woensdag 19 juni 2013

De Robinia's staan in bloei


Het was heerlijk zonnig weer gisteren. Op weg terug naar huis kwam ik langs dit bankje. Het wordt goed gebruikt, dat zie je direct. Maar wat misschien minder opvalt is dat er, tussen de bomen op de achtergrond, een aantal Robinia's in bloei staat. Je kunt de witte bloemtrossen al van verre zien. 


De Robinia, of Valse Acacia, is een knoestige boom, met een diep doorgroefde stam en kronkelige takken. Oorspronkelijk komt hij uit Noord-Amerika en volgens Wikipedia is hij '...genoemd naar vader en zoon Jean en Vespasien Robin, lijfartsen van koning Hendrik IV van Frankrijk, die in 1601 een Robinia plantte in de tuin van het Louvre in Parijs.' 


Een boom die nog altijd bij het Gelderse kasteel Doorwerth staat zou mogelijk nog ouder zijn. Het zijn in ieder geval mooie bomen, met fraaie bloemen, die ook nog eens lekker ruiken en waarop hommels en bijen afkomen. 
Lees er meer over op Wikipedia.

9 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Dat bankje wordt niet gebruikt om eens lekker te vrijen. Anders zouden er heel andere teksten op staan als ... loves ....

Unknown zei

Mooi zo'n bloeiende boom Jan en dat bankje vind ik minder

Antoinette Duijsters zei

Geef mij de vlier maar, die is pas mooi. Hier staan de Robinia's vooral langs het kanaal.

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Ik vermoed dat het een hangbankje is...;o)

@cor - Het is toch echt een populair bankje...;o)

@antoinette - Bloeiende vlier heb ik ook gezien. Maar niet gefotografeerd deze keer...;o)

martin zei

Ooit had ik een gedichtje over die oude accacia bij Doorwerth (hier

Jan de Stripman zei

@martin - Heel mooi ! Ik vermoed dat ik het ooit wel eens eerder gezien heb, maar ik heb geen goed geheugen voor dat soort dingen.

De boom heb ik wel een paar keer in het echt mogen aanschouwen. Erg indrukwekkend !

natuurkieker Coby Koops zei

Mooi dat je hier een blog aan hebt gewijd. Veel bomen hebben toch iets majestueus en ook dit zijn van die karakteristieke bomen die met het ouder worden steeds mooier worden.
Natuurkieker coby

Anoniem zei

Ons lijsterbes soortje is een stuk kleiner maar bloeit ook - en dat stinkt!

Anoniem zei

Ons lijsterbes soortje is een stuk kleiner maar bloeit ook - en dat stinkt!