zondag 6 januari 2019

Een goed begin


December was een drukke maand, zoals de trouwe lezers wel begrepen zullen hebben. Afgezien van de gebruikelijke feestdagen was er ook ons optreden met de W.E.W. en de voorbereidingen daarvan, gevolgd door een flinke verkoudheid.  

Ik kwam gisteren tot de ontdekking dat ik de afgelopen twee weken de deur niet uit ben geweest. En de weken daarvoor alleen om te repeteren en op te treden. Veel gedoe, dus, en tussendoor veel rusten. Daardoor is er niet veel gekomen van strips tekenen.

Niet dat ik helemaal niets getekend heb, kijk maar naar de plaatjes bij dit verhaaltje, maar op een nieuwe strip moeten jullie nog een weekje wachten. Deze tekeningen zijn gemaakt voor drinkbekers die ik cadeau deed aan jonge familieleden. Eigenlijk zijn het fotomokken, je kunt ze online bestellen en er één van je eigen foto's op laten printen. Of je eigen tekening, dat kan dus ook.

Ondertussen volgde ik, met een half oog, het nieuws en dat is echt niet alleen maar slecht, hoor. We leven in een tijd van individualisme en doorgeschoten marktwerking, zegt men. We leven in een land van zeurpieten, waar niemand tevreden is, iedereen klaagt en elkaar uitscheldt.

Maar als er op de waddeneilanden een berg containers, met schoenen, auto-onderdelen, piepschuim en ander ongeregeld aanspoelt, dan reizen honderden Nederlanders spontaan af om te helpen opruimen. Zo zijn we dus ook en dat vind ik mooi om te zien.

Dat klimaatakkoord stelt niks voor, hoor je mensen mopperen. Want op wereldschaal zorgt Nederland voor minder dan 1 procent van de vervuiling. Zo geredeneerd doet die afvalberg op het strand er ook niet toe. Op wereldschaal is dat niks. En die Wadden zijn maar een zompige zandstrook. Maar toch stappen er honderden mensen in de bus, de trein, de boot, om te komen helpen.

En dan die boswachter van Natuurmonumenten, Cynthia Borras. Dat lijkt me een goed geïntegreerde vrouw van buitenlandse afkomst. Ik bedoel maar: uit een ver land naar hier komen en dan boswachter worden !

Die krijgt niet het gebruikelijke 'Rot op naar je eigen land !' toegeroepen, maar wordt bij het opruimen van de aangespoelde troep geholpen door mensen uit het hele land. Mensen die hun vrije tijd opofferen, om bij koud weer, rommel van het strand te halen.


Je kunt me sentimenteel noemen, maar ik vind dat een goed begin van het jaar. Laten we deze stemming vasthouden...



De Strip: Deze tekeningen zijn gemaakt door de Stripman. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 - deel 8 - deel 9 - deel 10 - deel 11 en deel 12 van het voorgaande verhaal. 

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men



6 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Ik deel je optimisme niet. Let er maar op dat Baudet flink veel stemmen gaat trekken in maart en als er een klimaatscepticus is ...

martin zei

Laat ik je dan ook mijn nieuwjaarsoverdenking niet onthouden:

'Behoud het goede. Bestrijd het slechte,' bedenk ik me in het zadel. De golven vertellen me dat dit niet genoeg is. Door het slechte te bestrijden komt er niet automatisch meer goeds. 'Bedenk het betere,' voeg ik er daarom aan toe. Zo kan ik het jaar wel uit.

Maar jij en de jouw ook het beste. Voor de jongste loten kan het al niet meer stuk met zo'n beker. Ik drink nog steeds iedere dag mijn thee uit een beker waarop vier mannen en een octopus staan.

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Dat werd ook voorspeld over Geert W. bij de vorige verkiezingen en uiteindelijk viel dat best mee. Er zijn altijd minder slimme types die zich aangesproken zullen voelen door clowns als Geert en Thierry, maar de meerderheid is gelukkig verstandiger...

@martin - Dank je ! Ik geloof ook in het verspreiden van positieve boodschappen als tegenwicht voor al het gemopper...;o)

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Volgens de laatste peiling van Ipsos, die van december, staat Thierry op 7% zetels en de PVV op 12,5 %. Dat is samen nog geen 20%. Dat betekent dat 80% van de kiezers er andere ideeën op na houdt...

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Baudet maakt toch een sprong van twee naar 17 zetels bij Maurice de Hond. Daarmee wordt hij een significante speler in de Nederlandse politiek en hij heeft al veel aanhang op Twitter, helaas.

Herman Willem zei

@zelfstandig journalist - De peilingen van de heer De Hond blijken niet echt betrouwbaar te zijn. Dat Baudet zal winnen is wel zeker, maar meestal wordt de winst te hoog ingeschat.