zondag 18 augustus 2013

Achterste Glasvocht Loslating


Ik had er tot een paar dagen geleden nog nooit van gehoord, maar het schijnt dat driekwart van de 65-plussers er mee te maken heeft gehad. Ook onder 40- en 50-ers is het geen zeldzaam fenomeen, las ik op de Engelse Wikipedia . Achterste Glasvocht Loslating, dus.

Een paar weken geleden kreeg ik wat last van dwarrelende sliertjes en vlekjes in mijn linkeroog. Dat zal iedereen wel eens hebben. Dat soort dingen noemt men 'glasvocht-troebelingen'  , kleine ongerechtigheden in het oog, die op zich geen kwaad kunnen.

Wat later merkte ik dat ik in het donker, bij bepaalde oogbewegingen, lichtflitsjes zag. Als of er iemand met een klein zaklantaarntje in mijn ooghoek scheen. Overdag had ik er weinig hinder van, dus veronderstelde ik dat het vanzelf wel weer over zou gaan.

Ik begon me pas zorgen te maken toen ik een verhaal las over iemand, waarvan het netvlies van een van zijn ogen losgelaten had. Daarbij kun je, zo blijkt, ook ineens meer troebelingen en lichtflitsen waarnemen.

Dan toch maar even naar de huisarts, die me met spoed doorverwees naar de oogarts. Daar werden mijn ogen eerst doorgemeten door de optometrist. Die kwam met de verheugende mededeling dat ik nog auto mag rijden zonder bril. Met die opsteker en met tranende ogen, door de oogdruppels, betrad ik de spreekkamer van de oogarts zelf.

'Dwarrelingen en lichtflitsen', zei die op geruststellende toon, 'die krijgen we hier 4 of 5 keer per week, hoor.' Vervolgens legde hij me uit dat de gelei-achtige massa in de oogbol bij, het ouder worden, langzaam vloeibaar wordt. Dat gaat ongemerkt en van binnen naar buiten.

Het laatste vliesje, dat tegen het netvlies plakt kan soms ineens loskomen. Dat noemt men dan 'Achterste Glasvocht Loslating'. Het is op zich onschuldig, tenzij er door het loskomen een scheurtje in het netvlies ontstaat. In dat geval moet er snel, door middel van ooglaseren, ingegrepen worden.

Om er zeker van te zijn dat er bij mij nog geen ongelukken gebeurd waren, bestudeerde hij aandachtig de binnenkant van mijn ogen. Alles was in orde. Waarschijnlijk zou het dwarrelen en flitsen na verloop van tijd vanzelf weer overgaan. Mocht het onverhoopt ineens veel erger worden, dan moest ik terugkomen voor een nieuwe controle.

Nog wat wazig, maar wel opgelucht, ging ik weer naar huis.


De Strip: De strip van deze week is weer gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. Klik hier voor deel 1 en deel 2 van dit verhaal.

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van het voorafgaande verhaal.

Klik op de strip voor een grotere weergave.

Ga voor eerdere hoofdstukken naar het Strip Jaaroverzicht van 2011  -  het Strip-overzicht van 2012 en het Strip-jaaroverzicht van 2013

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men



9 opmerkingen:

Anoniem zei

Mijn moeder heeft ook last van een loslatende achterkant van haar ooglens - dat verstopt dan weer de afvoerkanaaltjes van je oogvocht met te hoge oogdruk tot gevolg. Zij krijgt binnenkort een nieuwe lens.

martin zei

Door die ooghindernissen zou je bijna langs de tekening kijken. Niet doen. Hij is leuk.

Antoinette Duijsters zei

Oei, weer eens geluk gehad.

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn met je ogen.

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn met je ogen.

Jan de Stripman zei

@ramirezi - Dat lijkt me weer een iets andere aandoening. Mijn oogdruk was in ieder geval in orde...;o)

@martin - De Geheimzinnige Hulpman heeft weer zijn best gedaan !

@antoinette - Voorlopig wel...

@zelfstandig journalist - Ik gebruik ze altijd heel voorzichtig, toch kan dit dan gebeuren...;o)

Martien zei

Ik heb een scheurtje in het netvlies van het linker oog gehad met dezelfde klachten (lichtflitsen en bruin/zwarte dwarreldingen). Diverse keren naar de oogarts in het ziekenhuis geweest voor ooglaseren. Daarna verdwenen vrij snel de donkere sliertjes. De lichtflitsen waren direct al weg. Met dat oog zie ik nu 60%. (Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn! Misschien ergens anders nog een keer laten controleren?)

Jan de Stripman zei

@martien - Ik heb niet het idee dat het erger wordt, of dat mijn zicht verslechtert. Maar ik hou het in de gaten !

Annet(te) zei

Wat een mens allemaal kan overkomen Jan :P