zondag 15 december 2013

IBAN onzin ?


'Het is de vooruitgang ! De globalisering ! Maar door de voortschrijdende techniek wordt alles steeds makkelijker, beter en eenvoudiger.' Dat hoor je wel eens zeggen. Maar in de praktijk worden sommige dingen juist nodeloos ingewikkeld en moeilijk gemaakt.

Lang geleden had ik een rekening bij de Postgiro. Als ik geld over wilde schrijven, naar andere girorekening-houders, hoefde ik slechts hun nummer en adresgegevens op een kaartje in te vullen om dat dan, per giroblauwe enveloppe, te verzenden naar het girokantoor.

Moeilijker werd het als ik iets wilde betalen aan iemand die geen giro had, maar een bankrekening. In dat geval moest ik het gironummer van de bank invullen en het bankrekeningnummer van de begunstigde.

Op een zeker moment zagen bank en giro in dat dat toch wel een ingewikkeld gedoe was. Het werd ons rekeninghouders gemakkelijk gemaakt. We konden volstaan met het nummer van de bankrekening, de rest zocht de giro er voortaan zelf bij. Op dit moment lijken we een beweging in omgekeerde richting mee te maken.

We gaan over op IBAN. Ik kan me haast niet voorstellen dat er iemand te vinden is, die er nog niet van gehoord heeft, want we worden er al maanden voor gewaarschuwd. Voor alle betalingen heb je vanaf 1 februari 2014 het lange, Internationale Bank Nummer nodig. Dat bestaat uit 18 ( ja 18 !) cijfers en letters.

Mijn oude gironummer heeft slechts 6 cijfers. Het nieuwe nummer is dus 3 keer zo lang ! En je moet volgend jaar ook van iedereen, aan wie je geld over zou willen maken, dat lange nummer kennen. Dat wordt een hele administratie aanleggen, want ik betwijfel of ik zelfs mijn eigen IBAN uit het hoofd zal kunnen leren, laat staan dat van een reeks anderen. Geld overmaken wordt dus een stuk moeilijker.

Waarom we over moeten op IBAN is me niet helemaal duidelijk. De Nederlandse banken gaan gebruik maken van een nieuw Europees betalingssysteem, schijnt het. En met IBAN kun je makkelijker geld naar andere landen over maken.

Maar dat is niets nieuws. Jaren terug kocht ik een cd bij een Belgische webwinkel en toen moest ik dat ook al via een IBAN betalen. Daarvoor moest ik zelfs speciale internationale overmakingskaarten aanvragen. Die zullen dan in de toekomst waarschijnlijk niet meer nodig zijn. Dat is wellicht een voordeel.

Maar waarom moeten we dan ook binnen Nederland gebruik gaan maken van IBAN ? De giro wist lang geleden al, van elk rekeningnummer dat ik invulde, welke Nederlandse bank daarbij hoorde. Dat zijn ze nu toch niet ineens vergeten ? Er is momenteel een website waarop zelfs ik van elk Nederlands rekeningnummer het lange IBAN kan vinden. Dat kan de bank dan toch ook ?

Is het niet gewoon onzin om voor elke overschrijving dat lange nummer te gaan vragen, alleen omdat het dan gemakkelijker is als ik, eens in de 10 jaar, een keer iets naar het buitenland wil betalen ? Als ik een kort rekeningnummer invul snapt de bank toch ook wel dat dan geen buitenlandse betaling is ? Bovendien schrijf ik het Nederlandse adres van de begunstigde erbij !

Vermoedelijk willen de banken geen onderscheid meer maken tussen nationale en internationale betalingen. Niet omdat ze dat niet kunnen, maar omdat ze dat niet willen. Ze maken het ons moeilijker om het zichzelf makkelijker te maken. Ja, vooruitgang...




De Strip: De strip van deze week is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman. Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 en deel 5 van dit verhaal.

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van het vorige verhaal.

Klik op de strip voor een grotere weergave.

Ga voor eerdere hoofdstukken naar het Strip Jaaroverzicht van 2011  -  het Strip-overzicht van 2012 en het Strip-jaaroverzicht van 2013

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men


6 opmerkingen:

Antoinette Duijsters zei

dat moet om het de bank computers makkelijk te maken, daarom zijn er ook zoveel ontslagen bij de banken. En computers zijn nu eenmaal dom.

martin zei

En dan is er ook nog het sofi of burger service nummer, een wachtwoord en toegangscode voor de digi-D en een ander voor de belastingaangifte. Commerciëler kunnen we het wel maken, makkelijker niet.

Bart zei

Het wordt er inderdaad alsmaar ingewikkelder en omslachtiger door.
Niet elke vernieuwing is een verbetering, daar zijn we onderhand wel achter, Jan... ;)

Jan de Stripman zei

@antoinette - Ooit dachten we dat de computer ons leven makkelijker ging maken, nu zijn wij er om het de computer makkelijker te maken...

@martin - En we zijn van de banken afhankelijk, dus een boycot zal niet lukken...

@bart - Het is de technische achteruitgang...;o)

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Het is de voortschrijdende globalisering!

Jan de Stripman zei

Het blijkt een besluit van de Europese commissie te zijn. En het had nog erger gekund. Men was van plan om een nummer van 33 cijfers in te voeren...!

Zie deze link