zondag 18 januari 2015

Balkonvogeltelling 2015


'Tel op 17 of 18 januari 2015 een half uur de vogels in uw tuin. Vliegen de vogels alleen maar over uw tuin? Die tellen niet mee.

Tel het hoogste aantal vogels van een soort die u tegelijkertijd in uw tuin ziet. Tel deze aantallen niet bij elkaar op, dan loopt u het risico een vogel dubbel te tellen.

Geef uw telling door via de app Tuinvogels of via deze website. U kunt uw telling tot uiterlijk maandag 19 januari 12.00 uur doorgeven. '

Okee ! Ik heb geen tuin, maar een balkon mag ook. Het afgelopen jaar hebben de volgende vogelsoorten mijn balkon bezocht:

Boomklever – Ekster – Grote bonte specht - Heggenmus – Houtduif – Huismus – Kauw – Koolmees – Merel – Pimpelmees – Roodborst – Staartmees – Turkse tortel – Vink – Vlaamse gaai

Maar sommigen daarvan heb ik al maanden niet meer op het balkon gehad. De specht, bijvoorbeeld, de gaai en zelfs de mus. Dat is eigenlijk best opmerkelijk, we wonen tegenover een parkje, met achter ons een woonwijk. Mussen zitten er genoeg aan de woonwijk-kant, maar in het park, waar mijn vogelbalkonnetje is, zijn ze veel minder geïnteresseerd.

Het is dus maar weer afwachten hoeveel vogelsoorten dit jaar, in een half uur, op mijn balkonnetje willen komen. Ik heb volop voer neergelegd en opgehangen, maar het weer is tamelijk zacht, dus heel erg hongerig zullen ze wel niet zijn.

De start van mijn telling laat ik zoals gewoonlijk aan de vogels zelf over. Dat wil zeggen: zodra er één verschijnt begint mijn telling. Zaterdagochtend was dat om 08.25 uur. Vervolgens telde ik een Koolmees, Pimpelmees, Vink, Merel, 4 Kauwtjes en 2 Boomklevers. Voor mijn doen een prima score. Trouwens ook nog een eekhoorn, in een boom aan de overkant, maar die telt niet mee.

Mij benieuwen of ik dat vandaag nog verbeteren kan. Meedoen kan nog de hele dag, mensen ! De resultaten doorgeven kan ook morgen nog op tuinvogeltelling.nl 



De Strip: De strip van deze week is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. 

Klik hier voor deel 1 en deel 2 van dit verhaal.

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 en deel 6 van het vorige verhaal.

Klik op de strip voor een grotere weergave. 

Kijk voor voorafgaande episodes van de Stripmannen-saga naar het Strip Jaaroverzicht van 2014 , of nog verder terug naar het Strip Jaaroverzicht van 2011  -  het Strip-overzicht van 2012 en het Strip-jaaroverzicht van 2013 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men



6 opmerkingen:

Anoniem zei

Prachtig Jan compliment.

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

De laatste keer dat er een duif op mijn balkon zat, is alweer een paar jaar geleden. Exotischer krijg ik ze niet :-(.

Jan de Stripman zei

@draver - Bedankt !

@zelfstandig journalist - Gooi je wel eens stukjes brood naar buiten ? Dan krijg je er wel vaker eentje, of meer...;o)

martin zei

Laatst een hele troep musen. Vandaag toch vooral pimpels en papagaaien.

Jan de Stripman zei

Elke vogel telt, Martin !

martin zei

Ik zie ze beide graag.