zondag 29 mei 2016

Waarschijnlijk geen succes bij de balkonmezen


Afgelopen zondag was ik nog tamelijk optimistisch. Ik hoorde de jonge koolmezen kwetteren in het nestkastje en er vloog regelmatig een mees naartoe met een rupsje, een hapje vogelpindakaas, of iets anders eetbaars.

Het leek er wel op dat er maar één mees aan het voeren was, het vrouwtje. Door het regenachtige weer heb ik weinig filmopnamen kunnen maken, maar vadermees kwam in ieder geval niet in beeld.

Maandagochtend was het ineens verdacht stil rond het nestkastje. Ik was redelijk vroeg wakker, maar de zon was al een eerder op, dus misschien waren er wel jonge mezen uitgevlogen.

In de loop van de dag zag ik het moedermeesje een paar keer aankomen met een rups, maar klaarblijkelijk was er niemand meer in het kastje om die aan te nemen. Ze vloog met rups weer weg.

Dinsdag keek ik het eerst even aan, maar toen er tegen een uur of 10 nog steeds geen mees in de buurt van het nestkastje was geweest besloot ik eens naar binnen te kijken. Het was niet direct duidelijk, maar er bewoog niets en het leek er op dat er een dood mezenkuiken in het kastje lag.

Om het echt goed te kunnen zien moest het kastje van de muur. Toen bleken er zelfs twee dode kuikens in te liggen. En een flinke hoeveelheid maden. Ik ben geen expert, maar het ene kuiken leek me al wat langer dood.

Zou het hele broedsel mislukt zijn ? Zeker ben ik er niet van. Twee kuikens is wel heel weinig, zeven of acht is het minimum, volgens Vogelbescherming. Het kan dus zijn dat er toch een paar uitgevlogen zijn. We zullen het nooit weten.

Een volledig succes was het in geen geval. Wat trouwens voor mijn nestkastje niet ongebruikelijk is. In de 9 jaar dat het er hangt heb ik pas twee keer met zekerheid mezen zien uitvliegen. Eén keer maar liefst 12 pimpelmezen. Dus soms gaat het ineens heel goed. En vorig jaar 6 koolmezen.

Twee keer heb ik dode mezen in het kastje gevonden. De andere keren is er helemaal niet gebroed. Maar zo gaat het in de natuur, volgend jaar misschien wel succes.

Ondertussen weten we dat het met onze vaderlandse held, in de wielerronde van Italië, ook niet helemaal naar wens is verlopen. Het zag er even heel mooi uit, de eindoverwinning leek binnen bereik. Maar na een val lijkt het er op dat Steven Kruiswijk genoegen moet nemen met de 4e plaats.

Toch nog bijzonder goed, natuurlijk. En ook hij krijgt in de komende jaren vast weer nieuwe kansen.


De Strip: De strip van deze week is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 - deel 8 en deel 9 van dit verhaal. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3  en deel 4 van het vorige verhaal.

Klik op de strip voor een grotere weergave. 

Kijk voor voorafgaande episodes van de Stripmannen-saga naar het Strip Jaaroverzicht van 2015 en het Strip Jaaroverzicht van 2014 , of nog verder terug naar het Strip Jaaroverzicht van 2011  -  het Strip-overzicht van 2012 en het Strip-jaaroverzicht van 2013 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men


4 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Er zal toch wel één levende koolmees geweest zijn? Anders vliegt moeder mees niet met rupsen.

Annette zei

Denk dat de rest het wel gered heeft.
We gaan uit van een positief scenario.
Hoewel het (in onze ogen) trieste er ook
bij hoort.

Een goeie afloop geeft altijd wel een goed
gevoel!

(ja gevonden!)

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Tot en met zondag was er nog leven in het nestkastje. Daarna niet meer. Dat moeder toch nog een paar keer langs kwam is niet gek, dat doen ze ook als de jongen uitgevlogen zijn. Zelfs als de laatste weg is komen de ouders vaak nog een paar keer kijken.

@annette - Laten we hopen dat er 's ochtends vroeg toch een paar uitgevlogen zijn...

martin zei

Zou die Kruiswijk ook even naar een dood vogeltje hebben gekeken? De tocht duurt tot het einde en is neit gewonnen voordat hij binnen is. Tjammer, maar een volgende keer beter.