanvankelijk wel interessant is, maar waarvan ik ook dacht, dit ga ik niet nog 200 bladzijden volhouden.

De werken van 19e eeuwse Britten, zoals Dickens, Trollope, Conan Doyle en Collins, las ik dan weer met veel plezier. Al wissel ik ze wel af met wat lichtere kost van bijvoorbeeld Nicci French, Simenon, Frank Tallis en Andrea Camilleri. En dat kan ook heel gemakkelijk op je e-reader. Drie boeken tegelijk lezen ? Geen probleem, hij onthoudt netjes waar je gebleven ben.

Laatste voordeel: voor e-boeken hoef je niet je hele huis vol te bouwen met boekenkasten...



De Strip: De strip - die los staat van het geschreven bericht - is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 en deel 6 van dit verhaal.

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 en deel 7 van het vorige verhaal. 

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men




3 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Ik houd geen leesstatistieken bij. Nederlands leest sneller dan Engels. En ik lees nog steeds echte boeken. Mij krijg je niet aan de e-reader. Bij de uitgeverij waar mijn boek verschijnt, zijn ze ook niet overtuigd van e-books. Voorlopig doen ze daar niet in.

Jan de Stripman zei

@zelfstandigjournalist - Het zou voor jou anders heel handig zijn, ook voor op reis. Maar voor fotoboeken is de e-reader niet geschikt...

martin zei

Ruim een jaar, bijna 900 uur, dat is twee uur per dag lezen. Dan ben je nog steeds een flinke lezer dus. Ik kom niet verder dan een uur á anderhalf uur per dag, vrees ik. Vandaag bijvoorbeeld nog geen letter. Wel nog steeds van papieren boeken, die hier in huis komen en gaan (alsof het magie is) en de boekenkasten nooit voller worden (behalve de mijne) en waar ik steeds weer wat weet te vinden. Maar ik snap de voordelen.