zondag 14 juli 2019

Het beste Tour de France TV-programma


Ja, sorry, ik weet dat sommige trouwe lezers helemaal niet van wielrennen houden. Eén schreef zelfs dat hij hoopte dat ik het, na mijn verhaal van vorige week, geen drie weken lang over de Tour de France zou gaan hebben. Ik weet het nog niet voor volgende week, maar deze week ga ik hem teleurstellen. Hoewel het me nu niet om het wielrennen zelf gaat, maar om de TV-programma's die er aan zijn gewijd.

Eigenlijk hou ik niet van praatprogramma's en al helemaal niet als die over sport gaan. Daar kun je veel beter zelf naar kijken dan dat je het geklets van zogenaamde deskundigen aan moet horen. Maar voor één programma maak ik al jaren een uitzondering, het Tourprogramma van de VRT, op de Belgische TV-zender Eén. Het heet 'Vive Le Velo' en wordt gepresenteerd door Karl Vannieuwkerke. Op de website zie ik dat er al meer dan 250 afleveringen zijn gemaakt, sinds 2005.

Karl zit aan een tafel, die meestal op een fraaie locatie staat, bij een kasteel, klooster of op een schilderachtig dorpsplein, langs de route van de Tour. Meestal heeft hij een drietal gasten, twee wielrenners, al dan niet nog actief, en een min of meer bekende Belg die van de wielersport houdt. Soms ook een bekende Nederlander.

Er wordt natuurlijk over de etappe van de dag gepraat en daarnaast is er een aantal vaste rubrieken. Een collega van Karl houdt een interviewtje met de winnaar, of een andere renner die de afgelopen dag opgevallen is. Die renner zet zijn handtekening op een shirt dat de kijkers kunnen winnen en op de tafel, die na afloop van de Tour geveild wordt ten bate van de kankerbestrijding.

In elke uitzending zit een paar sfeerreportages. Een cameraploeg volgt een renner, of een medewerker van één van de ploegen, of iemand van de organisatie, of een trouwe fan die jaar na jaar langs de route staat. Of er wordt aandacht besteed aan een interessante plaats, kasteel, klooster, kaasmakerij of ambachtelijke wijnboer, uit de streek. Er wordt vooruitgekeken naar de volgende dag en ook vaak aandacht besteed aan de rijke wielerhistorie.

Al met al is het een heel amusant programma, dat verloopt in ontspannen sfeer en gepresenteerd wordt met de mix van humor en kennis van zaken die de Vlaamse TV zo kenmerkt, als het om sport gaat.

Om eerlijk te kunnen vergelijken heb ik eergisteren ook eens naar de Nederlandse concurrentie gekeken. 'De Avondetappe' van de NOS volgt het Belgische voorbeeld vrij precies. Ook daar zit presentatrice Dionne de Graaf aan een tafel, op een mooie locatie te praten met twee ex-renners en een derde gast, dit keer een professor aerodynamica. Ook hier interviewtjes met de winnaar – door voormalige journaallezer Herman van der Zandt – en een sfeerreportage. Zelfs de tekenfilmpjes tussen de programma-onderdelen lijken gekopieerd van de Belgen.

De beelden uit de koers zijn uiteraard vrijwel identiek aan die van de Belgen. Afwijkend zijn een rebus, waarmee de kijkers een uniek wielershirt kunnen winnen en een muziekrubriek, met zingende wielrenners. De afsluiting is voor een lollige meneer die een korte act uitvoert die ik niet helemaal begrijp.

Het zal een kwestie van smaak zijn of je Dionne leuker vindt dan Karl, het is in ieder geval al een hele verbetering dat Mart Smeets het programma niet meer presenteert. Mart was een van de hoofdredenen waarom ik als tv-kijker uitgeweken ben naar de zuiderburen. Het is misschien niet goed om op één enkele aflevering van de Avond Etappe af te gaan, maar ik zag niet direct een reden om weer terug te keren naar Nederland.

Ga ik mezelf aandoen om ook nog het RTL-programma 'Tour Du Jour' te bekijken ? Een overdosis oninteressant geklets over sport dreigt, maar voor mijn lezers heb ik alles over. Afgaande op de flitsen, die ik van 'Tour Du Jour' zag, is het wat lolliger dan de twee voorgangers. De presentator, Bert Jolles, is een nogal opgewonden jongeman en de tafel lijkt, met publiek er omheen, in een studio te staan. Van Wikipedia begrijp ik dat het ook wel eens een pleintje in Breda zou kunnen wezen.

Aan tafel zitten drie Nederlandse oud-renners, die allemaal hun kwaliteiten hadden, maar die daarom nog niet direct razend spannend zijn om naar te luisteren. De interviewtjes vanuit Frankrijk verschillen niet veel van wat ik eerder zag, alleen is de interviewer een jonger en joliger type. Groot nadeel is dat dit programma onderbroken wordt door reclameblokken, waardoor het een stuk langdradiger is dan de twee concurrenten. Ik moet dan ook bekennen dat ik het niet tot het einde toe bekeken heb.

Voor mij steekt het Belgische 'Vive Le Vélo' nog immer met kop en schouders boven de Nederlanders uit. Maar kijk en oordeel zelf en als je er meer over wilt lezen:

Alle drie de Tourprogramma's zijn terug te vinden op Wikipedia en op de websites van de betreffende omroepen. In de meeste gevallen kun je daar ook fragmenten uit de uitzendingen bekijken. 






De Strip: De strip - die los staat van het geschreven bericht - is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. Klik hier voor deel 1 - deel 2 en deel 3 van dit verhaal. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van het vorige verhaal. 

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men

4 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Karl is een aangename presentator om naar te kijken en te luisteren. Ik volg EK's en WK's voetbal bij de VRT. Die presenteert hij ook. Mart Smeets doet tegenwoordig nog iets op Nu.nl, mocht je hem toch missen ...

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Ik mis hem als kiespijn. Nooit begrepen waarom hij zo populair is en telkens maar weer gevraagd wordt om zijn mening te geven...

martin zei

Jan ik ben het bijna geheel met je eens. Dat wordt toch al te mal. Het RTL programma ken ik wél alleen uit een vergadering over de buurtkrant waar ik voor schreef toen de RTL zijn programma maakte vanuit een optrekje in ons buurtpark, maar ik heb er nooit naar gekeken. En met die onkunde ben ik in dit geval geheel tevreden, zeker na jouw korte evaluatie. De Avondetappe vind ik het kijken wel waard, maar dat melige filmpje aan het eind zet ik - na de eerste keer - uit. Kan ik tenminste zonder gemis besparen op mijn wielerkijktijd.

ollieherman zei

Ik vind de Belgische commentatoren vaak veel meer humor hebben, ook zelfspot en de nodige relativering. Daar ontbreekt het in Nederland vaak aan. Misschien het verschil tussen de katholieke en de calvinistische achtergrond?