zondag 15 september 2019

Het huis wordt steeds slimmer en ik steeds dommer


Ja, ik liet mijn fototoestel uit mijn handen vallen. Niet erg slim. Het is niet helemaal stuk, maar het batterijvakje sluit niet meer zo goed, dus ik moet nu uitkijken dat de batterijen er niet uitvallen als ik het oppak.

Maar een nieuw cameraatje is besteld. Dus iedereen die nog iets thuis had liggen, heel erg bedankt, maar ik ben alweer voorzien. Dat klinkt misschien gek, maar ik heb hier al twee digitale spiegel-reflexcamera's, een oude videocamera en een compact-cameraatje liggen, die ik allemaal van vrienden en bekenden toegestopt heb gekregen.

Reuze vriendelijk, maar uiteindelijk bleek ik toch het fijnst te fotograferen met het kleine, goedkope toestelletje, dat ik ooit voor Kleine D. gekocht had om mee te nemen op een schoolreisje. Die kinderen zijn tegenwoordig zo slim dat ze alles doen met hun telefoon, dus dat cameraatje lag ongebruikt in de kast. Maar is nu dus een beetje stuk en een handig, klein, licht, nieuw toestelletje, met wat moderne mogelijkheden is ook wel eens fijn. En duur was dat niet.

Ondertussen wordt het huis dus steeds slimmer. We hebben al een poosje een slimme energiemeter, de verwarmingsmeters worden op afstand afgelezen en nu is ook onze boiler veranderd in een slimme boiler. Ik had bijna gezegd onze oude, domme boiler, maar het apparaat is zelf ook splinternieuw en net geïnstalleerd.

Wat betreft slimmigheidjes hebben we dus niets te klagen en het water wordt ook weer prima warm. Dat werd het met de oude boiler ook wel, maar er lekte ondertussen nogal wat weg in de gootsteen eronder. Toen bovendien het omhulsel verontrustende kieren begon te vertonen begrepen we dat er iets nieuws moest komen.

En naast die nagelnieuwe boiler hangt nu een kastje aan de muur dat, door middel van vier groene ledlampjes, aangeeft hoeveel warm water we nog hebben. Dat moesten we vroeger maar een beetje inschatten. Bovendien besluit dit kastje, geheel zelfstandig, wanneer het tijd is om een beetje bij te warmen. Zodat we nooit zonder zitten.

Een bijkomend voordeel is dat je 's nachts het licht in de keuken niet aan hoeft te doen, als je een glaasje water wil pakken. Dat gaat ook heel goed in het groene schijnsel van de slimme boiler.

De slimme energiemeter vertelt ons elke maand, per email, of we meer of minder energie hebben gebruikt dan in dezelfde maand van het vorige jaar. En hoe we zitten ten opzichte van een gemiddeld gezin.

Leuk en toch ook wel nuttig, want daardoor kon ik de jaarlijkse afrekening met gepast vertrouwen tegemoet zien. Als je het hele jaar geen gekke uitschieters hebt kan het niet zo zijn dat je een hoop bij moet betalen. En dat klopte ! We kregen zelfs een paar tientjes terug.

Nu zelf weer wat slimmer zien te worden en niets meer uit mijn handen laten vallen. En hoe zat dat ook alweer met de handmatige instellingen van een fototoestel ? En zouden mijn internetvrienden het verschil zien tussen de oude en de nieuwe camera...?


De Strip: De strip - die los staat van het geschreven bericht - is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 en deel 5 van dit verhaal.

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 en deel 7 van het vorige verhaal. 

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men



2 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Nu nog een camera die op commando zelf de beste foto maakt en je technische leven is volmaakt :-).

martin zei

Johan dat heet de camera val. Jan kan er een op zijn balkon installeren voor de nachtvogels die op het groene licht afkomen.

'k Ken het gevoel als je zonder zit, moet er zo snel mogelijk iets nieuws komen, zeker als je regelmatig fotografeert (en wie doet dat regelmatiger dan jij).