zondag 15 maart 2015

Wel of niet gaan stemmen


Laten we onszelf niets wijsmaken, beste mede-ontevredenen, met de verkiezingen van komende woensdag gaan we het kabinet niet wegsturen. Het gaat niet om de tweede kamer, daar houdt Rutte dus gewoon z'n meerderheid. En als ik hem goed inschat zal hij wel niet zo sportief zijn om, bij een groot verlies in de eerste kamer, een punt achter zijn kabinet te zetten.

Heel misschien schrikt de PvdA zo van het resultaat dat ze uit de coalitie stappen. Daarmee zouden ze iets van hun geloofwaardigheid terug kunnen krijgen. Maar ook dat betwijfel ik. Wat heeft de PvdA aan nieuwe verkiezingen voor de tweede kamer, als ze net enorm verloren hebben in de eerste ?

De kans is dus gewoon groot dat Rutte en Samsom doorgaan met regeren. Misschien met gedoogsteun van D'66, die misschien wel meer zetels in de eerste kamer zullen gaan krijgen. Maar dat is nog afwachten.

Hoe het mogelijk is dat D'66 op winst staat, in de peilingen, snap ik trouwens niet. Die partij is ook voor meer marktwerking, hogere eigen bijdragen en een hoger eigen risico in de zorg en voor minder rechten voor werknemers. Dus wie denkt met dat programma z'n voordeel te doen ? Toch niet de teleurgestelde PvdA-stemmers ?

Maar goed, waar gaat het dan wel om ? Het is toch één corrupte bende, waarom zouden we überhaupt gaan stemmen ? Nou... één goede reden is dat je, als je niet gaat stemmen, de politiek overlaat aan de corrupte bende. Zo'n verkiezing is in ieder geval een mogelijkheid om meer fatsoenlijke mensen de kamer in te stemmen.

Aan de andere kant: als je vindt dat Rutte en co. het prima doen, kun je net zo goed niet gaan stemmen. Want het kabinet gaat echt niet vallen naar aanleiding van deze verkiezingen.

Mijn advies is dus: Vrienden van Rutte: Blijf rustig thuis. Tegenstanders: Allemaal gaan stemmen !


Zie voor de laatste peilingen: frontbencher.nl

D'66 in de politieke weegschaal



De Strip: De strip van deze week is gemaakt door Jan de Stripman. Klik hier voor deel 1  - deel 2 en deel 3 van deze episode...

Klik hier voor deel 1,  deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 en deel 7 van het vorige verhaal van de Geheimzinnige Hulpman.

Klik op de strip voor een grotere weergave. 

Kijk voor voorafgaande episodes van de Stripmannen-saga naar het Strip Jaaroverzicht van 2014 , of nog verder terug naar het Strip Jaaroverzicht van 2011  -  het Strip-overzicht van 2012 en het Strip-jaaroverzicht van 2013 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men

7 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Ik mag niet stemmen, dus voor mij is er geen probleem. In de jaren 90 stemde ik nog D66. Werd later GL en nog later PvdD. Pechtold is een goed debater, maar inderdaad hapert er het nodige aan zijn partijprogramma. GL is weer aan het stijgen in mijn gunst na het fiasco Sap. Toch zou ik ook nu weer voor PvdD kiezen. Doe ermee wat je wilt. Dit is geen verkapt stemadvies!

Anoniem zei

Ik kan het helemaal met je redenering eens zijn. En zou dan ook iedereen adviseren zeker te gaan stemmen.

Iets wat ik zelf niet doe trouwens.
Simpele reden: ik pas er voor dat als ik gestemd heb, van de politici te mogen horen dat ze "een mandaat van de kiezer" hebben gekregen. Daar pas ik voor. Ik geef niemand een mandaat.

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Bij GL ben ik ook afgehaakt omdat ze al onder Femke Halsema steeds meer op Groen Rechts gingen lijken. Verder ben ik het met je eens, hoor: Partij voor de Dieren !

@aadverbaast - Als je gaat stemmen, ga je stemmen, het maakt je niet verantwoordelijk voor alles wat de politici vervolgens zeggen of doen. Het is het enige moment dat je een piepklein beetje invloed uit kunt oefenen, ik zou dat niet laten lopen...

Antoinette Duijsters zei

Er is geen partij of politicus die echt te vertrouwen is, dus niet.

Anoniem zei

Helemaal eens ! DeVVD houdt koers! Met liegen en bedriegen. Ben het meestal eens met Aadverbaast masr dit keer niet!!
Gr eva

Jan de Stripman zei

@antoinette - Als niet gaat stemmen weet je zeker dat verkeerden aan de macht komen. Als je wel gaat stemmen kun je daar in ieder geval nog iets aan proberen te doen...

@jeetjemina - Dank je !

martin zei

Laat de weerstand in de Eerste Kamer maar groeien tegen de regering die ontstond uit een ondenkbare combinatie (tenminste in redelijkheid ondenkbaar). Ik stem. Niet liberaal, maar zo links als mogelijk.