zondag 19 mei 2013

Songfestival ? Gelukkig is er ook goede muziek op de tv...



Het lijkt wel alsof in steeds wijdere kringen het Eurovisie Songfestival een geaccepteerd fenomeen geworden is. Van verschillende internetvrienden, waarvan ik toch dacht dat ze best wel een goede smaak hadden, zag ik al serieuze reacties op het liedjesspectakel. Vroeger kon je gezellig met je vrienden afgeven op de wansmaak en krukkige liedjes, nu moet je oppassen wat je zegt.

Maar goed, ik gun ieder zijn plezier. Als je ervan houdt om schaars geklede, Oost-Europese, meisjes onverstaanbare teksten te horen gillen, dan vind ik dat prima. De verstaanbaarheid is er trouwens niet op vooruit gegaan sinds er niet meer in de eigen landstaal gezongen hoeft te worden.

Tsjonge, wat wordt de Engelse taal een geweld aan gedaan. Bij sommige liedjes heb je pas halverwege door dat ze in het Engels gezongen worden. Maar genoeg gezeurd, Jan, er is gelukkig ook nog goede muziek op de tv.

Wat dat betreft ben ik best blij met het uitgebreide digitale aanbod, via de glasvezelkabel. Op de reguliere netten is het behelpen met een uurtje op zondagochtend en een enkele documentaire in de late avond. Maar op BBC-3 en -4 en op zenders als Cultura24 kun je regelmatig leuke concerten en muziekfilms aantreffen.

Zoals laatst een live-registratie uit de jaren '60, van de zwarte jazzgitarist Wes Montgomery. Voor mij geen goede bekende. Ja, wel eens van gehoord, natuurlijk, maar meer ook niet. Hier was hij te gast bij een Nederlandse jazzgroep, met onder andere Pim Jacobs aan de piano en drummer Han Bennink.

Indrukwekkend hoe relaxed en schijnbaar moeiteloos Montgomery de ingewikkeldste gitaarpartijen speelde. Even een sigaretje opstak terwijl Jacobs een solo speelde en dan weer feilloos inhaakte. Sommige muziek wordt 2 keer zo goed als je ook ziet hoe het gespeeld wordt, of werd.

Ook muzikanten die je wel kent, maar waar je eigenlijk maar weinig om geeft, kunnen interessant filmmateriaal opleveren. Een documentaire over de countryzanger Glen Campbell bijvoorbeeld, laatst op de BBC. Bij ons is hij voornamelijk bekend door zijn grootste hit 'Rhinestone Cowboy'. Een niemendalletje. Om niet te zeggen: een flutnummer.

Maar het blijkt dat Campbell onder muzikanten enorm gewaardeerd werd als gitarist. Hij speelde op talloze opnamen als begeleider van grootheden als Elvis Presley, Frank Sinatra en the Beach Boys. Van de laatste band is hij nog bijna lid geworden, als stand-in voor zanger-bassist Brian Wilson.

Het zijn maar een paar voorbeelden van aardige muziek-documentaires die in de afgelopen weken te zien waren. Ik zag verder ook nog uitzendingen over George Harrison, Paul McCartney, the Rolling Stones, Jeff Lyn, Fleetwood Mac en de opkomst van de rock & roll in Groot-Brittannië. En een fraaie film over de Nederlandse gitaarbouwer Flip Scipio, die onder andere Paul Simon, Ry Cooder en Jackson Brown in zijn klantenkring heeft.

Die ene week Songfestival op tv valt dus best te overleven...

Genoemde artiesten zijn allen te vinden op Wikipedia 

De film 'Talking guitars', over Flip Scipio, is te zien via Uitzending Gemist 


De Strip: Deze aflevering van het Stripmannen-vervolgverhaal is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. Klik hier voor deel 1 en deel  2 van deze episode.

Klik op de strip voor een grotere weergave.

Ga voor eerdere hoofdstukken naar het Strip Jaaroverzicht van 2011  -  het Strip-overzicht van 2012 en het Strip-jaaroverzicht van 2013

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men




9 opmerkingen:

martin zei

Dinsdag wel gekeken (sorry Jan), maar daarna helemaal vergeten. Ik zie ook veel goede muziekfilms op TV de laatste tijd.

Jan de Stripman zei

@martin - Ik heb het dinsdag een uurtje uitgehouden, mijn vrouw iets langer. Daarna nog maar een enkele flits. Maar gelukkig is er nu weer Vrije Geluiden...;o)

Anoniem zei

Ik moet tot mijn schande bekennen, dat ik gisteren voor het eerst in 10 jaar weer gekeken heb. Ik heb meteen gezworen nooit weer te zullen kijken.

Antoinette Duijsters zei

Gelukkig heb ik geen TV

martin zei

Er is zoveel dat mooier is, maar geen event waar je bij kan horen. Bas Heijne schreef er met dedain ook over in NRC, maar zo hoorde hij er met intellectuele distantie ook bij. (http://www.nrc.nl/heijne/2013/05/19/wereldwijf/)

Een beetje kan ik het wel begrijpen een liedje over uiterlijke en zelfmoord als verademing

Anoniem zei

Gekeken omdat ik fan ben van Anouk, maar het was een hele zware bevalling, wat een prut en wat een kopieergedrag...

Jan de Stripman zei

@martin - Die Bas Heijne ziet er zelfs een cultuur-omslag in. Dat is wel erg optimistisch. En zo geweldig is dat lied van Anouk nu ook weer niet. Sorry, Ramirezi...;o)

martin zei

Jan ik ben nu ook al voor de tros gezwicht. Gisteren gekeken naar Ali B op volle toeren. Het orgineel - van Giel Montagne?) stond thuis ook wel eens aan. Ik wist dan niet hoe snel ik de kamer moest verlaten. Dit sprong er voor me uit: http://www.sterren.nl/embed/MzE5fHB8MTQ2NzQ5NjN8NzMy

Jan de Stripman zei

@martin - Tsja... Ik ben niet zo'n liefhebber van dat rap-gedoe. En de oude Armand staat er hier toch vooral als versiering bij...