zondag 23 juli 2017

De sociale media


8369 tweets plaatste ik al op Twitter, ik heb 312 volgers en er zijn 286 personen die ik volg. Niet alleen Donald Trump is actief op Twitter. Zijn activiteiten hebben daar wel iets meer impact dan de mijne.

In de afgelopen maand verzamelde ik 6068 'tweet impressions', ik neem aan dat dat een soort van 'views' zijn. Dat zal bij de Donald wel iets meer zijn. Mijn profiel werd 136 keer bezocht en mijn naam werd 14 keer genoemd. Mijn 'top tweet' was een weerbericht met foto van een dreigende wolkenlucht. Die werd 541 keer bekeken.

Ook op Facebook zijn mijn weerberichten populair. Daar zijn ze vaak de aanleiding tot reacties en zorgen ze voor contact met mensen die ik anders niet zou spreken. Dat is de aardige kant van de sociale media.

Dat daar ook minder leuke kanten aan zijn is algemeen bekend. Maar het is al erg lang geleden dat ik voor het laatst uitgescholden ben op internet en zelf heb ik nog nooit iemand onheus bejegend – voor zover ik weet.

Maar ik hou me ook verre van de verhitte discussies en zet vrijwel nooit persoonlijke dingen op het web. Dat scheelt. Mensen vergeten wel eens dat het internet, op hun eigen pc of laptop, geen afgesloten gebiedje is dat alleen voor henzelf zichtbaar is. Het is openbaar en iedereen zou kunnen zien wat je er uitspookt.

Niet dat iedereen werkelijk geïnteresseerd is, hoor. Dat merk je wanneer je probeert ergens aandacht voor te genereren. Van de miljoenen Facebookgebruikers bleken er maar 46 bereid om de pagina, die ik maakte voor de Werkgroep Eigen Werk, te volgen. Die kwamen ook bijna allemaal naar ons optreden, dus wat dat betreft is het wel prettig dat we geen honderdduizenden volgers hadden. Dan was het toch wel dringen geworden.

Ook voor de stripactiviteiten, op de twee blogs die ik er op na hou, blijft de belangstelling redelijk binnen de perken. De bezoekerstotalen zijn best indrukwekkend, hoor. In totaal werd het Stripblog, sinds 2010, 224336 keer bekeken. Maar we hebben maar 35 volgers en mijn blogje van vorige week trok maar 38 lezers, dus dat valt best mee.

Het Engelstalige blog van The Amazing Comics Men, trok sinds 2012, in totaal 23969 views. We hebben wereldwijd 287 volgers en de bezoekers kwamen uit bijna de hele wereld. Alleen grote delen van Afrika en een deel van Azië laat ons links liggen.

Maar ook bij dat blog moeten we het hebben van de lange termijn want onze laatste blogs trokken maar een handjevol bezoekers.



De Strip: De strip van deze week is gemaakt door de Stripman zelf . 

Klik hier voor deel 1 van dit verhaal. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 - deel 8 - deel 9 - deel 10 en deel 11 van het vorige verhaal. 

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Kijk voor voorafgaande episodes van de Stripmannen-saga naar het Strip Jaaroverzicht van 2015 en het Strip Jaaroverzicht van 2014 , of nog verder terug naar het Strip Jaaroverzicht van 2011  -  het Strip-overzicht van 2012 en het Strip-jaaroverzicht van 2013 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men


6 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Dat wordt promotie maken in Afrika. Misschien eens een Afrikaans element aan de strip toevoegen?

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Misschien heeft het te maken met de toegankelijkheid van het internet in Afrika ? Dat ze ons in delen van Azië niet lezen zal te maken hebben met ons alfabet, denk ik. Hoewel er in Afghanistan en Iran ook wel niet veel mensen online zullen zijn...

martin zei

Zou het bijna eens gaan opzoeken wat impressions zijn. Ik denk niet veel meer dan mensen die het op hun scherm voorbij laten rollen. Zat de afgelopen 28 dagen aan 72K met 1,4% engagements rate (click, like, retweet, replies). Velen volgen honderden of zelfs duizenden andere twitteraars. Heerlijk medium, maar ik vind zo'n 100+ wel voldoende.

martin zei

heerlijk omdat je ze snel veel informatie tot je kan nemen

Jan de Stripman zei

@martin - Ik heb het aantal twitteraars dat ik volg ook een tijd lang rond de 100 gehouden. Ik volg ook geen beroemdheden en vrijwel geen instellingen, of bedrijven. Maar ik volg wel vrijwel iedereen die mij volgt en dan groeit het aantal op een gegeven moment toch...

martin zei

Als men mij wil volgen vind ik dat natuurlijk alleen maar mooi, maar de verhouding is nu 127:416. Er zijn mensen die na twee á drie dgen weer afhaken als ze merken dat ik niet aan terug-volgen doe.