zondag 13 september 2020

100 vreemdelingen...


Ja, mensen, het is me wat ! Het kabinet is overstag ! We gaan 100 vreemdelingen uit het afgebrande kamp Moria, op Lesbos, opvangen in ons land. Tsjonge jonge, nou nou...

Het zijn me toch dingen die ik in de krant lees. Laatst ook al zo'n bericht. Op 10 september stond het in de Volkskrant: 'Trump onder vuur nu blijkt dathij de Amerikanen voorliegt, onder meer over corona'. Goh... wie had dat nou gedacht ?

Het kan zijn dat ik het allemaal niet meer volgen kan, maar voor zover ik het begrepen heb doet Trump al vier jaar lang niets anders dan liegen. Zouden er echt mensen zijn voor wie zo'n bericht als een verrassing komt ? In een reactie op deze beschuldigingen kwam hij met weer nieuwe leugens. Zo doet hij dat al zolang hij president is.

Als er, zelfs onder de lezers van de Volkskrant, mensen zijn die er vier jaar, of misschien nog wel langer, voor nodig hebben om hem te herkennen als leugenaar dan zie ik het toch nog somber in met de komende verkiezingen.

En dan die 100 vluchtelingen. Ja, dat wordt allemaal een beetje inschikken, hoor. Het wordt hier hartstikke vol, met nog weer 100 kwetsbare mensen en jonge kinderen erbij. Zou dat wel gaan lukken ?

Nou... Als ik de krantenberichten goed lees komt er geen enkele extra vluchteling naar ons land, als gevolg van deze 'ommezwaai'. Die 100 worden namelijk afgetrokken van de aantallen waarvan al eerder afgesproken was dat we ze zouden opnemen.

In ruil daarvoor... Ja, het staat er echt, lees de kranten er maar op na... In ruil... Al zou ik niet weten hoe je dit ruilen kunt noemen... Maar goed. In ruil, dus. Worden er regels aangescherpt en procedures verkort en strafmaten verhoogd.

Ik zal wel niet helemaal goed bij mijn verstand zijn, maar volgens mij worden de asielregels dus verscherpt terwijl daar niets tegenover staat. En dan vraag ik me af wie er nou eigenlijk overstag is gegaan in het kabinet ?

VVD en CDA waren altijd al voor strenge maatregelen. D66 en Christen Unie wilden juist een wat menselijker beleid. Dat hebben ze nu dus uit handen gegeven. Gefeliciteerd ! Een mooie overwinning over de ruggen van kwetsbare en minderjarige vluchtelingen.

En dan lees ik een dag later dat Rutte het zo goed doet, zelfs in de ogen van linkse kiezers. 'Het kabinet voelt de stemming in het land goed aan...' 

Gooi het maar in mijn pet. Geef mijn portie aan fikkie. Ik snap er niets meer van...

Ps: Voor wie nog actie wil ondernemen is er een online petitie, die inmiddels ruim 55.000 keer is ondertekend en die oproept om 500 weeskinderen op te nemen. 

Partijleden van CDA, D66 en CU hebben, volgens dagblad Trouw, een interne petitie gestart voor de opname van 1000 vluchtelingen. 



De Strip is een gouwe ouwe van de Stripman

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 en deel 6 van het vorige verhaal.

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men

4 opmerkingen:

martin zei

De spijker op zijn kop. Als het moet dan vangen we die 100 mensen hier in de straat wel op in ruil voor een paar extra buurtvoorzieningen die ook al in ruil voor minder-van-alles-behalve-de-marktwerking zijn ageschaft. Harteloosheid als uitgangspunt, je zou er ironische blogs van gaan schrijven.

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

De houding van de VVD heeft alles te maken met de komende verkiezingen. Men wil niet 'te soft' lijken tegenover PVV en FvD. Dat zijn partijen waar de VVD-aanhang toch wel 'oren naar heeft'. En Trulmp: ik vind het jammer om te zeggen en ik hoop dat ik het mis heb, maar ik blijf het herhalen: ik zie Biden niet winnen, ondanks de peilingen.

Jan de Stripman zei

@martin - Dank voor de bijval. Ik schrijf liever vrolijke verhalen, maar soms kan ik me niet inhouden...

@zelfstandig journalist - In ons land regeert dus de angst voor de stembus. Laten we hopen dat in de VS veel mensen wel gaan stemmen en dan niet op de malloot die er nu zit...

Jane zei

Helemaal mee eens! Al vanaf 2017 is moria volledig stilgezwegen en na een brand die pakweg 13000 weer op de vlucht zet komt Nederland met genereuze aanbod om 100 alleenstaande jongeren op te nemen? Ik vind het echt heel erg