vrijdag 29 maart 2013

Stoomgemalen en eendjes in polder Arkemheen


Het was koud, gisteren in de polder Arkemheen, bij Nijkerk. 
Er kleefde ijs aan de steigerpalen bij het gemaal Hertog Reinout. 


Op het water van het Nijkerkernauw zwommen kuifeendjes...


Maar het zonnetje scheen op het gemaal...


Een van de twee schoepenraderen.


Men was bezig met onderhoudswerkzaamheden. 
Daar kwam wat stoom bij vrij...


Wat verderop ligt het kleinere Putter stoomgemaal...


In het water daarachter een groep smienten...


Bij gebrek aan een telelens een uitsnede van de vorige foto.

Beide stoomgemalen worden onderhouden door vrijwilligers en zijn vanaf 1 april geopend voor publiek. Op die dag zullen ze ook in werking worden gezet. Zie voor andere 'maaldagen' de websites: Hertog Reinout en Putter stoomgemaal 
Zie ook  de website van Bezoekerscentrum Arkemheen, dat gevestigd is in de voormalige kolenloods van het gemaal Hertog Reinout.

8 opmerkingen:

lebonton zei

prachtige foto's.
ik las eerst over het woordje 'en' in de titel heen en dacht aanvankelijk aan een oosters gerecht ;-)

Unknown zei

mooie serie Jan(ik ben daar ook wel eens geweest en heb er nog wat plaatjes van maar niet zo scherp als die van jou)

Antoinette Duijsters zei

mooi stukje nederland, wat ik niet ken.fraaie foto's.

Jan de Stripman zei

@lebonton - Gestoomde eend kan ik me nog voorstellen, maar gemalen...;o)

@cor - Daar heb ik een programmaatje voor op de laptop, dat maakt alle foto's scherp...;o)

@antoinette - Het is vlak naast de Eempolders. Ik zag er ook al grutto's, kieviten en tureluurs...

Anoniem zei

Beetje stoom en de sfeer is gelijk bijzonder...

Anoniem zei

Beetje stoom en de sfeer is gelijk bijzonder...

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Dat de eenden toch alweer op het water ronddobberen, geeft de mens moed.

martin zei

Leuk om deze gemalen bij jou te zien. Ik kom er een paar keer per jaar langs. Zeker in deze tijd voor de weidevogels. (Gisteren zag ik bij Hall kieviten verzamelen om weg te trekken.)