zondag 11 september 2016

De onbedoelde effecten van internetreclame


Veel gratis internetdiensten bestaan dankzij reclame. Je kunt een programmaatje installeren dat die wervende uitingen blokkeert, een adblocker, maar sommige websites kun je dan niet meer bezoeken. Anderen hebben manieren gevonden om het blokkerende programma te omzeilen.

Iedereen zal dus wel eens reclames langs zien komen, tijden het surfen op het net. De reclamemakers houden bij naar welke producten je zoekt en proberen je reclames voor te schotelen die daarbij aansluiten. Maar als je, zoals ik, niet zo vaak op internet winkelt krijg je soms maandenlang dezelfde producten voorgeschoteld.

Eén keer gezocht naar thermoskannen en je bent voor een half jaar het doelwit van reclames voor dat handige product. Dat je er ondertussen al lang één gekocht zal hebben lijkt niet bij de reclamemakers op te komen. Het is allemaal computergestuurd, natuurlijk, dan krijg je dat. Maar na een tijdje wekt al die aandachttrekkerij eerder irritatie op dan kooplust.

Het kan nog gekker. Als maker van een weblog, of gebruiker van YouTube kun je ook advertenties laten plaatsen. Als je blog of filmpje populair genoeg is kun je er zelfs leuk mee verdienen.

Bedrijven en overheidsinstellingen kunnen zich aanmelden om op je site te adverteren. Alles volledig geautomatiseerd en 'slim' gestuurd, naar gelang het soort publiek dat je trekt en de inhoud van je publicaties.

De maker van de filmpjes van de baldadige hangjongeren in Zaanstad, die de politie uitdaagden en voorbijgangers lastig vielen, had zo een leuke bijverdienste. En het gekke was dat de politie zelf op zijn videoblog adverteerde.

'Dit is een extreem voorbeeld van onhandige marketing,' zegt een deskundige in de Volkskrant. 'Dit zijn ook dé plekken waar je jongeren bereikt. Dit was eigenlijk een goede keuze, die zuur is afgelopen.'

De advertenties zijn gestopt, begrijp ik uit een artikel in de krant. Maar het geeft maar aan dat die automatische reclame-uitingen raar uit kunnen vallen.





De Strip: De strip van deze week is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. Klik hier voor deel 1 en deel 2 van dit verhaal. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 en deel 7 van het vorige verhaal.

Klik op de strip voor een grotere weergave. 

Kijk voor voorafgaande episodes van de Stripmannen-saga naar het Strip Jaaroverzicht van 2015 en het Strip Jaaroverzicht van 2014 , of nog verder terug naar het Strip Jaaroverzicht van 2011  -  het Strip-overzicht van 2012 en het Strip-jaaroverzicht van 2013 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men





4 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Ik negeer al die reclames gewoon.

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Dat is heel verstandig...

martin zei

Er is een blogger die ik volg die een hinderlijk knipperende relatieburowebsitereclame op zijn blog heeft. Of iedereen die krijgt weet ik niet (meestal word ik gebombardeerd onder lenzen en fototoestellen, die maken me geïrriteerd en hebberig tegelijk), maar kennellijk wil hij zo iets bijverdienen. Een persoonlijk blog kan daardoor wel iets vervelends krijgen. Net als de stadskranten met 12 pagina's reclame en vier pagina's overgetypte persberichten.

Jan de Stripman zei

@martin - Bij sommige gratis blogs - zoals Wordpress - heb je geen keuze, daar krijg je er automatisch reclame bij. Bij Blogspot kun je wel kiezen. Trouwens wel gek, bij de een moet je betalen om geen reclame te krijgen, bij de ander krijg je betaald als je reclame toestaat...