zondag 20 september 2020

Balkonmuizen

Als je iets intikt in Google dan krijg je automatisch aanvullingen en suggesties. Wanneer je de naam van een plant of dier invoert is de eerste suggestie vrijwel altijd '...bestrijden...'. Een heldere illustratie van de houding van, de meerderheid van de mensheid, tegenover de natuur. Zien we iets nieuws dan willen we dat eerst uitroeien.

Sinds enige tijd hebben wij muizen op ons balkon. We wonen op de derde verdieping, dus ik vond dat al een hele prestatie. Zulke kleine beestjes die toch maar even, een meter of 10 tegen de bakstenen, omhoog klauteren om bij ons op het balkon te komen.

Maar misschien hebben ze er een paar generaties over gedaan, want ik ontdekte tussen het metselwerk, vlak bij de regenpijp, een paar openingen. En we hoorden soms ook gekrabbel bij de balkondeur. Vermoedelijk zijn de muizen door de spouw omhoog gekomen, veilig voor de bestrijdende mens en andere roofdieren.

Na een paar mislukte pogingen lukte het me om een foto van één van de muisjes te maken. Die zette ik op Faceboek en Twitter en daar kwamen, naast de bewonderende en vertederde reacties, ook een paar waarschuwingen op binnen. Mij werd een diervriendelijke muizenval aangeraden, want voor je het weet zijn het er heel veel.

Tsja. Het deed me denken aan een man die ik laatst bij Vroege Vogels hoorde, op de radio. Hij was een groot voorstander van biologisch en gifvrij tuinieren. Hij had het onder meer over mieren en dat die door veel mensen fanatiek bestreden worden, terwijl ze toch een heel belangrijke functie vervullen in de natuur. Voornamelijk als opruimers van allerlei organisch afval.

Hij zei zoiets als : 'Ik begrijp niet wat mensen tegen mieren hebben. Het zijn rustige dieren, ze maken geen lawaai, piesen en poepen niet op het tapijt en maken niets kapot.'

Zo is het voorlopig ook met de balkonmuizen. Om ze niet in huis te krijgen moet je zorgen dat er niets voor ze te eten is. Voedsel goed opbergen, dus, geen kruimels laten liggen en zo. Dat is ook mijn ervaring met de muizen in het gebouw van de dorpsvereniging. Als iedereen maar netjes opruimde, na activiteiten, had je geen last van muizen. Maakten we er een zooitje van dan dansten de muizen op tafel.

Op Wikipedia lees ik dat mannetjesmuizen muziek maken die te vergelijken is met het zingen van vogels. Helaas zingen ze zo hoog dat wij mensen het niet kunnen horen. Ze schrijven ook dat bestrijden met gif weinig zin heeft omdat de gedode muizen vrij snel vervangen zullen worden door nieuwe.

Vangen en naar beneden brengen lijkt me ook niet zo zinvol. Met slakken wil ik dat nog wel eens doen, die hebben een poosje nodig om weer naar boven te kruipen. Maar die muizen zijn hartstikke vlug en behendig. Die zijn sneller weer boven dan ikzelf.

Onze muizen komen natuurlijk op het vogelvoer af dat ik op het balkon leg. Waarom zou ik me druk maken als zij dat opeten in plaats van de vogels ? Tot nu toe hebben ze geen pogingen gedaan om binnen te komen, dus de inventaris van het huis heeft niet onder hun aanwezigheid geleden. Waarom zou ik ze dan moeten wegjagen ?

Nee, zolang ze zich netjes gedragen zijn ze net zo welkom als alle andere beesten. Misschien is dat een aanbeveling voor Google ? Niet direct alles willen bestrijden, maar eerst eens kijken of ermee samen te leven valt.


PS: Blogger heeft zijn blog-editor gemoderniseerd waardoor een aantal oude, vertrouwde opties verdwenen zijn. Mijn gebruikelijke opmaak, met gekleurde vlakken achter de tekst, is helaas niet meer toepasbaar. Het zal misschien even zoeken zijn naar een nieuw uiterlijk, maar uiteindelijk gaan we er wel aan wennen. 

Het tekstblok hieronder heeft nog wel zijn oude achtergrond, maar dat is gekopieerd uit een oud blog. Dat lukt helaas niet met nieuwe tekst...



De Strip is een gouwe ouwe van de Stripman

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 en deel 6 van het vorige verhaal.

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men

5 opmerkingen:

martin zei

Een tijdje heb ik TV gekeken met een kat naast me op de bureaustoel en de muizen eronder. Erg gezellig. De 17e eeuwse pakhuizen hiernaast werden naar ontwerp van Jan de Bouvrie ingericht als long stay hotel en daarin was geen ruimte voorzien voor de vele muizenfamilies die er leefden en dus kwamen ze bij de huizen binnen, omdat huismuizen nu eenmaal ook een dak boven het hoofd willen.

Jan de Stripman zei

@martin - Als je ergens ook al sinds de 17e eeuw woont verwacht je toch een soort van huurbescherming, of gewoonterecht, of zo...

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Het is te hopen dat de muizen zich aan je huisregel houden. Overigens zijn niet alle mieren alleen maar onschuldige harde werkers. In een Rotterdamse deelgemeente hebben ze al jaren last van een mierensoort die steekt. Ze komen ook de huizen binnen. De gemeente heeft al van alles geprobeerd. Gif, natuurvriendelijke methoden. Niets helpt. Bij de bewoners staan de mieren bekend als de 'terreurmieren'.

Jan de Stripman zei

Van Marieke kreeg ik vanochtend, per mail, een reactie op mijn muizenfoto:

'Ha Jan, wat een prachtige muis! In mijn vorige huis had ik ook muizen bij het vogelvoer, maar weinig binnen gehad. Groetjes, Marieke'

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist: De meeste mieren kunnen bijten en mierenzuur in het wondje spuiten. Niet echt steken dus.

Maar ik vermoed dat voor die opdringerige mieren dezelfde regel geldt: Als ze niets te eten vinden in je huis zullen ze je grotendeels met rust laten. Misschien kunnen ze ze weglokken door ze op een andere plaats beter voedsel aan te bieden ?