zondag 6 maart 2016

De Vegetarische Slager


Zoals de oplettende lezers weten ben ik de afgelopen jaren steeds minder vlees gaan eten. Dat is beter voor mijn gezondheid, het milieu en het is nog lekker ook. Er komt af en toe nog wel eens een stukje vlees op mijn bord, maar de meeste dagen van de week doe ik het zonder.

Het niet zo dat ik dan elke dag iets wil eten in plaats van dat vlees. Je kunt ook heel goed maaltijden maken van alleen groente. Je hoeft niet elke dag eiwitten bij de warme maaltijd te doen en als je dat dan toch wil: een stukje kaas, of een ei kan ook.

Maar zou je toch iets willen eten dat op vlees lijkt, dan zij er tegenwoordig steeds meer producten in de winkel te krijgen, die in die richting gaan. Had je vroeger tofu en quorn, momenteel liggen er tientallen alternatieven in de supermarkt. Er zijn er zelfs die moeilijk van echt vlees te onderscheiden zijn.

Een producent die zich daar speciaal op toelegt is de Vegetarische Slager. Ik kocht laatst zijn hamburgers en in een restaurant trof ik op de kaart pasta aan, bereid met zijn vegetarische kip.

Op de website vindt je ook 'rauw gehackt' – de Slager houdt van ouderwetsige spelling – dat ziet er precies zo uit als half-om-half gehakt van de reguliere slager. Hij verkoopt ook 'gehackt ballen', 'gerookte speckjes', saucijzenbroodjes en zelfs 'tonyn'.

Alles gemaakt van soja-eiwit, plantaardige toevoegingen en smaakstoffen en bij een enkel product een beetje kippeneiwit uit 'vrije uitloop kippeneieren'.

De producten zijn zo'n groot succes dat er eerdaags een nieuwe fabriek open gaat, in Breda. Om daarvoor geld bij elkaar te krijgen werd er, via een aantal natuurbeschermingsorganisaties, een financieringscampagne gestart. Binnen drie weken was de benodigde 2,5 miljoen euro opgehaald.

In de nieuwe fabriek hoopt men jaarlijks voor 50 miljoen maaltijden een vleesvervanger te gaan produceren. En de ontwikkeling van nieuwe producten gaat door. Er wordt momenteel gewerkt aan een vegetarische biefstuk. Een lap vleesloos vlees, dat er net zo uit ziet, zo aanvoelt en smaakt, als een ouderwets stuk van een dood beest.

Aan de ene kant misschien wat overdreven, maar aan de andere kant... Die hamburgers smaakten prima. Met een broodje er omheen, een plak kaas, wat sla, tomaat en een lik ketchup, zou je er elke vleesliefhebber mee voor de gek kunnen houden.

En die kippenstuckjes ga ik ook zeker eens zelf, op mijn eigen manier, bereiden. Net als de andere producten, zodra ik ze in de winkel tegenkom. Dat is trouwens een andere aardige kant van overstappen op vega-producten: Alles is weer nieuw. Hoe een plofkip smaakt dat weet ik nu wel, maar naar deze nieuwigheden ben ik nieuwsgierig...




De Strip: De strip van deze week is gemaakt door de Stripman zelf. Klik hier voor deel 1 van dit verhaal.

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 en deel 7 van het vorige verhaal.

Klik op de strip voor een grotere weergave. 

Kijk voor voorafgaande episodes van de Stripmannen-saga naar het Strip Jaaroverzicht van 2015 en het Strip Jaaroverzicht van 2014 , of nog verder terug naar het Strip Jaaroverzicht van 2011  -  het Strip-overzicht van 2012 en het Strip-jaaroverzicht van 2013 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men

2 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

In Antwerpen zijn ook enkele van zijn producten te koop, anderhalf keer zo duur als die van andere vleesvervangers. Ik wens hem alle goeds toe, maar zolang ik niet overtuigd ben van de meerwaarde houd ik het bij Quorn, tofu en de overige alternatieven.

martin zei

Gisteren gebakken aardappeltjes met gekruide tofu reepjes. Vandaag bruine bonensoep. In beide gevallen geen vlees nodig. Ik ga het zo eens opzetten. Morgen weer een klein stukje kip bij de bami, niet nodig (al kroepoek, taugé en pindasaus voor de eiwitten) wel lekker. 2 á 3 dagen in de week gebuik ik weinig vlees. Noten, peulvruchten, tofu, kaas e.d. zijn een prima eiwit vervanger.