zondag 23 april 2017

De WEW viert 50 jaar Artishock


Afgelopen weken schreef ik over de Werkgroep Eigen Werk, een muzikale groep leden van de vereniging Artishock in Soest. De WEW verzorgde een paar avondvullende voorstellingen in het verenigingsgebouw, maar trad ook op bij demonstraties en feesten op andere locaties.

Eind jaren '80 kwam er langzamerhand een eind aan de Werkgroep Eigen Werk. Ik kan me geen moment herinneren waarop de werkgroep officieel opgeheven werd. Sommige leden hadden er geen zin meer in. Anderen begonnen een eigen bandje. Zo was er een vroege afsplitsing die aan de weg timmerde met Nederlandstalige popmuziek, onder de naam MaJaPa.

Een nieuwe groep, met een paar andere oud WEW-ers, waaronder ikzelf, trad een paar keer in en buiten Artishock op, met Engelstalige rock- en bluescovers, onder de naam No Complaints Department.

Eind jaren '90 verscheen een, in eigen beheer gemaakte, CD met demo's en liedjes voor en van de Werkgroep Eigen Werk. Van de eerste twee avonden in Artishock zijn video-opnamen bewaard gebleven en er zijn foto's van verschillende optredens.

Ik heb ook nog jaren de kartonnen ezelskop bewaard die ik droeg bij de kerstshow. Op een gegeven moment heb ik het gehavende ding toch maar weggegooid. De WEW was een gesloten boek.

Tot er vorig jaar plannen gemaakt werden voor de viering van 50 jaar Artishock. Het bleek dat de Werkgroep Eigen Werk nog niet helemaal vergeten was. Via mijn broer kreeg ik de vraag of het mogelijk zou zijn om, met een aantal oud-WEW-leden, wat muziek te maken op een feestelijke avond in Artishock.

Mijn broer hoorde ook bij die oudleden, hij speelde basgitaar bij de groep, maar had in de tussenliggende jaren geen snaar meer aangeraakt. Hij zou een nieuw instrument moeten kopen en weer moeten leren spelen. Ik had mijn gitaar nog wel, maar veel had ik er de afgelopen 15 jaar niet meer op gespeeld. Het was voor mij ook de vraag of ik het lichamelijk wel aan zou kunnen.

Toen we wat rondbelden en mailden, naar andere voormalige WEW-ers, bleek dat ik niet de enige was met gezondheidsproblemen. We zijn allemaal 30 jaar ouder geworden en dat is te merken. Toch lukte het vrij snel om een groep oudleden, aangevuld met een paar sympathisanten, bij elkaar te krijgen.

Na een voorzichtige start blijkt dat we het musiceren nog niet helemaal verleerd zijn. Een professionele, strak spelende band zullen we niet meer worden. Maar dachten we aanvankelijk misschien een paar liedjes te gaan spelen, op een avond die verder gevuld zou worden met andere activiteiten, nu gaan we voor een echt concert.

En met behulp van oude beelden en verhalen moet het gaan lukken om de sfeer van de jaren '80 weer op te roepen.

Voor wie het nu nog niet in zijn agenda heeft staan: Zondag 21 mei, 20:00 uur, 'Werkgroep Eigen Werk viert 50 jaar Artishock'.




De Strip: Geen strip deze week, maar een passende illustratie van meer dan 30 jaar geleden... 

De vorige strip is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman, klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 en deel 6 van dat verhaal.. 

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Kijk voor voorafgaande episodes van de Stripmannen-saga naar het Strip Jaaroverzicht van 2015 en het Strip Jaaroverzicht van 2014 , of nog verder terug naar het Strip Jaaroverzicht van 2011  -  het Strip-overzicht van 2012 en het Strip-jaaroverzicht van 2013 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men


5 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Succes met de laatste voorbereidingen! En jij die een hekel heeft aan de jaren 80 ...

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

hebt

Annette zei

Lijkt me een heerlijke herinnering....

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - We hadden toen ook al kritiek op de jaren '80...;o)

@annette - Het was een mooie tijd...

martin zei

Ben benieuwd.