zondag 9 juni 2019

Volgers kopen ?


Sinds een aantal weken heb ik een account op Instagram, een zijtak van Facebook die in het leven is geroepen zodat mensen, met hun smartphone, makkelijk foto's kunnen uitwisselen. Ik heb geen smartphone, maar met een laptop kan het ook. Alleen kun je dan geen reeks foto's ineens, of een filmpje, plaatsen.

Geeft niks, ik zet er, één voor één, de foto's op die ik ook op Facebook en Twitter met de wereld deel. Zonsopkomsten, vogels, bloemetjes en bijtjes voornamelijk. Ook maak ik er melding van als ik een nieuw stripje op één van onze stripblogs plaats.

Werkt prima en ik heb in korte tijd contacten gelegd, met andere Instagrammers, over de hele wereld. Zoals Facebook zijn 'duimpjes omhoog' heeft, z'n 'likes', zo heeft Instagram hartjes. Als je een foto mooi vindt klik je op het hartje. En als iemand dat bij mij doet ga ik vaak even kijken op het account van die persoon, om te zien of daar mooie foto's staan.

Logischerwijze kom ik zo terecht bij mensen die van zonsopkomsten, vogels, bloemetjes en bijtjes houden en die zijn er op alle werelddelen. Ik heb al hartjes ontvangen en uitgedeeld, van en aan, Instagrammers uit Japan, Nieuw Zeeland, Australië, de VS, Brazilië, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Zweden, Tsjechië, Italië, Spanje, Groot-Brittannië en, o, ja, ook uit Nederland en België. Waarschijnlijk vergeet ik er nog een paar.

Je kunt, als je de foto's van een andere Instangrammer heel mooi vindt, die persoon ook volgen. Dan verschijnen zijn, of haar, foto's automatisch op je scherm. Je wordt daarbij geholpen door het programma dat automatisch zoekt naar mensen die je al van Facebook kent. Ik heb inmiddels 90 volgers, terwijl ik er zelf 124 volg.

Als ik bij andere Instagrammers kijk zie ik soms vergelijkbare aantallen, maar ik zie ook vaak accounts met duizenden volgers. Een enkele keer kom ik zelfs iemand tegen die maar een handjevol foto's heeft geplaatst, maar toch een paar duizend volgers heeft. Hoe kan dat nou ? Zijn dat misschien heel beroemde mensen, die zoveel fans hebben dat zelfs een enkele uiting al de aandacht van grote menigten trekt ?

De waarheid is veel gekker. Je kunt volgers kopen. Voor een paar tientjes per duizend, naar het schijnt. Dat zijn dan geen echte personen, die je volgen omdat ze je foto's waarderen, maar nep-accounts. Daar zit niemand achter die naar je foto's kijkt, maar dat hindert voor veel gebruikers klaarblijkelijk niets.

Het staat immers reuze stoer als je duizenden volgelingen hebt, of dat nou echte mensen zijn of niet. Er schijnen ook Instagrammers te zijn die geld verdienen met advertenties op hun account. Die krijgen meer uitbetaald als ze meer volgers hebben. En wie gaat controleren of het wel echte volgers zijn ?

Voor straf volg ik dergelijke valsspelers nooit. Alleen bescheiden fotografen, met normale aantallen volgelingen krijgen mijn hartje.

Wie er meer over wil weten volge deze link:

Wie nieuwsgierig is naar mijn foto's moet een Instagramaccount hebben en zoeken naar: jan_de_stripman

Dan nog: Een burgerinitiatief om het Europese Parlement ertoe aan te zetten meer te doen om de bijen – en daarmee de biodiversiteit – te beschermen. Er zijn 1 miljoen handtekeningen nodig en daar zijn we nog lang niet. Dus: tekenen !



De Strip: De strip - die los staat van het geschreven bericht - is gemaakt door de de Stripman zelf. Klik hier voor deel 1 en deel 2 van dit verhaal. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 en deel 6 van het vorige verhaal. 

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men



2 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Datzelfde trucje, volgers kopen, halen ze ook uit met zakelijke FB-pagina's. Als je gaat betalen voor zogenaamde hulp van FB om meer volgers te krijgen, krijg je ineens de meest vreemde volgers die helemaal niets van doen hebben met je pagina. Die geeneens Nederlands begrijpen, bijvoorbeeld. Een grote oplichterij dat FB!

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Het is wel weer een handige manier om de ambitieuze internetter geld uit de zak te kloppen. Mensen willen misschien graag bedonderd worden...