vrijdag 23 mei 2014

Een pendelvlieg


Goede natuurfilms maken is niet eenvoudig. Slechte natuurfilms maken daarentegen is een fluitje van een cent, dat heb ik in het verleden uitvoerig aangetoond. Als ware liefhebber laat ik me daardoor uiteraard niet afschrikken. En een nieuwe camera biedt weer nieuwe mogelijkheden, met soms verrassende resultaten.


Deze foto's van een pendelvlieg, een soort zweefvlieg die in het Latijn Helophilus pendulus heet, bijvoorbeeld, kunnen er best mee door. Op de eerste zit hij op een sutera-bloempje, tussen de lobelia's. Op de tweede is ook nog een diascia te zien, aan de rechterkant. 

Ik heb hem ook gefilmd en daarbij valt vooral op dat een statief 
geen overbodig hulpmiddel is...

5 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Het filmpje wil bij mij niet starten. Dacht eerst aan een hommel.

Jan de Stripman zei

Misschien doetie het wel als je naar YouTube gaat. Dit is de link http://youtu.be/DwwRXZ_YnmI

Het is wel een vrij grote zweefvlieg, meestal heb ik kleinere op mijn balkon...;o)

Antoinette Duijsters zei

Redelijk gelukt, op statief moet de zweefvlieg wel blijven zitten.

Jan de Stripman zei

@antoinette - Ja, je vraagt je af hoe ze dat bij de BBC doen ? Misschien worden de zweefvliegen daar wel gespeeld door goedbetaalde acteurs...;o)

martin zei

't Lijkt wel een wesp. Doet ie natuurlijk expres, de lummel. Zich achter een ander, die groter en sterker is, verbergen.