zondag 12 mei 2013

Koolmezen in de kast



Maandagochtend – Heerlijk zonnig weer. De beukenbomen tegenover het huis staan er fris groen bij. De eiken, die dit jaar wat later in blad komen, staan te bloeien in iets donkerder, geelgroene, tinten.

Vorige week zag ik een paar koolmezen in de weer met nestmateriaal bij ons nestkastje. Er werden, met enige moeite, takjes naar binnen gebracht. Het lijkt gek als je zo'n mees ziet hannesen met een twijgje, dat overdwars in zijn snavel zit en zo niet door de nestopening past. Toch lukt het uiteindelijk om het naar binnen te wurmen. Het schijnt ook de normale volgorde te zijn voor koolmezen, eerst takjes, vervolgens mos en op het laatst zacht materiaal als veertjes en plukken wol.

De afgelopen dagen zag ik ze niet meer zo bezig. Er landden wel regelmatig mezen op het balkon, waar ook nog steeds pinda's hangen, maar veel interesse voor het nestkastje toonden die niet.

Vanochtend besloot ik eens in het kastje te kijken en er lag een dikke laag nestmateriaal in. Meer dan ik verwachtte en vooral veel mos. Toch was het redelijk rustig op het balkon en geen mees bewoog zich richting nestkast. Ik zette me op de bank voor het raam en wachtte af. Uiteindelijk was het toch raak. Zo te zien de vrouwtjes mees met een snavel vol mos. Er wordt dus nog aan gewerkt !

Woensdag – De mannetjes mees zit regelmatig te zingen op de balkonrand. Ik zag het vrouwtje vandaag ook weer met een pluk bruine vezels naar het nestkastje vliegen. Ook zat ze om voedsel te bedelen bij het mannetje. Dat doen de vrouwtjes omdat ze tijdens het produceren van de eitjes extra energie nodig hebben.

Of er al eitjes in het nestkastje gelegd zijn weet ik niet. Ik ga er nu niet meer in kijken, om de boel niet te verstoren. Koolmezen leggen 6 tot 12 eieren, 1 per dag. Dus het kan nog even duren voordat er gebroed wordt. De broedtijd is ongeveer 2 weken, daarna nog een paar weken de jongen in de nestkast voeren. Voor er jonge meesjes uitvliegen zijn we zeker een maand verder.

Vrijdag – Het weer is donker en bewolkt en bij het nestkastje niets te zien. Sinds woensdag heb ik geen koolmees meer in of uit de kast zien vliegen. Kan toeval zijn, ik zit ook niet de hele dag naar buiten te kijken. Het kan zijn dat het vrouwtje eitjes aan het leggen is, dan is één kort bezoekje per dag voldoende.

Het kan ook zijn dat ze er toch vanaf gezien hebben. Voorlopig nog maar even afwachten.

Hoe het er binnenin een koolmezenkastje aan toegaat kun je zien bij Beleef de Lente. In het mezenkastje daar wordt gebroed op 6 eitjes...



De Strip: Deze aflevering van het Stripmannen-vervolgverhaal is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. Klik hier voor deel 1 van deze episode.

Klik op de strip voor een grotere weergave.

Ga voor eerdere hoofdstukken naar het Strip Jaaroverzicht van 2011  -  het Strip-overzicht van 2012 en het Strip-jaaroverzicht van 2013

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men



10 opmerkingen:

Antoinette Duijsters zei

Denk dat veel vogels het nu moeilijk hebben, met weer een koude inval.

Jan de Stripman zei

Gelukkig is er geen nachtvorst meer, Antoinette...!

Marleen zei

Jan, ik heb voor het eerst een nestkastje dit jaar en.....er zitten koolmezen in met kleintjes.
Ik kwam er vanmorgen achter, want het leek me gepiep te horen toen ik de boom inspecteerde waar het nest aanhangt.

We zijn erg in onze nopjes, en aangezien het werkt ben ik van plan nog meer nestkastjes op te hangen volgend seizoen.

Blijven de jongen hier 'wonen' of trekken ze naar een ander gebied ?

Jan de Stripman zei

@marleen - Leuk dat het bij jou gelukt is ! Hier heeft het kastje een paar jaar leeg gestaan voor er voor het eerst mezen in kwamen en voor dit jaar heb ik nog zo mijn twijfels.

De kans is groot dat de jongen wegtrekken. Eerst moeten ze de winter door zien te komen en dan maar zien...

Jan de Stripman zei

Gisterenavond en vanochtend heen en weer vliegende koolmezen bij het nestkastje. Ziet er toch weer hoopvol uit !

martin zei

Vanuit ons huis hebben we zicht op een kast. Niks te zien op het moment. Zijn er jongen dan vliegen ze af en aan. Leuk om naar te kijken tijdens het eten.

Jan de Stripman zei

@martin - Vanochtend was er even behoorlijk druk vliegverkeer, nu is het weer rustig. Ik denk dat er nog geen jongen zijn...

Anoniem zei

Bij jou lukt het dus, ik heb mijn kastjes bij gebrek aan inwoning maar mee gegeven aan mijn dochter; in Emmen zijn ze vast nuttiger...

Jan de Stripman zei

@ramirezi - Het heeft hier wel een paar jaar geduurd en het is ook eigenlijk nog maar 1 keer echt goed gegaan. Maar toen hadden we wel 12 jonge pimpelmezen in 1 klap.

Daarvoor ook een keer een kast vol dode mezen, helaas. En vorig jaar een afgebroken poging, alleen het begin van een nestje...

natuurkieker Coby Koops zei

leuk om te volgen, wie weet zijn ze inderdaad wel aan het eitjes leggen, dan zie je ze weinig meer.
Pas als de jongen dan uit het ei komen zie je ze weer vaker in en uit vliegen met voer en poep.
Benieuwd hoe het verder gaat met je Koolmezen.
Natuurkieker Coby