woensdag 16 mei 2012

Pimpelmezen - Kleine vogels, grote film



Pimpelmezen zijn kleine vogeltjes, zo'n 11 centimeter van snavel tot staart en ze wegen nog geen 15 gram. Toch kun je, als je ze op film probeert vast te leggen, eindigen met een grote hoeveelheid filmopnamen. Van de mezen van vorig jaar had ik uiteindelijk ruim 3 uur. Al was, op een groot deel daarvan, geen mees te zien.

Het valt namelijk lang niet mee om zo'n klein vogeltje mooi in beeld te krijgen. Het begint er al mee dat ze erg snel bewegen. Zo zie je ze, zo zijn ze weer weg. Als je wacht met filmen tot je een pimpelmees ziet ben je dus al te laat.




Er zit niets anders op dan de camera op statief te zetten, in te schakelen en een tijd te laten lopen, in de hoop dat de mezen voor de lens willen komen. Dat probeer je dan vanuit verschillende hoeken en uiteindelijk heb je dan wel een paar minuten pimpelmezenfilm.

Maar daarmee is het broedseizoen van de vogeltjes nog niet in beeld gebracht. Daarvoor moet je toch tenminste beelden van de jongen hebben. Het nestkastje opendoen en de camera naar binnen steken leek me te ver gaan.

Wachten dus, tot ze uit zouden vliegen. Het is moeilijk om het tijdstip daarvan exact te voorspellen. Ongeveer 2 weken zit het vrouwtje te broeden. 16 tot 20 dagen, na het uitkomen van de eitjes, vliegen de jongen uit. Er bleken er 12 in ons kastje te zitten ! En daarvan heb ik de meeste gemist. Maar gelukkig ook een paar wel gefilmd. Enfin... kijk zelf maar.




8 opmerkingen:

Marleen zei

Ontzettend leuk en knap gedaan! Ik heb de jongen ook uit zien vliegen. Ik wist niet dat ze zomaar in een keer uitvlogen.
Van genoten !

Jan de Stripman zei

@marleen - Het schijnt dat ze in het nestkastje wel wat vliegoefeningen doen, al vraag je je af hoe, in zo'n kleine ruimte en met zoveel kuikens. Maar eenmaal uitgevlogen komen ze niet meer terug...

Antoinette Duijsters zei

Leuk gemaakt.

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Met z'n allen in zo'n klein kastje. Je zou het er benauwd van krijgen!

natuurkieker Coby Koops zei

Met zo'n nestje vlak bij huis hoef je je niet te vervelen, ik kan me daar de hele dag wel mee vermaken.
Prachtig filmpje heb je er van gemaakt.
Natuurkieker Coby

Jan de Stripman zei

@antoinette - Dank je !

@zelfstandig journalist - We hebben er in gekeken toen er nog een stuk of 6 binnen zaten. Zag er heel knus uit...

@natuurkieker - Het is genieten. Zelfs als ze bij de buren broeden...;o)

martin zei

Handig dat er juist nu zo veel insecten zijn. Soms met mond dicht op de fiets.

Jan de Stripman zei

@martin - Ja, dat timen ze heel precies. Ik had de indruk dat ze wat later waren dan vorig jaar, maar ik heb net even gekeken en het valt mee. Vorig jaar vlogen ze uit op 23 mei. Dit jaar waarschijnlijk zelfs iets eerder...