zondag 29 september 2019

Een sportieve achtbaan


De afgelopen dagen waren een sportieve achtbaan. De Nederlandse sporters haalden successen en belandden in diepe dalen, om daarna weer te zegevieren.

Ik heb niet alle sport gevolgd, ik kijk vrijwel geen voetbal meer tegenwoordig, maar aan de wereldkampioen-schappen voor wielrennen, in het Engelse Harrogate en het WK atletiek in Doha, de hoofdstad van Qatar, had ik ruim voldoende.

De wielrenners zijn de hele week al bezig, verdeeld over verschillende categorieën. Bij het tijdrijden was er voor het eerst een estafette voor mannen en vrouwen. Een leuk onderdeel, waarbij eerst een team van drie mannen het parcours aflegde en daarna drie vrouwen het overnamen. De gezamenlijke tijd was bepalend voor de einduitslag. En Nederland won. Een mooi begin van de week.

Daarna kwamen er wedstrijden voor jongens en meisjes en mannen en vrouwen en onze vaderlandse vertegenwoordigers haalden hier en daar medailles. Heel mooi, maar het leek nog mooier te worden toen op vrijdag, bij de jongemannen tot 23 jaar, de Nederlander Nils Eekhoff als eerste de finish passeerde.

Eekhof had het niet gemakkelijk gehad. Het regende, de weg was glad, hij was gevallen, weer opgestaan en leek lange tijd kansloos voor een ereplaats. Pas in de laatste kilometer wist hij, met een klein groepje renners, aansluiting te vinden bij de koplopers. In een lange sprint bleef onze held uiteindelijk de rest voor. Hoera, we waren kampioen !

Maar de huldiging liet daarna erg lang op zich wachten. We zagen beelden van Eekhoff, in zijn eentje, in een tent. We zagen een andere Nederlander wat sip wegrijden. Toen kwam het nieuws dat een Italiaan de titel kreeg, Eekhoff was gediskwalificeerd omdat hij, na zijn valpartij, achter de volgauto had gestayerd.

Verbijstering alom, ook bij de Belgische commentatoren. Die begrepen niet wat er aan de hand was. Ja, het zal best dat de gevallen Nederlander door de ploegwagen weer op gang was gebracht, maar dat is heel gewoon in de koers.

Op de website van de Vlaamse TV staat een hele reeks reacties, van renners en andere betrokkenen, die niet begrijpen hoe men Eekhoff zijn overwinning heeft kunnen afpakken. Ik weet niet of de Nederlandse pers zich er zo druk over maakte. In de Volkskrant bleef het bij een klein berichtje.

Maar goed. Op zaterdag was de wegwedstrijd voor de dames en Nederland was favoriet. Al jaren horen onze rensters tot de wereldtop. Marianne Vos, die al meerdere keren kampioen was, op de weg, op de baan en bij het veldrijden, zou nu misschien opnieuw toeslaan.

Het liep iets anders. Op één van de eerste heuvels ging een andere landgenote in de aanval. Met nog ruim 100 kilometer te gaan kwam Annemiek van Vleuten alleen op kop. Zoiets gebeurt wel vaker en een kenner denkt dan: De afstand is veel te groot, die wordt wel weer ingehaald door de rest.

Maar van Vleuten liep langzaam verder uit. Eerst naar een minuut en terwijl achter haar het peloton uiteen viel werd het, op het plaatselijke circuit, zelfs twee minuten. Ze zwaaide naar de camera en ging met een grote glimlach over de eindstreep. Een andere Nederlandse, Anna Van der Breggen, werd tweede.

En toen moesten de eerste finales bij het atletieken nog beginnen ! En ook daar was er op zaterdag een groot succes voor ons land. Sifan Hassan won met een geweldige eindsprint de 10 kilometer.

Kan het nog mooier worden ? Nou, vandaag is de finale van de 100 meter sprint en wie weet hoe ver Dafne Schippers gaat komen ? Bij het wielrennen is er de wegrit van de mannen en 'we' hebben een grote kanshebber met Mathieu van der Poel.

