zondag 26 mei 2019

Klankbordgroep Paleis Soestdijk


Er lag een uitnodiging in de bus om deel te nemen aan de Klankbordgroep Transformatie Landgoed Paleis Soestdijk. Verstuurd door de gemeente Baarn, waar het paleis bij hoort, en gericht aan de bewoners van Baarn en Soest en andere omwonenden.

Ik kan me voorstellen dat het jullie ontgaan is dat er gedoe is rondom de plannen die de nieuwe eigenaar, de MeyerBergman Erfgoed Groep, met het paleis en omgeving heeft. Misschien is er zelfs een enkeling die niet wist dat het paleis verkocht was. Ja, de Nederlandse staat verkoopt zijn erfgoed. Commerciële bedrijven moeten het maar onderhouden en rendabel maken.

Dat dat problemen zou opleveren was te verwachten. Paleis Soestdijk ziet er van buiten best leuk uit, maar is van binnen nogal sjofel. Het blijkt dus niet zo geschikt om als hotel te dienen, zoals in de oorspronkelijke plannen stond. Daarom heeft men nu het plan gelanceerd om, aan de overkant van de straat, hotelaccommodatie met 120 kamers te bouwen.

Om geld te verkrijgen, voor het onderhoud van paleis en park, was er aanvankelijk bedacht om, op de plaats van de oude marechausseekazerne – dat waren een paar rijtjes huizen, verderop in het bos – 65 dure koopwoningen te bouwen. Maar daarmee denkt de nieuwe eigenaar het niet te gaan redden en nu stelt hij voor om 98 nieuwe huizen neer te gaan zetten. Da's een flinke woonwijk, middenin het bos.

Verder moet er, tegenover het paleis, nog ergens een parkeerplaats komen. Op de plaats van de voormalige moestuin ? In het Baarnse bos ? Dat is nog onduidelijk. Net als het antwoord op de vraag hoe al die bezoekers en hotelgasten, op een veilige manier, de drukke weg over gaan steken, om bij het paleis te komen. Met een brug, een tunnel ?

De gemeenteraad van Baarn heeft nu aan de noodrem getrokken. De MeyerBergman Erfgoed Groep wordt vergeleken met rupsje nooit genoeg. De angst bestaat dat, als ze deze uitbreidingen goedkeuren, er straks nog meer zullen volgen.

Er zijn kamervragen gesteld, door D66, en beantwoord door de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, drs. R.W. Knops. Zijn antwoord komt er, heel in het kort, op neer dat, bij de verkoop, de procedures netjes zijn gevolgd en dat nu provincie en gemeente het maar uit moeten zoeken.

Met hulp van de leden van de nog op te richten klankbordgroep dus. Ik zou me op kunnen geven om zes avonden mee te praten over de onderzoeken die nu ingesteld zijn en mijn 'feedback' te geven. Best slim om zo'n groep in te stellen, net zoals de MeyerBergman Erfgoed Groep, heel verstandig, alle belangengroepen en plaatselijke politieke partijen uitgenodigd heeft voor informele gesprekken.

Er wordt gemord, dan gaan we met de mensen praten en klankborden. Zo hopen we dan de rimpels weer glad te strijken. Want aan één ding verander je niets meer: de tent is verkocht en de zakenjongens gaan er iets van proberen te maken.

Als ik wat gezonder was zou ik misschien in de verleiding komen om me aan te melden. Maar dat zit er voor mij niet in. Bovendien vrees ik dat het niet veel uit gaat maken. Dat hotel, die dure koopwoningen en die parkeerplaats gaan er gewoon komen. Hadden we maar eerder dwars moeten gaan liggen. Had D66 eerder moeten bedenken dat liberaal beleid, privatiseren van rijkseigendommen, liberale gevolgen heeft...



De Strip: De strip - die los staat van het geschreven bericht - is gemaakt door de de Stripman zelf. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 en deel 6 van het vorige verhaal. 

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men


6 opmerkingen:

Herman Scholten zei

Eenzelfde zaak doet zich voor in Leiden. De Meijer Bergman Erfgoed Groep heeft zich gemeld voor de herontwikkeling van het Energiepark. Een oud industrieel gebied met een nu nog werkende energiecentrale en andere oude gebouwen die niet meer gebruikt worden.
MeyerBergman zag hier een goede ontwikkelmogelijkheid à la het Westerparkgebied in Amsterdam. Onmiddellijk kwam de buurt in opstand. Geen nieuw evenementengebied aan de rand van het centrum c.q. woonwijken. De gemeente zat er mee en door de felle oppositie werd een nieuw participatietraject ingezet.
De bewoners namen het initiatief over en ontwikkelden met andere partijen, waaronder kunstenaars, een geheel nieuw plan.
Nu is het nog wachten op wat de gemeente gaat besluiten. Lees hier meer voor informatie https://www.buurtenergieleiden.nl/
Succes in Baarn.

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Zal het Paleis wel genoeg hotelgasten trekken? Volgens mij ben je er in een paar uur uitgekeken en of Duisters, Fransen of voor mijn part Japanners er en masse interesse voor tonen?

Jan de Stripman zei

@herman scholten - Hopelijk maakt Leiden een goede keuze. Of MeyerBergman nu persé slecht is zou ik niet durven zeggen. Maar de vraag is of een stuk erfgoed als Soestdijk door een commerciële partij beheerd moet worden. Ik vind van niet...

@Zelfstandig Journalist - In het paleis ben je zo uitgekeken, maar het park is mooi en er ligt flink wat bos omheen. De bedoeling is ook om er in de toekomst tentoonstellingen, beurzen en andere activiteiten te gaan organiseren, dan is een overnachtingsmogelijkheid wel prettig. In de buurt zijn niet veel hotels te vinden...

martin zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
martin zei

Onlangs schreef ik ook al over organisatie en energie. Jammer dat je niet kan doen wat nuttig is en je moet behelpen met metselbijen, vreemde plantjes en zo iets simpels als zonsopkomsten. Weemoed ist.

Jan de Stripman zei

@martin - Ik kan wel wat oproer stoken vanachter de laptop. En dan zijn de metselbijtjes natuurlijk veel belangrijker dan Paleis Soestdijk. Als ik de macht had om 1 van de 2 te redden dan zou ik wel weten...

Maar afgezien daarvan: Ik wil mijn spaarzame energie niet besteden aan maar één onderwerp. Daar zou ik niet gelukkig van worden...