zondag 7 juli 2019

De mooiste Tour ooit


Gisteren is de Tour de France van start gegaan, in Brussel. Je kon de etappe van start tot finish live zien op TV. De Belgen, die er natuurlijk extra aandacht aan besteedden, waren zelfs al ruim van te voren bezig. Met terugblikken op vroeger en vooruitkijken naar de komende drie weken.

Met de tourstart in Brussel wordt een bijzonder jubileum gevierd, het is 50 jaar geleden dat Eddy Merckx zijn eerste Tour won. De oude Eddy werd toegejuicht voor de start, langs de route waren er spandoeken en agrariërs hadden zijn naam met maaimachines in hun velden geschreven. Na afloop reikte Eddy op het podium de prijzen uit.

Een Nederlander won de eindsprint, nadat een valpartij, vlak voor de finish, een deel van de kanshebbers uitgeschakeld had. Bij die ongelukkigen was ook onze landgenoot Dylan Groenewegen, een grote favoriet. Maar uiteindelijk wist zijn ploeggenoot Mike Teunissen zijn wiel als eerste over de eindstreep te duwen.

Tijdens de gesprekken vooraf werd de vraag gesteld wat de kenners rond de tafel, de mooiste Tour vonden die ze ooit meegemaakt hadden. Ik herinner me de antwoorden niet meer, maar stelde me dezelfde vraag. Het geheugen is niet mijn sterkste kant, maar ik heb niet bijzonder genoten van de jaren waarin één renner het hele peloton overheerste.

Die Eddy Merckx, de alleswinnaar, vond ik vroeger maar een nare man. Net als later Miguel Indurain, Bernard Hinault, Lance Armstrong en wat recenter Chris Froome. Nee, de ene keer in 1980 dat Joop Zoetemelk, de eeuwige tweede, de man die jarenlang kansloos was, maar dan in interviews steevast zei dat Parijs nog ver was en dat er nog veel kon gebeuren, toen Joop dan ineens wel won. Dat was een mooie Tour.

Het waren heel andere tijden, natuurlijk. Er waren nog nauwelijks livebeelden op TV. Elke middag uren naar de Tour kijken was onvoorstelbaar. Je mocht in die jaren al blij zijn als het laatste uur live op TV kwam. In de periode daarvoor was de wielerfan zelfs nog meer aangewezen op radioverslagen en verhalen in de krant.

Zelf werkte ik nog en hoorde meestal pas wat er in de Tour gebeurd was als ik naar huis fietste, met mijn radio-walkman op mijn oren. Wedstrijdbeelden zag je 's avonds pas, uren na de finish.

Het waren ook andere tijden wat dopinggebruik betreft. Vorig jaar werd er moeilijk gedaan over het medicijngebruik van Chris Froome. Hij zou misschien, ten onrechte, een bepaald middel tegen astma hebben genomen. In de pers werd er schande van gesproken. Men hoopte dat hij de Tour niet voor de vijfde keer zou winnen, omdat hij, de dopingverdachte, dan gelijk zou komen met helden als Merckx en Anquetil.

Vreemd want Merckx is meermaals op doping betrapt, net als Zoetemelk trouwens en Anquetil weigerde zijn hele wielerloopbaan om aan dopingcontroles mee te doen. Hij reageerde steevast diep beledigd als men over doping begon, maar waarschijnlijk stond hij stijf van de stimulerende middelen. Toen werd dat geaccepteerd, nu zou hij levenslang geschorst worden.

Froome werd uiteindelijk vrijgesproken, maar hij reed dit voorjaar in een kleinere ronde, met hoge snelheid, tegen een muur. Hij brak daarbij zoveel botten dat een deelname aan de Tour de France onmogelijk werd. Onze eigen Tom Dumoulin, vorig jaar nog 2e in Giro en Tour, viel op zijn knie en kan ook niet meedoen.

Dat maakt de Ronde van dit jaar onvoorspelbaar en misschien wel heel leuk. Met de overwinning van Teunissen hebben we in ieder geval de eerste gele trui al te pakken. Ik begreep dat het decennia geleden is dat een Nederlander dat lukte. Eric Breukink was de laatste, in 1989. Dat is 30 jaar geleden. Ook een jubileum.

En de winnaar dit jaar ? Zou het niet leuk zijn als er eens een Colombiaan wint ? Ik tip Nairo Quintana. En dan doen we een helemaal Colombiaans podium, met Rigoberto Urán als tweede en de jonge Egan Bernal derde.


De Strip: De strip - die los staat van het geschreven bericht - is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. Klik hier voor deel 1 en deel 2 van dit verhaal. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van het vorige verhaal. 

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men

4 opmerkingen:

ollieherman zei

Ik denk dat het inderdaad een hele andere Tour zal worden dan de afgelopen jaren met die grote overheersing van de winnaars, of liever gezegd van de Sky ploeg.
Het zou wel eens een heel verrassende Tour kunnen worden. De eerste sprint was wat dat betreft al veelzeggend. Sagan en Ewan verslagen door een 'lead-out', die dacht "laat ik ook maar eens meesprinten". Ik kijk uit naar het vervolg.

martin zei

Quintana jij durft. Ik durf geen voorspelling te doen. Even dacht ik aan Mollema (die alleen al om zijn naam ..), maar de Giro nog in zijn Groningse slingerbenen en de deskundigen zeggen dat ... Bernal te jong? Ik weet het niet. Ik zag gisteren al wel weer het bekende Ineos (v.h. Sky) treintje tijdens de etappe. Maar ik hoop vooral op mooie ritoverwinningen van avontuurlijke renners. Of dat Nederlanders, Belgen, Fransen, Spanjaarden, Italianen, Denen, Luxemburgers, Duitsers, Kazachstanen etc. 't zal me een biet zijn.

Zal Dumoulin echt ook naar Jumbo gaan? Dan hebben ze wel een erg sterke ronde ploeg voor Lage Landen begrippen.

Jan de Stripman zei

@ollieherman en @martin - We gaan ervan genieten. (Ik mis eigenlijk Johan nog die zegt dat hij niet gaat kijken omdat hij een hekel aan wielrennen heeft...;o)

Jan de Stripman zei

Johan heeft inmiddels op Facebook laten weten dat het hem geen bal interesseert en dat hij hoopt dat ik het de komende weken niet te vaak over de Tour ga hebben...;o)