Maar laten we niet overmoedig worden. Van der Poel is een jonge knaap, die pas voor het eerst aan een WK meedoet. En Schippers is op de weg terug, na een paar mindere jaren. Ook als zij niet winnen hebben onze landgenoten het al heel goed gedaan.  



De Strip: De strip - die los staat van het geschreven bericht - is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 en deel 7 van dit verhaal.

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 en deel 7 van het vorige verhaal. 

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men





6 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Wielrennen volg ik niet. Zag wel bij de Gazet van Antwerpen voorbijkomen dat Eekhoff minutenlang hulp zou hebben gehad van een wagen. Dat riekt dan wel sterk naar vals spelen. Atletiek volg ik wel, maar ik snap net als Andy Houtkamp niet dat het wordt gehouden in een zandbak met 's nachts nog boven de 30 graden. Zal flink voor gedokt zijn, maar gezond lijkt het me niet.

Jan de Stripman zei

@zelfstandig Journalist - Ja, hij heeft best lang achter die wagen gereden, maar dat is na een valpartij niet ongewoon. Ik begreep dat er koerscommissarissen in de buurt waren, die niet ingegrepen hebben. Dan is het toch een beetje vreemd dat ze een renner eerst een duidelijke overtreding laten maken, dan laten winnen en vervolgens, na lange tijd wachten, toch diskwalificeren.
Wat de hitte in Qatar betreft, ik heb de beelden gemist maar de marathon voor de vrouwen moet een helletocht zijn geweest. Tientalen uitvallers, die totaal uitgedroogd, met brancards en rolstoelen weggebracht moesten worden. Dat is niet gezond of verstandig. Maar het stadion heeft airconditioning, daar lijkt het wel te doen.

martin zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
martin zei

Heb je een lekker wielrenblog vergeet ik het. Dat kwam door het wielrennen en mijn eigen zware wielertocht in de nattigheid. Zo 'n natte tocht gaat je letterlijk en figuurlijk niet in de kouwe kleren zitten en dan hoefde ik nog eens door op sloten lijkende plassen. Maakt het wel gemakkelijkr mee te leven met de beroeps hardrijders. Helaas voor Matthieu was het voor hem afgelopen zondag net teveel. (Al snap ik niet dat hij zegt: ik heb niets verkeerd gedaan. Hoe voorkom je het dan een volgende keer?)

Rond volgauto's. Voor de Belgen Gilbert en Evenepoel was het juist weer nadelig dat de auto's barage maakten. Dat deze ze om plaats te maken voor de geloste renners. Maar Gilbert was gevallen, niet gelost, en wilde met de hulp van Evenepoel weer terugkomen. Normaal doet men dat met hulp van de volgauto's, maar doordat die wachten konden ze niet via slipstream terugkomen. Want inderdaad de vele auto's in de wielerwedstrijden zijn een deel van de middelen om hard te kunnen fietsen. Overigens ook voor de renners die niet op kop rijden, maar in de buik van het peleton is er een slipstream van je mede renners.

Het wordt pas valsspelen als voor een renner, de kop van een groep of van het peleton een motorfiets de boel scheeftrekt en dat komt ook nogal eens voor. 'Te dicht,' roept José de Couwer dan. Nu werd opeens een regel uit het boekje tevoorschijn gehaald. Maar god het is geen weereldschokkende kwestie.

Jan de Stripman zei

@martin -Zouden de wagens voor Evenepoel en Gilbert weg zijn gejaagd vanwege de toestand een paar dagen eerder ? Noem het maar niet wereldschokkend ! Het is het einde van het wielrennen zoals we dat nu kennen...;o)

martin zei

Nee omdat er twee dingen tegelijk gebeurde. De deur stond achter in 'het peleton' wagenwijd open en als je het niet bij kan benen dan mag/mocht je geen gebruik maken van volgauto's om terug te komen. Na een val ook niet, maar dit werd (voorheen) door de vingers gezien. Nu kwamen beide verschijnselen samen op dezelfde plek en op hetzelfde tijdstip en is eigenlijk heel gewoon dat barage gemaakt werd. Het wordt tijd dat de ploegen meer betrokken worden in de organsatie van de wielerwedstrijden, dan kan ook duidelijkheid komen en wordt wat van de (willekeurige) macht van de wielerorganisaties weggenomen.