zondag 12 oktober 2014

Tapdansen


Een van de eerste dingen die ik als kind wilde worden was tapdanser. Ik geloof niet dat mijn bevlieging lang geduurd heeft maar een tijdje ging ik dansend over straat.

Op de BBC is de laatste weken een aantal films met Fred Astaire en Ginger Rogers herhaald. Zwart-wit comedy’s, uit de jaren '30, met nogal flauwe verhaaltjes, maar ook leuke muziek en mooie dansnummers. Fred en Ginger wisten wat tapdansen was en dat wordt op een mooie, rustige manier in beeld gebracht. Niet de nerveuze regie van moderne tv-programma's, waarin je vaak van de ene close up naar de andere flitst, maar minutenlange totaalbeelden.

Ik denk niet dat ik als kind mijn inspiratie bij deze films haalde. Vermoedelijk was het eerder Sammy Davis jr, die af en toe op de tv opdook en me aan het dansen zette.

De tapdans zelf dateert vermoedelijk uit de 19e eeuw en is waarschijnlijk een versmelting van zwarte en witte stijlen, net als de jazz-muziek. Negerslaven, in het zuiden van de Verenigde Staten, dansten de Juba. Daarbij werd ritmisch op de grond gestampt en op dijen en borst geklopt. Vanuit Engeland en Ierland kwamen de traditionele Ierse dans en een vorm van klompendans.

Al snel maakten de tapdansers onderdeel uit van de minstrelshows, die in tenten opgevoerd werden. Wat later traden ze ook op in theaters en films. Sommige dansers werden er wereldberoemd mee, zoals Bill 'Bojangles' Robinson.

Wie momenteel tapdansen wil leren kan overal in ons land terecht. In elke wat grotere stad wordt wel een cursus gegeven. Maar eenvoudig lijkt het me niet. Op de Engelse Wikipedia zag ik de volgende opsomming van danspassen:

“ ...the shuffle, shuffle ball change, double shuffle, leap shuffle, hop shuffle, flap, flap ball change, running flaps, flap heel, cramproll, buffalo, Maxi Ford, Maxi Ford with a pullback, pullbacks, wings, Cincinnati, the shim sham shimmy (also called the Lindy), Irish, Waltz Clog, the paddle roll, the paradiddle, stomp, brushes, scuffs, spanks, riffs, and single and double toe punches, hot steps, heel clicks, time steps, over-the-tops, military time step, New Yorkers, Shiggy Bops, drawbacks, and chugs.“ 

Ik ga me er maar niet meer aan wagen. Er naar kijken is al leuk genoeg en gelukkig is er op YouTube veel te vinden, bijvoorbeeld:







De Strip: De strip van deze week is gemaakt door de Stripman. Kijk hier voor deel 1 en deel 2  - deel 3 - deel 4 en deel 5 van dit verhaal. 

Klik op de strip voor een grotere weergave. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 en deel 5 van het vorige verhaal. 

Kijk voor voorafgaande episodes van de Stripmannen-saga naar het Strip Jaaroverzicht van 2014 , of nog verder terug naar het Strip Jaaroverzicht van 2011  -  het Strip-overzicht van 2012 en het Strip-jaaroverzicht van 2013 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men




5 opmerkingen:

martin zei

Dat vind ik nu jammer, misschien in stripvorm?

Jan de Stripman zei

Ik moet tegenwoordig al voorzichtig zijn als ik loop, Martin ! Dus dansen zit er niet in.
Over dansende stripfiguurtjes heb ik wel gedacht, ja. Wie weet...;o)

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Is dat toch niet een beetje uit de mode tegenwoordig?

martin zei

Jan gek ik zag gisteren eerst een Nationale Nederlanden reclame met tapdanser en daarna één voor die musical over een tapdanser. Waar je la niet op gaat letten door zo'n blog.

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Dat zou best kunnen. Toch kun je overal cursussen volgen. Ook in de klompendans...;o)

@martin - Is het misschien toch in de mode...