woensdag 9 mei 2012

Rode beuk en rode esdoorn


Aan het eind van de straat staat, in de tuin van een verzorgingsflat, 
deze majestueuze rode beuk. 
Op Koninginnedag zag hij er nog tamelijk kaal uit...


Maar vandaag zit hij prachtig in blad.


Een roodbruine wolk. 
Bij Antoinette konden we laatst lezen dat rode, 
of bruine, beuken doorgaans geënt worden op stammen van 'gewone', groene beuken. 
Voor hun groeikracht lijkt dat weinig uit te maken, 
het kunnen echte knoeperts worden.


Een stukje verderop staat dit trio. 
Van links naar rechts: Een Japanse esdoorn, een rode- en een groene beuk. 


Tegenover de grote rode beuk staat, in een voortuin, deze kleine Japanse esdoorn. Ook erg mooi rood !

Zie Wikipedia: Beuk en Japanse esdoorn



12 opmerkingen:

martin zei

Ook al aan de rode beuk.

Glaswerk zei

Welaan Jan, je gooit er eens stevig de beuk in.

KrueNingALing zei

Zeer fraai Jan..

Jan de Stripman zei

@martin - Het is de tijd van het jaar...;o)

@glaswerk - Het zou een knap staaltje zijn om met deze beuken te kunnen gooien. Maar ook vandalisme...

@kreuningaling - Dank je !

Annet zei

Oh mij zo blij van!

Geweldig die enorme rode beuk!
En de rest!!! ♥

Antoinette Duijsters zei

je hebt ook een rode variatie van de Noordse esdoorn, kunnen ook groot worden, veel groter dan de Japanse esdoorns.

Ramirezi zei

Leuk; zoek de verschillen in de eerste twee foto's. Er is ook een autootje gegroeid.... :D

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Ik wist niet dat al die regen zo groeizaam is :-).

Jan de Stripman zei

@annet - Ja, hij is prachtig !

@antoinette - Dat zou dan die op foto 4 kunnen zijn...

@ramirezi - Dat autootje leek me leuk om de schaal weer te geven. Foto 2 is ook uit een andere hoek genomen, maar dat is per ongeluk...;o)

@zelfstandig journalist - Ja, hoor, het is goed voor het gewas !

Unknown zei

ik heb iets met bomen, mooi Jan, een en al pracht en kleur

rob alberts zei

Beuken zijn erg afhankelijk van hun buren vanwege de gevoeligheid voor zonnebrand.
Zal dit wel goed gaan?
Bezorgde groet

Jan de Stripman zei

@rob alberts - Ik zal er eerdaags eens langsrijden. Maar volgens mij is het een bos-achtige tuin, met veel bomen. Eén beuk minder zal daar nog geen ramp zijn, denk ik...