zondag 16 oktober 2016

Tekenen in de dierentuin


Het wordt te druk in Amsterdam, lees ik in de krant. Er komen zoveel toeristen en dagjesmensen de stad bezoeken dat de bewoners het er benauwd van krijgen.

Door mij zal dat niet komen, ik ben al jaren niet meer in Amsterdam geweest. Dat was ooit wel anders. Eind jaren '70 zat ik er twee jaar op een tekenschool, de Vrije Teken Academie. Die bestaat niet meer, maar drie van de locaties waar ik toen regelmatig kwam staan nu in de top vijf van meest bezochte attracties. Het Rijksmuseum, het Van Gogh Museum en Artis.

Eén keer per week gingen we naar het museum, of de dierentuin, afhankelijk van het weer. Om te tekenen, of naar kunst te kijken. De kunst afkijken ook vooral. Hoe deden echte, beroemde schilders dat ? Perspectief, verhoudingen, compositie, materiaalgebruik, licht en schaduw. En dan proberen dat zelf in de praktijk te brengen, bijvoorbeeld in de dierentuin.

In de 35 jaar die intussen zijn verstreken is er wel het nodige veranderd. Het Rijksmuseum is grondig gerenoveerd en sinds de heropening ongekend populair. Meer dan 2 miljoen bezoekers in het vorige jaar.

Het Van Gogh Museum heeft recent een nieuwe vleugel gekregen en het oude gebouw is verbouwd. Dat heeft ook hier geleid tot grote bezoekersaantallen, bijna 2 miljoen in het vorige jaar.

In Artis is het dan nog relatief rustig met 1,3 miljoen bezoekers in 2015. Even rekenen, dat is 3.500 per dag. Maar bij mooi weer zijn het er vast meer. En ook de dierentuin is in de afgelopen decennia flink verbouwd en uitgebreid.
Er is een aangrenzend, voormalig spoorwegterrein, van 4 hectare, aangekocht, lees ik bij Wikipedia. Daar is een wolvenbos aangelegd.

Verder is er een Afrikaanse savanne gekomen en een nieuw insectenhuis met vlinderpaviljoen. Oude verblijven, zoals het apenhuis en de vogelverblijven, zijn gerenoveerd en gerestaureerd.

Er is dus veel veranderd in Amsterdam, sinds ik er regelmatig kwam. Maar sommige dingen blijven. Als ik op de website van Artis kijk is één van de eerste dingen die ik zie een herfstvakantie activiteit: Tekenen in de dierentuin.



De Strip: De strip van deze week is gemaakt door de Stripman zelf. 

Klik hier voor deel 1 en deel 2 van dit verhaal. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 en deel 5 van het vorige verhaal. 

Klik op de strip voor een grotere weergave. 

Kijk voor voorafgaande episodes van de Stripmannen-saga naar het Strip Jaaroverzicht van 2015 en het Strip Jaaroverzicht van 2014 , of nog verder terug naar het Strip Jaaroverzicht van 2011  -  het Strip-overzicht van 2012 en het Strip-jaaroverzicht van 2013 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men


2 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Kijk maar uit dat de dieren geen portretrecht gaan claimen :-).

Jan de Stripman zei

Dat zou kunnen, maar ik teken alleen nog maar fantasiedieren...;o)