zondag 15 juni 2014

Is er wel toekomst voor de luchtvaart ?


Vrienden en kennissen weten dat ik wel eens mopper op het vliegverkeer. Als er, op een mooie zonnige dag, weer eens een paar dozijn vliegtuigen over Soestdijk gevlogen is en mijn blauwe hemel weggestreept is door uitlaatgassen.

Daar heb je Don Stripman weer, die vecht tegen de windmolens ! Het is de vooruitgang, leg je daar nu maar bij neer. Je lijkt wel een 19e eeuwse boer, die met zijn hooivork de stoomtram probeert te verjagen.

Ja, ja, maar windmolens worden ook allang niet meer gebruikt om graan mee te malen en die stoomtram is toch maar mooi opgedoekt. Je zal zien: Over 100 jaar vliegen er geen grote passagiersvliegtuigen meer.

Onze achterkleinkinderen zullen met verbazing spreken over de manier waarop wij, in de 20ste en 21ste eeuw, de fossiele brandstoffen er doorgejaagd hebben. Plezierreisjes naar het zonnige zuiden, fruit uit Nieuw-Zeeland...? Hadden ze die kostbare, natuurlijke bronnen niet voor iets belangrijkers kunnen gebruiken ?

Ondertussen zijn er plannen goedgekeurd om vliegveld Lelystad uit te breiden en geschikt te maken voor grotere toestellen. Alsof het allemaal niet op kan ! Maar dat kan het dus wel. En alternatieven, voor het aardolieproduct kerosine, zijn er voorlopig niet.

Vliegen op zonnecellen ? Ja, het kan, maar er is een vliegtuig zo groot als een Jumbojet nodig om één persoon, met een slakkengangetje, te vervoeren. Elektromotoren aangedreven door een accu ? Zeker, er wordt aan gewerkt, maar alleen voor kleine vliegtuigjes en voor korte afstanden. Opgeladen accu's zijn zo groot en zwaar dat er, in een groot toestel, geen ruimte meer zou zijn voor vracht of passagiers.

Andere brandstoffen, zoals waterstof, of kernenergie ? Men denkt erover na, maar waterstof geeft veel minder energie dan kerosine, dus moet je er veel meer van mee nemen en dat maakt grote vrachten, over grote afstanden, onmogelijk.

En vliegende kerncentrales ? Tsja... De meeste mensen zijn al bezorgd dat er misschien, ooit, een vliegtuig op een kerncentrale zal vallen. Bij het idee, dat je de kernreactor zelf op je dak kan krijgen, zal niemand staan te juichen.

Dus...? Vrolijk doorgaan met de aardolie opmaken, omdat het nu even economisch voordelig is ? Vliegvelden uitbreiden, naar verre bestemmingen vliegen ? Terwijl we weten dat over een aantal decennia de olie op zal raken en er geen alternatief in zicht is ? Of toch eens na gaan denken of het misschien een beetje minder kan ?

Je kunt met een vliegtuig ook nuttige dingen doen. Voedsel brengen naar plaatsen waar hongersnood heerst. Mensen redden uit rampgebieden. Dat zou je toch ook in de verre toekomst willen kunnen doen ? En dan heb ik het nog niet eens over de milieubezwaren van al dat pleziervliegen...

Er zijn gelukkig ook goede berichten: De aangekondigde uitbreiding van vliegveld Twente, waarvoor honderden bomen gekapt zouden worden, is door provincie en gemeente afgeblazen. Verstandig !



En alleen voor betalende lezers van de Volkskrant, over de beperkte mogelijkheden van alternatieve vliegtuigbrandstof: Solar Boeing ready for take-off ?  


De Strip: De strip van deze week is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. Klik hier voor deel 1 - deel 2  - deel 3 en deel 4 van dit verhaal. 


Klik op de strip voor een grotere weergave. 

Kijk hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van het vorige verhaal.  

Kijk voor voorafgaande episodes van de Stripmannen-saga naar het Strip Jaaroverzicht van 2014 , of nog verder terug naar het Strip Jaaroverzicht van 2011  -  het Strip-overzicht van 2012 en het Strip-jaaroverzicht van 2013 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men


4 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Ik betwijfel of onze achterkleinkinderen, alhoewel onze: mij niet meegerekend, wel zoveel verstandiger gaan zijn.

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Misschien niet, maar als de olie eenmaal op is zullen ze met de fiets op vakantie moeten...

martin zei

Jan beroepsmatig heb ik een paar keer de aandeelhoudervergadering van de grootste producent van verkeersvliegtuigen (en ook Europa's grootste wapenproducent) bezocht, Airbus. Daar kan ik met de fiets naartoe, want het bedrijf zetelt officieel in Mokum.

In zo'n zaal zit dan altijd wel iemand die schoon vliegen aan de orde stelt. Er is al meer mogelijk dan jij schrijft, men verwacht een klein vliegtuig (70 passagiers) op redelijk korte termijn te halen. Of groter mogelijk is werd vorig jaar (dit jaar maakte ik alleen foto's van de demonstranten voor de deur) nog betwijfeld door de directeur.

Don kan je ook zien als eretitel!

Jan de Stripman zei

@martin - Maar ja, dan moet het in grote vliegtuigen, over grote afstanden vliegen, dus worden afgeschaft. De vraag is hoe aantrekkelijk het is om, met een aantal tussenstops, naar je vakantiebestemming te vliegen. En of het dan nog zo goedkoop kan als nu...