zondag 4 oktober 2020

Het is nooit goed of het deugt niet


Afgelopen vrijdag
heb ik voor het eerst met een mondkapje op boodschappen gedaan. Het kabinet had een dringend advies daarvoor afgegeven, om de verdere verspreiding van het coronavirus af te remmen. En ik vind dat we daar dan best gevolg aan kunnen geven. Zo'n ramp is het niet om een half uurtje een mondmasker te dragen en het is voor een goed doel.

Het advies was op typisch Hollandse wijze tot stand gekomen. Ja, nee, misschien, nou vooruit, toch maar niet, dus wel. Het aardige is dat je dat ook terugzag in de straatinterviews die de TV-journaals toonden.

Eerder waren er plannen voor een wettelijke verplichting, maar dat stuitte op zoveel bezwaren – onze mensenrechten kwamen in de knel ! – dat er in plaats daarvan een 'dringend advies' kwam. De een is het daar mee eens, de ander vindt dat het best wat strenger mag en een derde zegt: 'Wat moet ik nou met een advies ? Als ze er nou een verplichting van maken, dan weet ik tenminste waar ik aan toe ben.'

Het is nooit goed of het deugt niet !

In andere landen worden ook dat soort discussies gevoerd, hoor. In Groot-Brittannië worden de maatregelen, per stad of regio, ook flink aangescherpt nu er een tweede golf van virusbesmettingen in opkomst is. Daar wordt ook tegen geprotesteerd, maar een jonge vrouw in het BBC-nieuws verwoordde heel mooi mijn gedachten.

Ook dit was een straatinterview en op het eerste gezicht zag de jongedame er uit als een losbollerige meid van wie je geen drie verstandige woorden zou verwachten. Maar ze zei: 'Als het nou helpt dan ga ik toch een poosje niet naar de kroeg.'

Dat bedoel ik dus.

Ondertussen gaan in de Verenigde Staten de samenzweringstheorieën weer helemaal los. President Trump heeft het coronavirus opgelopen en volgens sommigen is dat geen toeval. Anderen denken dat het helemaal niet waar is.

Ik zag een straatinterview met een tegenstandster van Trump die zei dat hij maar deed alsof. Hij had van het eerste verkiezingsdebat zo'n puinhoop gemaakt dat hij nu een uitvlucht zocht, om onder de volgende confrontatie uit te komen.

Dat zou misschien kunnen, je kunt van Trump alles verwachten. Maar bij zijn medestanders gaan de theorieën nog heel wat verder. Hij zou wel besmet zijn, maar dat is het gevolg van een links complot, om hem uit te schakelen voor de verkiezingen.

Of, hij zou niet besmet zijn en dus net doen alsof, terwijl er een actie in gang gezet gaat worden om kopstukken van links te arresteren. De president zou dan veilig uit de weg zijn terwijl in het land de pleuris uitbreekt.

Ze zien een bevestiging van deze theorie in de tweet waarin Trump zijn besmetting openbaar maakte. Hij schrijft dat hij en zijn vrouw er samen doorheen zullen komen. 'Together', in het Engels. Maar daarmee zou hij 'to get her' bedoelen, 'haar te grazen nemen', doelend op Hilary Clinton, die nog altijd het middelpunt is van menige complottheorie.

Natuurlijk zou het ook kunnen dat hij onvoorzichtig is geweest in de omgang met andere mensen, waarvan nu blijkt dat sommigen het virus bij zich droegen. Er worden op TV beelden getoond van een receptie, in de tuin van het Witte Huis, waarbij Trump en een grote groep medestanders, zonder mondkapjes, elkaar omhelst en feliciteert met de nominatie van een nieuwe opperrechter.

Je zou het bijna een vorm van hogere gerechtigheid noemen, dat er van die groep nu een aantal besmet blijkt met het virus. Trump heeft de ernst van de corona-pandemie altijd gebagatelliseerd, hij was tegen maatregelen als afstand houden van elkaar en het dragen van mondmaskers. En nu wordt hij daarvoor gestraft.

Maar ik wil niet net doen alsof daar dan weer een hogere macht achter zit. Hij heeft tot nu toe geluk gehad, dat hij niet eerder besmet werd. Nu heeft hij pech. Er zijn ongetwijfeld miljoenen onvoorzichtige mensen die nooit besmet zullen raken. Het is ook niet zo dat iedereen die op de receptie was nu de klos is. Het gaat om de grote getallen, hoe meer mensen onvoorzichtig zijn, hoe meer er ziek zullen worden.

Waarmee we weer terug zijn waar ik begon. Het mondkapje. Heeft dat zin of niet ? Volgens deskundigen maakt het weinig verschil, ook omdat de meeste mensen het niet goed dragen. Onder de neus, of zelfs onder de kin. Je kunt overigens ook besmet worden via je ogen.

Maar het kapje heeft wel een symboolwaarde. Je laat aan je medemensen zien dat je het virus serieus neemt. En dat is zo gek nog niet.


Lees ook dit artikel van Rolling Stone over de laatste complottheorieën. 



De Strip is een gouwe ouwe van de Stripman

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 en deel 6 van het vorige verhaal.

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men

5 opmerkingen:

Bart zei

Hear, hear!

Mooi stukje Jan.
Ik sluit me zonder morren aan bij de strekking ervan, net als bij de maatregelen, aanbevolen of verplicht.... ;o)

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

In België lopen we al maanden met mondkapjes in winkels. Ik ben er geen voorstander van, omdat ik het nut ten zeerste betwijfel. Besmettingen vinden nu eenmaal vooral in de privésfeer plaats, maar ik doe het braaf.

Jan de Stripman zei

@bart - Dank je. Het is ook een kwestie van solidariteit. Als we allemaal meedoen heb je meer kans dat het werkt.

#zelfstandig journalist - Ik denk dat afstand houden het belangrijkste is. Woensdag deed ik nog boodschappen zonder mondkapje, op vrijdag liep ik niet ineens meer risico. Maar ik droeg het nu wel, al is het maar uit solidariteit...


martin zei

Als rechtgeaard blogger kom je er niet omnheen, 'n corona-blog. Toch zou het zo simpel kunnen zijn. We leven in een liberaal land met een liberale premier, die verplicht zo min mogelijk en geeft aanbevelingen die we op kunnen volgen. Het is een slappe roerganger, maar als iedereen zijn eigen gang gaat dan gaat het vast niet beter. Overigens heeft het mondkapje voor veel deskundigen (behalve in Nederland) wel steeds meer waarde.

Jan de Stripman zei

@martin - Je ziet van die tegenstrijdige berichten van overheidszijde. In HBO en MBO worden mondkapjes niet nodig geacht, want men kan er voldoende afstand houden, hoorde ik een bewindsvrouw zeggen. Later in een reactie op protesten van studenten die niet naar college kunnen omdat er onvoldoende ruimte is om afstand te houden was het weer: Er zijn nu eenmaal niet overal geschikte locaties. Dan zou ik zeggen: misschien kan het wel met mondkapjes ? Maar zo simpel is het dan dus niet. Of toch wel ?